Ga naar inhoud

Pittige paprika


Lollie

Aanbevolen berichten

Vanmiddag ben ik even langs de toko geweest, en zag gedroogde paprika's hangen. Nog even nagevraagd of het gewoon gedroogde paprika was zonder toevoegingen, kreeg te horen van wel. Dus meegenomen voor de cavia's. Toen ze het eenmaal thuisgekomen mochten proeven leken ze het lekker te vinden, want ze pakten het blij aan. Later bleken ze het niet opgegeten te hebben, maar verstopt in hun huisjes. Ik heb toen even zelf geproefd, en het bleek erg pittig. Rondje google op de Turkse naam (kuru dolmalık biber) gaf me toch het idee dat het om gewone paprika's ging, dus niet rode peper o.i.d. Is het normaal bij paprika's dat als ze gedroogd zijn pittig worden (want het is natuurlijk wel familie van peper)? En kan ik het ze blijven aanbieden, heb ik dan nog kans dat ze het dan toch lekker zullen vinden? Ik had laatst ook gedroogde bloemetjes voor ze gekocht die ze niet lekker vonden (roken waarschijnlijk te sterk), maar die eten ze nu wel gewoon met smaak. De zaden had ik er al uitgeklopt en heb ik later ook even geproefd, die waren niet pittig, voor zover ik weet is dat bij pepers wel het geval. Ik ook een paprika versnipperd door het hooi, dat zitten ze nu gewoon lekker te eten.

 

Screenshot_20230524_182253.thumb.jpg.a53e411d19aa05f1eb44b91780a1b97d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drogen versterkt de smaken, dus het zou kunnen dat het daarom anders smaakt. Er zijn ook meer soorten paprika's dan degene die wij in de winkel zien.

Paprika's drogen duurt lang, maar gedroogde paprika's zijn wel normaal in de Turkse keuken. Dus ik denk dat het wel echt paprika is, alleen mogelijk een andere soort dan wij vers in de winkels kopen.

 

Ik zou het gewoon proberen aan te bieden en als ze het niet willen, dan zelf er maar iets mee koken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oké, dank voor je reactie! Het staat ook wel leuk in het hooi, ik word altijd blij van kleur in het eten 🙂. Ik hoop dat ze het nog gaan eten, ik blijf het nog maar even aanbieden. En anders wil Charlie het misschien ook wel.

 

Edit: Ik dacht dat er ook gedroogde rode paprika in de webwinkel werd verkocht, maar ik zie het niet staan. Wel bij een aantal andere webshops. Die geven allemaal aan dat cavia's het gewoon mogen hebben.

aangepast door Lollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen houden ook helemaal niet van paprika. Heb het wel eens geprobeerd, toen ik calciumarm moest voeren. Ik ben er zelf ook geen fan van, dus wij eten het eigenlijk niet meer 😛 Het zou dus ook niet in me opkomen om het voeren. Bij cavia's zou ik voor vers kiezen, want dan heb je nog het voordeel van het vitamine c bommetje. Ik had ook een keertje gedroogde groentemix uit de dierenwinkel voor de konijnen, nou, dat moesten ze niet hoor. Soms dan probeer je iets en vinden ze het niet lekker. Ik weet dus niet of Charlie het gaat lusten, want dat is een konijn toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, Charlie is een konijn. Mijn cavia's zijn totaal geen moeilijke eters, dus meestal zijn nieuwe dingetjes gewoon een kwestie van wennen. Ze hebben wel hun voorkeuren hoor, in mijn kruiden verrassingspakket zaten bijv. kokosvlokken waar ze eerst niets van moesten hebben, nu eten ze het allebei wel, maar vindt Koko ze duidelijk lekkerder dan Wol (daar heet ze dan ook Koko voor 🤪). En gedroogde hop, vonden ze eerst verschrikkelijk maar eten ze nu gewoon. Verse paprika kennen ze al en vinden ze heerlijk, krijgen ze ook wel regelmatig. Vaak zijn dat restjes, want ik eet zelf ook wel vaak paprika. Rode of soms ook gele, want ik ben een zoetekauw. Woensdagavond begon Wol toch even aan een stukje gedroogde paprika te kauwen, nog niet van harte. Nu vindt hij het echt lekker en komt er ook zelf om vragen. Koko is nog niet overstag, ik weet niet of dat nog gaat komen.

 

Ik houd van gedroogd spul. Je kunt het makkelijk en lang bewaren zonder koelkast, en het is leuk om het hooi op te fleuren. Deze paprika's zien er ook echt mooi uit, een soort lampionplantjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .