Ga naar inhoud

Konijn laat brokjes staan


Kolino

Aanbevolen berichten

Ik zit een beetje in dubio, sinds gisteren eet een van m'n konijnen z'n brokjes niet (of in ieder geval niet meteen, vannacht heeft hij een deel gegeten). Hij komt wel, neemt hooguit 1 brokje en dan wil hij niks meer. Groen eet hij wel, hooi matig. Koekjes eet hij ook meteen op. Met de maag/darmen lijkt er niks aan de hand. Geen gas, en wel darmbeweging. Hij plast ook normaal. Maar hij is een beetje off... Je kent dat wel, dat je het gevoel hebt dat er iets niet klopt. Hij is verder niet apathisch ofzo, komt ook gewoon knuffelen.

 

Uiteraard denk ik aan het gebit, maar met zijn achtergrond en leeftijd zit ik echt in de rats om hem onder narcose te doen. Hij is 9. Ik ben uiteraard ook bang dat de E.C. full blown tot uiting komt na de narcose. Dat maakt dat ik hem eigenlijk wat tijd wil geven en niet meteen bij de dierenarts op de stoep sta.

 

Wat betreft de E.C. hij heeft pas een kuur gehad en hij is ook weer wat voller na z'n gewichtsverlies.

 

Ik heb hem nadat ik hem vanmorgen brokjes heb gegeven af en toe een hapje zien nemen. Daarna gaat hij weer liggen. Het is ook warm binnen, nu al 24,5 graden. Gisteren was het op z'n warmst 22,5. 'S morgens 19, als ik het me goed herinner. De deur staat open, omdat het buiten koeler is dan binnen en het dan minder benauwd is.

 

Normaal heb ik mijn woordje wel klaar, maar als het om je eigen dieren gaat, dan ga je toch twijfelen waar je goed aan doet. Even voor de duidelijkheid, hij is niet in acuut levensgevaar. Hij heeft gisteren ook ruim voldoende gegeten om de darmen op gang te houden. Ik heb veel "konijnenvoer" in de tuin. Geef o.a. ook gras, wat hij graag aanneemt. Dus dan is minder hooi eten ook minder erg en misschien wel verklaarbaar 😉

 

Ik ben tijdens het typen (of eigenlijk tussendoor) ook maar even de tuin in gelopen voor een vers portie groen, daar zit hij lekker van te smikkelen.

 

Uiteraard gaat hij naar de dierenarts als de situatie niet betert, dan moet ik me over de angst heen zetten, maar ik heb het er echt moeilijk mee. Welke keuze ik ook maak, het heeft consequenties en risico's. Het is niet dat hij helemaal geen brokjes eet dus, hij doet er gewoon raar mee (anders dan anders). Hij komt ook naar me toe, maar hoeft dan niet. Typisch een konijn die wel trek heeft, maar of het niet aanstaat wat hij krijgt of gebitsproblemen heeft.

 

De grootste vraag is, hoelang kan ik dit aankijken? Ik wil toch uitsluiten of het niet een gedragsprobleem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt het al, de kans dat het zijn gebit is, is groot. Ik kijk dat zelf meestal twee weken aan, tenzij ze echt weinig eten en afvallen. Baloe heeft maanden met heel groot abces rondgelopen zonder dat de dierenarts dat zag (zelfs niet onder narcose). Wat dat betreft kun je het soms heel lang aankijken... Maar wil je natuurlijk niet. 

Waarom ga je eind vd week niet gewoon naar de dierenarts voor een gebitsinspectie? Meestal zie je het zonder narcose al, als het dan niet te zien is kan je de narcose altijd overwegen voor inspectie. 

Ik snap je angst heel goed en ook dat je gaat zoeken naar een gedragsprobleem of iets. Heel eerlijk, ik doe dat bij mijn eigen nijnen ook altijd maar er heeft altijd toch een medisch probleem gespeeld... Konijnen zijn bikkelhard, dat weet je zelf natuurlijk ook. 

 

Ik zou dit zelf dus nog heel even aankijken maar toch vrij snel naar de dierenarts gaan. Mocht die narcose toch nodig zijn, dan kun je hem toch vooraf weer behandelen voor EC en misschien daarna preventief dexamethason of prednison geven? Geen idee of die laatste twee middelen preventief ingezet kunnen worden en of dat zin heeft eigenlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een vervelende situatie zeg. Het is wel al echt warm bij jou. Zijn die brokjes dan ook warm? Aangezien hij 's nachts als het koeler is, kennelijk wel wat eet?

Let er op dat het a.s. maandag Pinksteren is, dus als je echt eind van de week zou gaan (dus vrijdag) en je hebt daarna iets, dan zit je waarschijnlijk 3 dagen aan weekend tarief. Helaas heb ik verder geen goede tips, al zou ik dus kijken of koudere brokjes helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt heel vergelijkbaar met hoe Apollo is als hij weer last van zijn gebit heeft. Steeds minder brokken en nog wel andere dingen, totdat hij helemaal niets meer eet. 

Ik heb de laatste keer dat Apollo last had van zijn kiezen bewust een kleine zak zachte brokken in huis gehaald (science selective, terwijl ze normaal juist trovet krijgen om zijn kiezen te laten slijten). Dat heeft er denk ik wel voor gezorgd dat hij langer brok is blijven eten en ook sneller na de behandeling weer begon. Dus dat zou je ook kunnen doen om het misschien wat langer aan te kijken en hem misschien zelfs wat aan te laten sterken voor de behandeling. 

 

Ik denk dat je niet onder een behandeling uit zult komen, dus dan zou ik persoonlijk niet willen wachten tot hij helemaal niet meer uit. Zeker als je problemen verwacht dan kun je hem er het beste zo sterk mogelijk in laten gaan. 

 

Bespreek je zorgen zeker met de dierenarts, dan kunnen ze er misschien rekening mee houden door hem als eerste patiënt van de dag te behandelen of juist wat langer laten bijkomen van de autorit voor de beginnen oid. 

 

Op enkele dagen zal het waarschijnlijk niet aankomen, maar ik zou zelf denk ik donderdagochtend bellen voor een afspraak. Dan kun je misschien vrijdag of begin volgende week terecht. Als het een gedragsprobleem is, dan zou je op die termijn ook wel verbetering verwachten. 

 

Dit is uiteraard gebasseerd op mijn eigen konijn, misschien heb jij wel een bikkel die nog heel lang dooreet totdat hij ineens stopt als de pijn te groot wordt. Maar dan sta je ook snel genoeg bij de dierenarts, zoals je zelf ook aangeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja uiteraard denk ik ook aan een extra kuur, misschien wat meloxicam erbij. Ik denk dat ik de cortisonen zou inzetten op het moment dat het misgaat, als er nog niks ontstoken of gezwollen is wegen de voordelen niet tegen de nadelen op wat mij betreft. Ik denk ook niet dat ze dat preventief willen geven, meloxicam is misschien sowieso wel handig nadat ze in z'n bek hebben zitten klooien.

 

Ik zit ook te denken om, als ik voor narcose ga, meteen een röntgen te laten doen. juist om iets met kieswortels of abcessen uit te sluiten. Niet dat je hem na een paar weken weer onder narcose kan stoppen. Ik moet het allemaal eventjes door mijn hoofd laten gaan, denk ik, zodat het voor het konijn het minst belastend is. Weet niet of het zinvol is de dierenarts dit voor te leggen. Meestal willen ze een dier toch zien en dan zit je meteen in de molen.

 

Je hebt wel gelijk dat ze aan viezigheid (brokjesresten enzo) in de bek vaak wel kunnen zien dat er iets aan de hand is. Maar ja, dan sta je daar en moet je heel snel schakelen en je weet ook dat op het moment dat ze niks vinden, hij ook onder narcose moet om verder te kijken. Tenminste, dat raden ze wel aan. Ik zou dan kunnen wachten tot hij helemaal stopt met eten, maar dan gaat hij met nog meer achterstand de narcose in. Dat vind ik ook een lastige afweging.

 

De kans dat dit vanzelf goed komt... tja die is niet zo groot. Of het moet toch z'n gedrag zijn. Maar eigenlijk is het een alleseter, alles gaat uiteindelijk dat bekkie van hem in. Ook dingen die hij niet zo lekker vindt verdwijnen vroeg of laat toch.

 

Het is nu 's nachts ook iets van 20 graden in huis. Het is meer dat hij dan niks anders heeft (naja wel hooi natuurlijk). Ik heb niet het idee dat de brokjes te warm zijn. Daar doet hij bij 30 graden normaal ook niet moeilijk over. Het is wel beaphar nature, dus een harde geperste brok. Deze is toevallig nog van de oude persing, zou eventueel een zak nieuwe persing open kunnen maken, die zijn wat dunner. Anders is een geextrudeerde brok in huis hebben misschien niet eens zo'n slecht idee.

 

Helemaal vergeten dat het ook alweer Pinksteren is, komend weekend. Ik vind het echt zo irritant, moet je naar Evidensia toe, betaal je gelijk de hoofdprijs. Ze kunnen die bedragen ook gewoon vragen, want ja wie laat zijn geliefde huisdier creperen? Heb wel dwangvoer in huis, dus ik zou hem wel een paar dagen overeind kunnen houden mocht het nodig zijn. Als ik het goed heb is mijn vaste dierenarts ook op zaterdag open, dus dan zijn het maar 2 dagen gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ideaal is het zeker niet, maar ik heb eens, toen Apollo op zondag stopte met brok eten, tot woensdag moeten wachten voor hij geholpen kon worden. Toen was maandag ook een feestdag, en omdat hij nog wel kruiden en groente at, durfde ik het wel aan te kijken tot de dierenarts weer openging (uiteraard met kennis over medicijnen, dwangvoer en het nummer van de spoedarts onder de sneltoets mocht het toch eerder nodig zijn). Dinsdagochtend meteen gebeld en kon hem dezelfde dag brengen, maar helaas liep hun planning op de OK mis waardoor hij pas woensdag geholpen kon worden. 

 

Ik zeg dit, zodat je misschien iets geruster het weekend in gaat. Zonder brok maar met nog genoeg andere dingen, red hij het in uiterste nood wel tot na het weekend. Maar dit zeg ik ook omdat ik weet dat je genoeg kennis in huis hebt om te weten wanneer je wel actie moet ondernemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zelf denk ik tot woensdag aankijken. Als hij onder narcose moet zou ik dat liever donderdag dan vrijdag laten doen, maar dat is uiteraard gekleurd door mijn ervaringen. Ik moest 3 jaar geleden (denk ik) het pinksterweekend in met een konijn waarbij achteraf maar het halve gebit was gedaan, dus ze at daarna nog steeds niet, plus ze had EC gekregen door de operatie. Dan is het een heel lang weekend. Om het verhaal wat te verzachten: het gaat nog steeds goed met haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heeft hij "goed" gegeten, er is veel in gegaan. De tuin staat gelukkig nog vol met gras, kruiden en planten die ze mogen hebben.

 

Het is nu verantwoord om even af te wachten, maar of ik tot na het weekend wacht weet ik eigenlijk nog niet. Mijn plan nu is om morgen nog aan te kijken en dan een beslissing te maken. Ik heb ze net brok gegeven (de nieuwe persing gepakt) Nou meneer kwam aanrennen en at als normaal. Dat geloof je toch niet? 

 

Ik ben eerder een konijn aan E.C. verloren die hier last van kreeg na een gebitsbehandeling onder narcose, het idee dat hij deze ziekte ook bij zich draagt en dat nu een narcose dreigt... ik heb het er heel moeilijk mee. Er gaan allemaal worstcasescenario's door mijn hoofd. Alles waar ik maar enigszins invloed op kan hebben wil ik afvangen.

