Ga naar inhoud

Zere hakjes?


rabbitPuk

Aanbevolen berichten

Hoi,

We hebben nu sinds zaterdag Tilly, maar nu viel mij op als ze loopt dat ik wat roods meende te zien. Nu heb ik haar net even opgepakt (had ik liever nog niet gedaan tot ze meer gewend was, en dan alleen als het echt moet). Nu zag ik dus dit. Is dit beginnende pododermatitis? 

Ze lopen hier op vinyl en ze hebben een deken en kussen waar ze op komt. In de toiletbak liggen strokorrels en hooi.

Hebben jullie advies? Kan ook de konijnenopvang appen hoor maar die wil ik niet nu s avonds meteen lastig vallen.

IMG20230523211506_copy_838x1118.jpg

aangepast door rabbitPuk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi. 
ik denk dat het inderdaad dat het pododermatitis is.  
Als je nijn lange nagels heeft gaat je konijn het gewicht wat meer naar achteren verplaatsen. Daardoor worden de hakjes meer belast en kan een deel van het probleem zijn ( het kaal worden van de hakjes). 

aangepast door Priyab
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik heb toevallig een nijn met hetzelfde probleem. Met mijn konijnkundige dierenarts gebeld en hij zegt dat je hydrocortiderm kunt smeren op de wondjes. Dat moet je wel via de dierenarts bestellen. Verder een zachte ondergrond regelen en het kan lang duren zei hij, omdat ze natuurlijk op de pootjes lopen en dan gaan die wondjes weer open. Hopelijk is het bij jouw nijn snel opgelost. Mijn dierenarts raadt trouwens honingzalf af, omdat dit de poten te week kan maken waardoor het herstel alleen maar langer kan duren, aldus zijn ervaring. Ik zeg dit er even bij, omdat honingzalf vaak op het internet aangeraden wordt voor dit probleem.

aangepast door Bonster17
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg op instagram denijnerij.  Zij had laatst gepost dat een behandeling met laseren bestaat.  Ze liet een konijn zien voor de behandeling en na een paar behandelingen.  Zag er veel beter uit!  
 

dus misschien kan je haar opzoeken. Ze heeft ook een website.  Denijnerij heet het.  

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn “gewone” kattenbakken vervangen door een kattenbak met dubbele bodem (ik heb een 2 PeeWees en een goedkopere merk, maar de PeeWees zijn fijner vind ik). Voordeel is dat het grootste gedeelte van de plas door de gaten zakt. (Als ze in de hoek plassen, kan het wat langer blijven liggen.) Ze hebben er, naast drogere, ook schonere pootjes van gekregen omdat ze niet meer in de uitelkaargevallen korrels kunnen liggen/staan. Plus ze kunnen het ook niet meer uitgraven… dat wordt nu met de hooi gedaan 😉 

Mocht je nijn hier gevoeliger voor zijn, dan kan je dit proberen. 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi! Mijn konijntje had dit dus ook en is nu bijna helemaal weg. Mijn tips zullen zijn: 

 

- goed absorberende korrels in zijn bak

- ik heb voor 3 maanden lang om de dag zijn poten verbonden (ik gebruikte honingzalf) maar deze scheen niet sterk genoeg te zijn. Van de dierenarts heb ik isathal (oogzalf) gekregen voor zijn hakjes. 
- ook heb ik van die speeltegels voor kinderen gekocht waar hij op rondrent 

- ze moeten in beweging blijven 

- NIET rondom de pootjes trimmen maar wel de nageltjes kort houden. 
 

het is echt even een werk en herstel duurt lang. Maar sinds ik al deze dingen heb gekocht is het herstel versnelt. 1 pootje is al helemaal hersteld en 1 zal ik nog even 2 weken moeten verbinden. Ik hoop dat je hier iets aan hebt! 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is moeilijk te zien op de foto, maar kale en roze/rode hakjes hoeft geen probleem te zijn. Met een beetje geluk krijgt ze vanzelf eelt. Belangrijkste is dat er geen wondjes ontstaan. Ik heb een konijn gehad met roze/rode hakjes en ik deed haar soms een tijdje preventief sokjes aan. Het maakte uiteindelijk weinig verschil. Er zijn tegenwoordig speciale konijnensokken o.a. voor de behandeling van sore hocks, maar die zijn ontzettend duur.

 

Een wattenschijfje met zelfklevend verband lijkt me eigenlijk niet zo handig. Dat gaat schuiven en dat zul je er uiteindelijk vanaf moeten knippen met het risico dat je nog meer haar wegknipt. In de opvang waar ik werk zijn goede resultaten bereikt met een homeopathisch middel dat de plekken uitdroogt. Maar dat ging om serieuze gevallen. Hopelijk valt het bij Tilly allemaal mee!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, rabbitPuk zei:

@Suus1978  @Jamieh bedankt voor jullie reacties!

De nageltjes zijn inmiddels geknipt. Ik kreeg later van de opvang nog een appje dat ze denken dat het eelt is en dat ik er voor nu niks aan hoef te doen behalve in de gaten houden. Tot nog toe is het ook niet erger geworden gelukkig. 

