Mitty Geplaatst: 26 mei Delen Geplaatst: 26 mei Mijn konijnen eten bijna alles wat los en vast zit, dus het was een hele zoektocht naar een bodembedekking die ze niet lekker vinden en geen verstopping kan veroorzaken. Back-2-Nature aten ze als brokken, hennepkleden en -vezel als hooi etc. Sinds een half jaar gebruik ik vlas waar ik erg tevreden over ben. Sinds een week zie ik ze het alleen opeens eten. Ik blijf toch het liefst vlas gebruiken, maar ik kan nergens vinden of het giftig voor ze is. Heeft iemand hier er ervaring mee? Ik las wel dat muizen het interessant vinden, omdat er zaadjes tussen zitten. Misschien dat mijn konijnen dat er tussen uitpikken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 26 mei Delen Geplaatst: 26 mei Veel er van eten is niet goed. Het is niet giftig, best vezelrijk, maar ook niet gezond als ze er echt een maaltijd / groot onderdeel van de dagelijkse maaltijd van maken. Het kan in grote mate wel problemen geven. Eten ze wel goed hooi? Kun je niet over het vlas heen een laag goedkoop hooi gebruiken, zodat ze daar van eten in plaats van vlas? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mitty Geplaatst: 26 mei Auteur Delen Geplaatst: 26 mei Er ligt een flinke laag paardenhooi bovenop het vlas. Ze graven er hele gangen in, maar dus ook tot ze bij het vlas kunnen komen. Ze eten meer hooi dan vlas tot nu toe, al zie ik Mitty nu natuurlijk weer vlas eten. Naast paardenhooi krijgen ze kruidenhooi en meng ik zelf een beetje kruidenmix door hun hooi op bepaalde plekken (niet in de vlasbak hoor😅). Mitty eet gok ik een klein/half handje per dag sinds een paar dagen. Echt weer lekker maf gedrag om het nu pas te gaan zien als eetbaar. Stamper eet het minder tot nu toe. Wat zijn de problemen waar ik op moet letten? Enn ik weet echt niet meer welke bodembedekking ik moet gebruiken. Beukensnippers eten ze ook met veel enthousiasme, maar zijn volgens mij niet levensgevaarlijk. Groot nadeel vind ik dat het totaal geen vocht opneemt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 26 mei Delen Geplaatst: 26 mei Meestal eten ze inderdaad specifiek de zaadjes eruit en niet het vlas zelf. Wij gebruiken in de opvang vrijwel alleen maar vlas al 11 jaar en echt nog nooit problemen mee gehad. Lang niet elk konijn doet het, maar er zitten genoeg bij die bij een schoon hok eerst alles er tussenuit gaan snacken. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 26 mei Delen Geplaatst: 26 mei 2 uren geleden, Dollie zei: Meestal eten ze inderdaad specifiek de zaadjes eruit en niet het vlas zelf. Wij gebruiken in de opvang vrijwel alleen maar vlas al 11 jaar en echt nog nooit problemen mee gehad. Lang niet elk konijn doet het, maar er zitten genoeg bij die bij een schoon hok eerst alles er tussenuit gaan snacken. Dit hadden wij ook inderdaad. We kregen vlas mee van de opvang toen we ons koppel ophaalden en de voedster ging er specifiek in zoeken en graven om de zaadjes eruit te eten. Heb gegoogled en vond meerdere keren, ook op Bunnybunch, dat het niet kwaad kon. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mitty Geplaatst: maandag om 11:34 Auteur Delen Geplaatst: maandag om 11:34 Bedankt allemaal! Ik moet denk ik nog even aan mijn googleskills werken..😂 Maar dan houd ik het lekker bij vlas. Ze eten voldoende hooi tussendoor, dus zolang dat goed gaat is het een grappige bezigheid om naar te kijken:) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.