 

Wat ik me nog afvroeg, wat is op het moment een gangbaar tarief voor een gebitsbehandeling? De laatste keer is echt zo lang geleden, wat op zich natuurlijk een goed teken is, maar het zal wel wat duurder geworden zijn vrees ik. Dan heb ik een beetje een idee waar ik rekening mee moet houden (met andere woorden, dan is de schok minder groot 😉 )

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je gevoel heel goed, ik ben ook zo'n bunny mama die zich altijd maar afvraagt of ze het wel goed doet en niet kan kiezen tussen twee kwaden. Ik ben blij dat je nijn weer beter eet nu! Ik zou inderdaad nog een dagje afwachten om te kijken hoe het gaat en hoe jij je voelt bij een eventueel dierenartsbezoek, aangezien er weer feestdagen tussen zitten. Het kan soms zo lastig zijn om af te wegen of je het beestje weer door de onderzoeken en dergelijke wilt laten gaan, want het is zo veel stress. Probeer het zelf te voorkomen, tenzij het écht niet anders kan.

Ik zou zelf ook als de dood zijn dat mijn konijnen niet door de narcose komen of dat de E.C. dan weer terug komt en dan zit je daar weer mee. En je nijn eet nu weer goed, dus in hoeverre is het dan noodzaak? 

Mijn konijntje Bonnie heeft sinds de laatste controle in Maart wel een haakje aan het gebit en daar hebben we bewust nog maar niks mee gedaan, want narcose...tot nog toe eet ze prima hooi en brokjes (Supreme Selective). Over de kosten weet ik niks, ik weet alleen dat we meestal voor onderzoeken 100 euro kwijt zijn, tenzij de DA ons matst wat hij bij langdurige behandeling veel doet, dus ik gok dat een gebitsbehandeling ook zoiets zal kosten. 

aangepast door Bonster17
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de bedragen, komt toch wel aardig overeen met het basis bedrag van toen. Mijn vaste dierenarts is niet goedkoop, maar het kan erger.

 

Vanmorgen kwam hij alweer vrolijk aan voor brokjes, at als normaal. Maar wel de nieuwe persing natuurlijk.

 

Ik ben er nog niet uit hoe ik het ga aanpakken. Ik voel me wel een beetje een slecht baasje dat ik nog niet bij de dierenarts ben geweest, want dat zou ik een ander wel aanraden. Ik ben gewoon heel erg bang voor de narcose. Zeg maar gerust doodsbang. Hij is gewoon mijn beste vriend, mijn maatje. Nu heb ik een etend konijn dat een klein beetje raar doet, maar wel weer normaal doet met een andere persing van dezelfde brok. Is het het risico dan waard? Ik vind het echt een *krulspinazie* afweging (sorry scheldwoordenfilter).

 

Ik kan vast niet aan de dierenarts vragen of ik bij de behandeling mag zijn, naja vragen wel, maar de kans dat ze dat goed vinden is vast niet zo groot. Ik worstel heel erg met met wat als hij niet meer wakker wordt. daar aan denken maakt me heel verdrietig. Van de E.C. weet je dat het vroeg of laat weer opkomt, maar je wil natuurlijk stress, weerstandsvermindering en al dat soort dingen beperken. Echt kiezen tussen kwaden, eigenlijk kun je het niet goed doen.

 

Ik heb vanmiddag een rondje tuin gedaan en weer van alles voor ze verzameld, daar zijn ze lekker zoet mee. Op het moment doet hij alles wat hij moet doen. Toen ik afgelopen nacht niet kon slapen kwam hij even knuffelen en likjes geven en hopen op iets lekkers. Wat hij uiteraard ook heeft gehad, gewoon een brokje 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent helemaal geen slecht baasje! Als hij nu zoals gewoonlijk eet, dan kun je het toch best nog ecen aankijken? Als hij dan weer gek gaat doen, kun je alsnog naar de dierenarts gaan. Ik vind dat helemaal niet gek en ik snap je angst heel goed. 

Overigens mocht ik bij mijn oude dierenarts altijd bij de gebitsbehandeling mee kijken hoor. Als het uiteindelijk moet, zou ik het zeker vragen... Nee heb je...

 

De twee kwaden zitten denk ik vooral in je hoofd (en dat snap ik heel goed). De enige goede optie is om wel voor ee narcose te gaan als het een gebitsprobleem blijkt te zijn. Als hij nu goed eet en geen vreemd gedrag laat zien dan is de beste optie nog even niets doen. Toch? 