Mijn beide konijntjes lopen buiten op tegels en ze hebben ook allebei een plekje op de hakken. Voelt inderdaad aan als eelt. Twee verschillende dierenartsen hebben er al naar gekeken en zeiden ook dat het eelt was, maar wel in de gaten houden. Een zachte ondergrond is hier geen optie, omdat mijn ram alles dan gelijk onder poept en plast. Daarnaast zijn het beide slopers, dus kan ook niet zomaar van alles neerleggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig lijkt het dus mee te vallen. Goed dat je er op tijd aandacht voor hebt. Misschien hebben kortere nagels al genoeg effect, aangezien ze te lang waren. Een ondergrond van fleece wordt op BunnyBunch altijd afgeraden, dus let er op dat je geen kleedjes of iets dergelijks van fleece hebt. Katoen is dan veel fijner.

 

Je weet natuurlijk niet hoe ze er bij het vorige baasje bij zat.

 

Ik heb ook een konijn gehad met vergelijkbare plekjes. Bij hem heb ik er gelukkig niks aan hoeven doen, het werd vanzelf minder rood. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-5-2023 om 22:35, Priyab zei:

Ik volg op instagram denijnerij.  Zij had laatst gepost dat een behandeling met laseren bestaat.  Ze liet een konijn zien voor de behandeling en na een paar behandelingen.  Zag er veel beter uit!  
 

dus misschien kan je haar opzoeken. Ze heeft ook een website.  Denijnerij heet het.  

Op 6 juni geeft ze samen met een dierenarts een Webinar over gezondheid, waaronder E.C. en pododermatitis. Ik ben er bij, want ik raak compleet in de war van het advies van de DA, wat voor soort kleedjes nu wel en niet geschikt zijn en alle diverse informatie en antwoorden 🙂 Wie weet heeft iemand er nog iets aan in dit topic 🙂 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de nijnerij noemen ze normaal konijnengedrag (sproeien, knagen, slopen, onzindelijkheid, graven op ongewenste plekken, ruzie tussen konijnen e.d.) "probleemgedrag", terwijl het feitelijk vooral een (heel begrijpelijk) probleem van de eigenaar is (behalve dan ruzie tussen konijnen natuurlijk, want dat is voor de konijnen zeker een probleem, maar nog steeds normaal gedrag). In de informatie wordt gelukkig wel aangegeven dat en wat de baasjes moeten aanpassen meestal. 

 

Ik ben blij met de giga hoeveelheid altijd beschikbare gratis konijnenkennis en ervaring die leden op dit forum hebben en met de informatieve artikelen. Eerlijk gezegd twijfel ik niet snel aan de adviezen of informatie die hier door bijvoorbeeld opvanghouders, ervaren vrijwilligers bij een opvang, zeer ervaren konijnenbaasjes en in de informatieve artikelen met bronvermelding en onderbouwing gegeven wordt.  Telkens €35,- neertellen voor een eenmalig webinar is ook niet alles. Fors nadeel van al die gratis beschikbare informatie is wel dat de eigenaar van BunnyBunch alles uit eigen zak betaalt en daar zouden we wat op moeten vinden, denk ik. 

 

Sterkte met je konijn, hopelijk kan het webinar je onzekerheid weg nemen en je niet nog verder in het warretje brengen. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, JokeC zei:

Sterkte met je konijn, hopelijk kan het webinar je onzekerheid weg nemen en je niet nog verder in het warretje brengen. 

 

Met mijn konijn komt het wel goed hoor, vriendelijk bedankt.

aangepast door Bonster17
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, JokeC zei:

Bij de nijnerij noemen ze normaal konijnengedrag (sproeien, knagen, slopen, onzindelijkheid, graven op ongewenste plekken, ruzie tussen konijnen e.d.) "probleemgedrag", terwijl het feitelijk vooral een (heel begrijpelijk) probleem van de eigenaar is (behalve dan ruzie tussen konijnen natuurlijk, want dat is voor de konijnen zeker een probleem, maar nog steeds normaal gedrag). In de informatie wordt gelukkig wel aangegeven dat en wat de baasjes moeten aanpassen meestal. 

 

Ik ben blij met de giga hoeveelheid altijd beschikbare gratis konijnenkennis en ervaring die leden op dit forum hebben en met de informatieve artikelen. Eerlijk gezegd twijfel ik niet snel aan de adviezen of informatie die hier door bijvoorbeeld opvanghouders, ervaren vrijwilligers bij een opvang, zeer ervaren konijnenbaasjes en in de informatieve artikelen met bronvermelding en onderbouwing gegeven wordt.  Telkens €35,- neertellen voor een eenmalig webinar is ook niet alles. Fors nadeel van al die gratis beschikbare informatie is wel dat de eigenaar van BunnyBunch alles uit eigen zak betaalt en daar zouden we wat op moeten vinden, denk ik. 

 

Sterkte met je konijn, hopelijk kan het webinar je onzekerheid weg nemen en je niet nog verder in het warretje brengen. 

Ik heb het zo begrepen van de nijnerij; het gedrag noemen konijnen eigenaren “probleemgedrag”.  Het gedrag is niet een probleem.  Maar wij als mensen zeggen het is een probleem.
In de stories op instagram staat ook veel informatie.  Op deze forum krijg je ook heel veel tips. 
 

je bent niet verplicht de webinar te volgen. Snap dat niet iedereen daar budget voor heeft.  
Hopelijk krijg je snel duidelijkheid.  

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .