Ga naar inhoud

Even voorstellen en advies gevraagd

Marjolein75
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Mijn naam is Marjolein en sinds gisteren zijn wij de gelukkige eigenaren van Bibi, een voedstertje van 10 weken jong.

Dit was niet helemaal de bedoeling en dat zal ik even uitleggen.

Nog niet zo lang geleden is onze lieve Flappermans overleden aan een darmobstructie, heel naar en hij was pas 5 jaar.

We hebben hem altijd alleen gehouden maar we hadden besloten nu voor een koppeltje uit de opvang te gaan.

Daar waren we dus al mee bezig, info inwinnen bij verschillende opvangen etc.

Nu kwam onze oudste dochter met het verhaal dat er bij een vriendin een “oeps”nestje was en dat ze daar heel graag 1 konijntje van zou willen. En dan ga je kijken…….en ben je verliefd.

Sinds gisteren is Bibi dus bij ons en het is echt een ontzettend leuk, actief en nieuwsgierig konijntje😍

Maar nu het volgende: we willen uiteraard graag een vriendje voor Bibi en ik heb gisteren ook contact gehad met een opvang over het koppelen met een gecastreerd rammetje. Nu is het zo dat ze pas gaan koppelen vanaf een leeftijd van 16 weken. Helemaal prima natuurlijk en dat gaan we ook regelen. Maar ze moet dus nog 6 weken wachten op een maatje. Hoe kunnen we het tot die tijd zo prettig mogelijk maken voor haar?

We houden haar (en toekomstig vriendje) in de woonkamer waar ze altijd los mogen lopen. We beginnen in een ren en daarna mag ze gewoon rondhuppelen in onze woonkamer.

Ik heb al een knuffel voor haar gekocht en daar is ze ook gek op, ze ligt er naast en wast hem ook. Maar kunnen we nog meer doen om haar tijd alleen te veraangenamen?

Ik ben benieuwd naar jullie tips, alvast bedankt!81610bb0-1063-44cd-aa7c-14a0f50b7c0f.thumb.jpeg.fc7ecaa59704d4457cd9a80f7611a1ab.jpeg

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk pas later koppelen. Je kan wel koppelen als Bibi 16 weken is, maar later komt de puberteit en in die periode ontwikkelen konijnen hun karakter. Het kan dan zijn dat de ram met wie Bibi gekoppeld is en Bibi elkaar niet meer leuk vinden en gaan vechten. En dan zit je met twee konijnen waar je aan gehecht bent en die niet meer bij elkaar kunnen. 

Ik zou wachten tot de puberteit voorbij is. Het verschilt per konijn hoe lang de puberteit duurt. Maar ik zou minstens wachten tot Bibi 8 maanden is.

4 uren geleden, Marjolein75 zei:

Maar kunnen we nog meer doen om haar tijd alleen te veraangenamen?

Aandacht geven natuurlijk, en speelgoed geven, zoals een zandbak of een tunnel. Graven en door tunnels lopen doen konijnen in het wild ook, dus dat vinden ze vaak heel leuk. Verder kun je ook met haar spelen, zoals inteligentiespellen met haar doen, maar ook andere dingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahww wat een schatje! Ik snap dat je verliefd bent ja! Ik zou wel rekening houden met territorium, dus het konijntje nu niet overal laten komen zodat je nog neutrale ruimte over hebt. Dat maakt het makkelijker als je de twee weer mee naar huis neemt na de koppeling. Ik vind 16 weken ook aan de vroege kant. Aan de andere kant, ze zijn dan weerbaar genoeg. Met 6 maanden zijn ze sowieso goed te koppelen, dan zie je echt geen grote veranderingen meer. De verandering zit ergens tussen de 4 en 6 maanden, in mijn ervaring. Wachten tot na de puberteit is echt te lang, dat kan wel tot 1,5 jaar duren.

Ik zou kijken of je haar een beetje handtam kunt maken, wat ik wel doe met mijn konijnen is ze naar me toe laten komen voor een brokje of een aaitje etc. Gewoon erbij gaan zitten en hun het initiatief laten tonen. Dat vertrouwen opbouwen helpt om ze goed te kunnen checken mocht dat nodig zijn in de toekomst. Laat haar nu eerst maar even op haar gemak wennen aan het nieuwe huis. Alle (leef)geluiden zijn nu al genoeg voor haar. Je kunt haar inderdaad wel een knuffel geven, fijn dat ze er goed mee omgaat. Heb je wel aan eventuele losse onderdelen gedacht? Meestal raden we aan om als je iets van een knuffel geeft eentje te kiezen die geschikt is voor baby's, in ieder geval knuffels die geen losse onderdelen hebben, dat is veiliger.

Een zandbak binnen raad ik af. Je zou misschien een kartonnen doos kunnen pakken en daar 2 openingen in maken, daar kan ze lekker in zitten. Wat ook kan is een doos met papiersnippers ofzo om in te graven.

Eigenlijk is het beter om je vraag in een apart topic te stellen, daarmee vergroot je de kans dat er meer mensen reageren. Dit is eigenlijk alleen om jezelf voor te stellen, waardoor eventuele vragen wel eens worden overzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!! Ik denk dat we gaan voor koppelen als ze

16-20 weken oud is.

speelgoed heeft ze volop en de knuffel is inderdaad eigenlijk voor baby’s; geen losse onderdelen! We laten haar nu zoveel mogelijk even aan de nieuwe situatie wennen en dan zal ik proberen haar handtam te maken. Ik werk niet dus heb alle tijd om me met haar bezig te houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op BunnyBunch. Wat een snoepje! Kan me voorstellen dat je daar voor gevallen bent.

Veel plezier met haar en ik zou een topic open over de koppeling als het zo ver is. Dan kun je alle tips van te voren toepassen, zodat het allemaal zo goed mogelijk gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .