Ga naar inhoud

Dominant gedrag van 1 van 2 konijnen uit hetzelfde nest


JoostHeiloo

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Een hulpvraag van een nieuweling.

We hebben 2 konijnen uit hetzelfde nest overgenomen van de buurtjes.

Het geslacht is met 8 weken erg lastig te bepalen.

 

Een van de konijnen is erg dominant en bespringt/rijdt het andere konijn continue van alle kanten.

Het andere konijn is erg passief en ook een stuk kleiner maar lijkt het niet prettig te vinden.

 

Wat is het advies? Uit elkaar houden en apart zetten? Of de konijnen hun gang laten gaan? 

En kan dit kwaad?  En wanneer moet je wel ingrijpen.

 

Bedankt voor het advies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn soms rammetjes die wat vroeg geslachtsrijp worden, dat zou hier aan de hand kunnen zijn. Wij zeggen normaal met 10 weken rammen en voedsters scheiden. Wat is het vermoeden van de geslachten? Ik zou denk ik met je vraag naar een dierenarts gaan, die zou bij de kleine die zo opdringerig is ook kunnen bepalen of het een ram is of dat castratie al mogelijk is. Dan kun je ook meteen geslachtsbepaling  van de ander laten doen. Het is inderdaad op jonge leeftijd nog moeilijk. Of laat ik zeggen, niet altijd duidelijk.

 

Stel dat het broer en zus zijn wil je wel op tijd zijn met uit elkaar halen natuurlijk, incest zit niemand op te wachten en een babykonijnenlijfje al helemaal niet op een zwangerschap.

 

Weet wel dat je een risico loopt om twee jonge dingen samen te houden, op een gegeven moment gaan ze puberen, rond de 4 maanden meestal en dan weet je dus niet of ze elkaar nog aardig blijven vinden. Het kan goed gaan, maar ook helemaal mis. Weet dat konijnen die elkaar niet mogen, elkaar echt af kunnen maken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .