Gerdadina Geplaatst: 24 mei Delen Geplaatst: 24 mei Hoi, sinds bijna drie weken hebben wij twee cavia’s uit een opvang gehaald. Ze zaten bij elkaar met nog twee andere in een groot hok. Het zijn twee beertjes. Maar nu zit de ene steeds achter de andere aan en maakt steeds ruzie. Met als gevolg dat hij in zijn lip is gebeten en vanmorgen ontdekte ik allemaal korstjes op zijn rug. Ze zitten in een grote kooi en dat moet kunnen voor twee cavia’s. Om de andere wat rust te gunnen doe ik de “boosdoener” af en toe even in een ander kleiner hokje. Ik ben een beetje ten einde raad. Wie heeft de tip voor mij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 24 mei Delen Geplaatst: 24 mei Ik zou sowieso even contact opnemen met de opvang. Dat is denk ik stap een. Ik ben geen caviakenner, maar ik hoor altijd dat twee beertjes meestal geen goede combinatie zijn en dat de kans op vechten groot is. Helaas. Hoe groot is je hok? Een standaard traliekooi is meestal niet voldoende als permanente ruimte en wat je een groot hok vindt is natuurlijk echt persoonlijk. Ik ben benieuwd naar de afmetingen. Ik denk dat het slim is om ze voor nu helemaal uit elkaar te halen, voor er ernstigere wonden gaan ontstaan. Zorg dat je advies krijgt van een opvang met kennis van cavia's en koppelen van cavia's, dat is denk ik het meest verstandig om nu te doen. Op het forum zijn er ook wel mensen met verstand van cavia's, dus wellicht hebben zij betere tips dan ik! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 24 mei Delen Geplaatst: 24 mei Als ik het goed heb kunnen cavia beertjes soms wel samen, maar dan moeten ze wel echt op karakter uitgezocht zijn bij elkaar, een klik hebben met elkaar. Het klinkt alsof dat bij jouw twee cavia's toch niet helemaal het geval is, dat de verhoudingen nu ze uit de groep zijn, toch anders zijn geworden. Of misschien zijn ze nog jong en aan het opgroeien? Ik zou inderdaad ook aanraden even contact op te nemen met de opvang, het is natuurlijk niet de bedoeling dat er verwondingen ontstaan. Een keer een bijtwondje kan, maar een rug vol korsten en een bloedende lip zou voor mij toch wel reden zijn om contact op te nemen met de opvang waar ze vandaan komen. 1 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerdadina Geplaatst: 24 mei Auteur Delen Geplaatst: 24 mei Dankjewel voor jullie reacties. Het hok is groot genoeg voor twee cavia’s. 1.20 x 60. Ik heb ze apart gezet en de opvang gebeld. Hij is dan ook terug naar de opvang. Dat leek ons de beste oplossing. We laten deze die nog bij ons is even tot rust komen. Misschien doen we er ter zijner tijd een vrouwtje bij. Hopelijk klikt dat dan wel goed. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Deeskuh88 Geplaatst: 25 mei Delen Geplaatst: 25 mei Ik weet niet of je beertje gecastreerd is, maar zo nee, zou ik dat eerst doen voordat een nieuwe koppelpoging wordt gedaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pakyakker Geplaatst: 26 mei Delen Geplaatst: 26 mei Ik heb nu een tweede cavia koppel en zijn ook weer twee beertjes. Afgelopen januari is Kerri overleden, hij is samen met Elmo 4 jaar een koppel geweest van dus 2 ongecastreerde beertjes. Mooie is dat ze redelijk samen door één deur konden, wel eens onenigheid maar goed was geen vechten ofzo. Toen Kerri achteruit ging met zijn gezondheid moesten ze apart gezet worden vanwege medisch advies. Kerri vond het niet erg maar Elmo was echt zielig. Elmo is echt een hele blije cavia en komt altijd naar je toe als je in de buurt bent. Toen hij dus alleen was gebeurde dat niet meer en zat hij alleen maar in zijn huisje. Vanwege privé redenen konden we na het overlijden van Kerri ook pas over 3 weken een maatje zoeken. Elmo was echt een zielig caafje. Omdat Elmo niet gecastreerd is en hij daar nu ook te oud voor is was een gecastreerd zeugje of beertje de enige optie. Gecasteerde zeugjes zijn er bijna niet, dus werd het automatisch weer een beertje. Vanwege Elmo zijn persoonlijkheid moest het een beertje zijn die niet al te dominant was. Zo kwamen we uit bij Ozzie. Hij heeft een jaar lang met zijn 2 broetjes geleefd en werd daar eigenlijk een soort van buitengesloten en gepest. Hij was dus heel bang en dat was juist voor Elmo wel een goede combi. Ze hebben even gespeeddate en dat ging goed. Thuis moesten we het een week de tijd geven en het ging zelf nog beter als Elmo en Kerri. Het is erg mooi om te zien hoe Elmo Ozzie leert om niet bang te zijn. Oké moraal van dit lange verhaal. Het kan dus wel maar dan moet het vanaf het begin al goed gaan of moeten ze op karakter bij elkaar zijn uitgezocht. Zoals ik dit lees is dit geen goede match als er tot bloedens aan toe wordt gevochten. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: zondag om 14:00 Delen Geplaatst: zondag om 14:00 Op 25-5-2023 om 08:46, Deeskuh88 zei: Ik weet niet of je beertje gecastreerd is, maar zo nee, zou ik dat eerst doen voordat een nieuwe koppelpoging wordt gedaan. Castreren gaat niet uitmaken omdat castratie het gedrag van een cavia niet veranderd. Alleen als het beertje aan een zeugje gekoppeld moet worden is castratie noodzakelijk om zwangerschap te voorkomen. Een gecastreerde beer moet na castratie nog 6 weken apart zitten van een zeugje ivm vruchtbaarheid. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: zondag om 14:02 Delen Geplaatst: zondag om 14:02 (aangepast) Op 24-5-2023 om 17:14, Gerdadina zei: Dankjewel voor jullie reacties. Het hok is groot genoeg voor twee cavia’s. 1.20 x 60. Ik heb ze apart gezet en de opvang gebeld. Hij is dan ook terug naar de opvang. Dat leek ons de beste oplossing. We laten deze die nog bij ons is even tot rust komen. Misschien doen we er ter zijner tijd een vrouwtje bij. Hopelijk klikt dat dan wel goed. Je hok van 120x60 is te klein voor 2 beren. Ze adviseren minimaal 160x90 voor 2 beren, maar liever nog 2m2 en altijd 1 schuilhuisje meer dan het aantal cavia’s dat je hebt. zondag om 14:03 aangepast door mammafelina Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.