 

Wat een lieverd trouwens!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff een beetje hetzelfde schuitje als waar ik uit kom 🙄 waardeloos als je konijnen niet goed eten en je niet precies weet wat er speelt. Ik ben ook niet op stel en sprong naar de da gegaan en heb ook een gebits onderzoek afgeslagen om dezelfde reden. Je hebt zoveel kennis van konijnen en zou zeker gaan als het echt noodzaak was, dus dat maakt je geen slecht baasje, zeker niet als je beredeneert vanuit hun welzijn. Ik zat ook met de afweging dat ik geen narcose wilde uit angst het erger te maken, maar ook met de autoritjes die extra stress zouden geven. Het blijft gewoon een lastige afweging, en net wat je zegt: voor je eigen konijnen word je toch onzeker. 

Als je zo twijfelt en hij eet weer goed, kun je het ook nog even aankijken toch? 

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je ook absoluut geen slecht baasje. Een goede juist!

 

Ik weet dat er mensen zijn die het anders ervaren, maar narcose geeft mij weinig angst bij mijn huisdieren. Ik denk met name omdat ik de gedachte heb dat stel het gaat mis en ze komen er niet uit, dan is dat (in mijn gedachten in ieder geval) wel een rustige en vredige dood. Het idee ze te missen daarna vind ik dan erger dan de ingreep of narcose op zich. En je laat ze toch ook niet voor de lol onder narcose gaan, daar is dan toch echt aanleiding / noodzaak voor. 

 

Ik heb bij mijn dierenarts ook wel eens mee mogen kijken bij operaties van mijn konijnen. Ik weet dat ze dat niet bij iedereen doet. Maar je kan het altijd vragen. Ik ben ook wel eens blijven wachten in de wachtkamer tot het klaar was. Dus niet in de operatiekamer, maar wel in de buurt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige haakjes kunnen toch ook snel weggewerkt worden zonder narcose? Dat was bij mijn rammetje in ieder geval zo en daarna at hij gewoon weer al z'n brokjes. Bij hem was het ook dat hij alleen af en toe moeilijk deed met alleen z'n brokjes verder at hij alles prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Miekmoek zei:

Sommige haakjes kunnen toch ook snel weggewerkt worden zonder narcose? Dat was bij mijn rammetje in ieder geval zo en daarna at hij gewoon weer al z'n brokjes. Bij hem was het ook dat hij alleen af en toe moeilijk deed met alleen z'n brokjes verder at hij alles prima.

Kan als het aan de voorkant zit, maar is wel heel risicovol hoor. Ik heb het bij Dunya een keer laten doen bij Wilhelminapark, maar zou het niet aanraden. Ze moeten dan met een bekspreider in die bek wat veel strees geeft waardoor de kaak kan breken. En je ziet niet goed wat je doet in het bekkie, dus ook meer risico op dat je een bloeding veroorzaakt met alle gevolgen van dien. Je kan het overwegen als je bijna zeker weet dat een narcose het niet gaat worden, maar het blijft m.i. wel echt een flink risico.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hem gewoon nog lang niet kwijt. Het enge aan de narcose vind ik dat het kan dat hij niet meer wakker wordt. Hem verliezen is gewoon iets waarbij ik, als ik er over nadenk al heel naar van word.

 

Was vanmiddag zelf weg, tot vanavond. Ben blij dat ik weer thuis ben, zat toch met, hoe zou het met hem zijn, heeft hij wel goed gegeten? Gelukkig zaten ze rechtop, hadden ook goed gegeten 🙂

 

Ik weet niet of hij een bekspreider zonder narcose zou toelaten, het is een heel aanhankelijk konijn hoor, maar ik denk toch dat hij daarvan flipt. Nagels knippen is vaak al een drama. Als hij iets niet wil doet hij alles om los te komen.

 

Net liet hij me schrikken, of ik hem eigenlijk. Ik moest niezen terwijl hij zat te eten en hij begon ineens te kokhalzen, alsof er iets verkeerd was geschoten. Nu is alles weer normaal, maar dan ga je toch denken, hij heeft toch niet z'n tongetje zeer gedaan ofzo. Waarom heeft hij zich verslikt? Zit er dan toch iets niet goed? Maar ik zie hem gewoon nog wassen en eten enzo. Is daarna ook vol overgave bovenop de brokjes gedoken. Ik merk echt dat ik in hypermodus zit en hij onder een vergrootglas ligt.

 

Ik weet inderdaad dat het een lichtere narcose is, het is gewoon om ze out te hebben zodat ze niet tegenstribbelen. Maar toch, de eerdere ervaring, het zit me gewoon niet lekker. Het blijft een gok waar je goed aan doet, maar op het moment eet hij als een bootwerker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook kortdurende verdovingsmiddelen. Je kan altijd vragen of dat een optie is en meer uitleg vragen over het middel dat ze kiezen en waarom. Misschien dat dat je gerust kan stellen?

Als het even kort een haakje slijpen is, zou dat misschien ook kunnen. Ik ben zelf niet genoeg thuis in alle opties die er in zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herkenbaar die hypermodus en ze onder een vergrootglas hebben. Soms ga je dan van een mug een olifant maken. Als hij nu zo goed eet kun je het nog aankijken toch? En als het minder gaat het voorleggen aan de da. Da zei dat met een roesje de kans dat ze er niet uit komen eigenlijk nihil is. Maar ik snap je angst, ik vind narcose ook altijd heel naar en toen bij Ukkie kwam ze er ook bijna niet uit. Dus ik had dezelfde angst en heb het nu ook niet gedaan omdat ze weer eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet daar ook niet genoeg van, maar zover ik weet zijn niet alle middelen geschikt. Helaas was de eerdere behandeling van het gebit bij een andere dierenarts, dus ik heb geen idee wat ze hier gebruiken. Ik twijfel ook nog naar welke dierenarts ik zou gaan. Beiden hebben niet meer echt konijnkundige dierenartsen. Dat speelt ook wel een beetje mee, je weet gewoon niet welke dierenarts er dienst heeft. Dus ook daar zou ik even navraag naar moeten doen.

 

Ik zit vandaag toch weer te twijfelen, hij lijkt het hooi niet lekker te vinden. Als hij moet kakken dan zit hij te zoeken naar een hooisprietje maar dan bedenkt hij zich weer. Ik heb dit gedrag de laatste dagen vaker gezien. De ander is ook niet dol op het hooi. Nou hebben ze best wel wat gras gehad, dus ik kan me voorstellen dat ze dan denken, doe mij maar wat anders dan dat gedroogde spul. Ik had al een andere zak open gemaakt (zelfde merk), maar het gedrag blijft hetzelfde. De hoeveelheid gras is overigens zeker gelijk aan wat ze aan hooi eten. Dus qua darmbewegingen en maalbewegingen maak ik me geen zorgen. Meer dat als ik slaap ik ze geen vers groen kan geven en ze dus aangewezen zijn op hooi, maar ze laten dit dus grotendeels liggen.Ze moeten 's nachts toch ook eten? Nou moet ik toegeven ze hebben vannacht wel een koekje gehad, want ik was weer aan het spoken 😉

 

Ze eten beiden goed hoor verder, maar ik denk dat als ik op consult ga ze maar allebei mee moet nemen voor de zekerheid. Het is echt een beetje het verhaal als bij BaasjevanBrownie nu he 😉 Minus het gas, de ander had ook al plakpoep, maar dat heeft zich met wat aanpassingen gelukkig al hersteld. Die is daar heel erg gevoelig voor, 1 brokje teveel (als je de een bijvoert moet de ander ook) is al ellende.

 

Als ik wakker word moet ik eerst koppies tellen, pas dan kan ik weer ademhalen. Het is wat met die oudjes. Qua temperatuur is het nu goed te doen, vanmorgen was het 17 en nu 19 graden.

 

Wil ik net op reactie toevoegen klikken, wie zie ik hooi pakken vanaf het toilet? Precies...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .