TanteSjaan Geplaatst: 20 mei Delen Geplaatst: 20 mei Wij zijn onlangs een konijntje verloren. Dit betekend dat we voor Sjaan een nieuw maatje zoeken. Nu zijn we in een asiel geweest waar een heel leuke Franse hangoor zit. Ook 6 jaar net als Sjaan (dwerg konijn) dus dat lijkt qua leeftijd wel te passen. Nu slaat de twijfel vooral bij mijn vriend toe. We zitten in een tuinverbouwing en gaan daar een mooi verblijf realiseren (Sjaan zit nu binnen). Een overdekte ren van net geen 5 m2. Met uitloop naar het terras. Nu hoorden we dat Fransen hoog kunnen springen. En er komt een hekje tussen het terras en de rest van de tuin. We willen natuurlijk niet een heel hekwerk voor ons neus dat afbreuk doet aan de mooie nieuwe tuin. Stel we zetten er een hek van 50/60 cm hoog neer zou dat volstaan? Ze hebben dan naast de ren echt een hele ruimte rond te huppen dus aan hun beweging vrijheid komen ze wel. Ik merk dat ik mijn zinnen al op de Franse hangoor heb gezet en het me een ontzettend leuk maatje lijkt voor Sjaan. Kunnen jullie met mee meedenken of het realistisch is? of dat we toch beter weer voor een kleiner konijn kunnen kijken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 20 mei Delen Geplaatst: 20 mei Een konijn kan wel een meter hoog springen zonder opstapje. De kans dat Sjaan dat kan is denk ik groter dan de Franse Hangoor. Mijn ervaring is dat Franse Hangoren iets minder hoog springen, maar over een hekje van 50/60 cm zijn ze zo heen. Dat volstaat eigenlijk voor geen enkel konijn. Ik zou kiezen voor minimaal 1 meter hoog, waarbij ze geen opstapjes hebben om er alsnog over te springen. Het liefst wil je buiten een overdekte ren om katten, marters en roofvogels buiten te houden en te zorgen dat de beestjes echt veilig zitten. Dat heb je ook lees ik. Maar ik zou ze dan wel alleen onder toezicht loslaten hoor, voor de veiligheid. 5 m2 voor een dwerg en Franse Hangoor vind ik trouwens aan de krappe kant. Het liefst wil je de permanente ren nog wat groter hebben. Wisselen van grootte is zeker in het begin niet handig, daar kunnen ze erg fel van worden naar elkaar. Overigens: belangrijker nog dan dat jij je zinnen hebt gezet op de Franse Hangoor is dat het klikt met Sjaan. Dat is niet altijd zo. Als zij hem niet leuk vindt, zal je alsnog op zoek moeten gaan naar een ander. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TanteSjaan Geplaatst: 20 mei Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 15 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei: Een konijn kan wel een meter hoog springen zonder opstapje. De kans dat Sjaan dat kan is denk ik groter dan de Franse Hangoor. Mijn ervaring is dat Franse Hangoren iets minder hoog springen, maar over een hekje van 50/60 cm zijn ze zo heen. Dat volstaat eigenlijk voor geen enkel konijn. Ik zou kiezen voor minimaal 1 meter hoog, waarbij ze geen opstapjes hebben om er alsnog over te springen. Het liefst wil je buiten een overdekte ren om katten, marters en roofvogels buiten te houden en te zorgen dat de beestjes echt veilig zitten. Dat heb je ook lees ik. Maar ik zou ze dan wel alleen onder toezicht loslaten hoor, voor de veiligheid. 5 m2 voor een dwerg en Franse Hangoor vind ik trouwens aan de krappe kant. Het liefst wil je de permanente ren nog wat groter hebben. Wisselen van grootte is zeker in het begin niet handig, daar kunnen ze erg fel van worden naar elkaar. Overigens: belangrijker nog dan dat jij je zinnen hebt gezet op de Franse Hangoor is dat het klikt met Sjaan. Dat is niet altijd zo. Als zij hem niet leuk vindt, zal je alsnog op zoek moeten gaan naar een ander. Hoi, Dank voor je reactie! Het is inderdaad de bedoeling dat ze overdag beide ruimtes kunnen gebruiken. Ik ben thuis dus ik heb dan goed zicht op ze. Enkel in de nacht zouden ze dan in de ren hoeven. Sjaan heeft tot nu toe, als ze in de zomer buiten was, nooit over een hekje van 50 cm gesprongen. Vandaar dat ik benieuwd was. Ieder konijn is natuurlijk anders. En je laatste opmerking is terecht, ik kan wel enthousiast zijn maar het verleden heeft al uitgewezen dat Sjaan zelf kiest wie ze wel en niet wil. Als de Fransman haar niet aanstaat heb ik pech! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 20 mei Delen Geplaatst: 20 mei Ah ja, sommige konijnen springen er niet over. Ik heb inmiddels al best wat konijnen gehad en allemaal konden ze over een laag helje springen. Ze deden het eigenlijk ook allemaal toen ik dat nog niet wist haha. Ik zou in ieder geval het risico niet nemen als je van je tuin wil genieten😜 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 21 mei Delen Geplaatst: 21 mei Sterkte met het verlies. Hopelijk vind Sjaan de Franse hangoor leuk, en andersom, dan is iedereen blij😊. Succes met alles😀 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 21 mei Delen Geplaatst: 21 mei Houd er ook rekening mee dat een Franse hangoor van 6 al heel oud is en een dwerg van 6 nog jong. Grote konijnen worden veel minder oud dan kleintjes. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TanteSjaan Geplaatst: 30 mei Auteur Delen Geplaatst: 30 mei Op 21-5-2023 om 12:18, Eefje zei: Houd er ook rekening mee dat een Franse hangoor van 6 al heel oud is en een dwerg van 6 nog jong. Grote konijnen worden veel minder oud dan kleintjes. Dank je, we hebben er, mede door de leeftijd, toch vanaf gezien. Ze is nu voor een koppeling bij het Knaaghof, geen idee wie het wordt maar een konijn van 6 kg wordt het in elk geval niet. Ze krijgt waarschijnlijk een jonger maatje aangezien ze daar bij de meeste konijnen niet precies weten hoe oud ze zijn. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 30 mei Delen Geplaatst: 30 mei Wat leuk dat ze aan het daten is! Spannend waar ze mee thuis komt! Hoe is het buitenverblijf geworden? 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 30 mei Delen Geplaatst: 30 mei Spannend! Dan komt ze vast met een lief maatje thuis. Slim dat je je zinnen niet meer op de Franse hangoor hebt gezet en Sjaan nu op koppelvakantie is. Als het met konijn A niet klikt, kijken ze of het met konijn B wel klikt, enz. Zo heb je de grootste kans op een gelukkig koppel en dat is voor Sjaan maar ook voor jou als baasje het fijnst. Achter een hekje van 60 cm zou ik ze niet vertrouwen. Ik heb een panelenren van iets meer dan 90 cm hoog die ik binnen in noodgevallen gebruik (vooral als er een ziek is), dat durf ik met de meeste konijnen wel aan. Ik zorg er dan wel voor dat ze niks als opstapje kunnen gebruiken om er toch overheen te springen. Buiten durf ik het, ook alleen overdag, niet meer aan zonder afdekking aan de bovenkant ivm katten enz. Teveel nare berichten gehoord/gelezen. Maar dat is een keuze. Het is in ieder geval verstandig om ze ‘s nachts roofdierveilig te hebben zitten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TanteSjaan Geplaatst: 31 mei Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 22 uren geleden, Kolino zei: Wat leuk dat ze aan het daten is! Spannend waar ze mee thuis komt! Hoe is het buitenverblijf geworden? We zijn nog bezig, vandaag staat de bestrating van het terras op de planning. Sjaan en haar nieuwe maatje mogen nog even blijven tot we hun buiten plek af hebben en niet meer zoveel herrie met de trilplaat hoeven maken. Nog geen foto van het buiten dus. Wel van Sjaan en haar nieuwe knul. Hij is wel wat groter dan Sjaan maar Sjaan is een dwerg dus alles is al snel groter! Hebben jullie tips voor een handig hok? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ga er vanuit dat het niet heel groot hoeft te zijn en vooral wind en water dicht. Zat nu aan een heel simpel konijnenhok te denken en de tralies dichttimmeren zodat het er lekker donker is. En aan de zijkant een ingang uitzagen zodat ze via de ren erin kunnen en via het ander luikje het terras op kunnen. Een stuk of 2 losse schuilhokjes willen we ook neerzetten. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 31 mei Delen Geplaatst: 31 mei Wij hebben grote konijnen, dus wij hebben een kleuterspeelhuisje van 1.50m2 met een hoogte van 1.60 ofzo, en dat lijkt me wat overdreven voor Sjaan en haar ventje. Ik zie veel mensen een kleinere schuilhokken gebruiken en dan gewoon in de ren een toiletbak zetten, en die kan je veel vinden van hout, maar ook van plastic. Je kan ook kijken naar de grotere buitenhokken voor honden, die hebben vaak ook een lekker formaat en sommige zijn geisoleerd. Daarnaast kunnen catcubes of vergelijkbaar ook. Natuurlijk kan je zo'n hok ook aanpassen, maar die zijn vaak wel flink duurder. De meeste mensen splitsen nacht/schuilhok en toilet vanwege het schoonmaken en gemak. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 31 mei Delen Geplaatst: 31 mei Het belangrijkste is eigenlijk gewoon dat je er goed bij kunt komen om het schoon te maken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 1 juni Delen Geplaatst: 1 juni Hier staat uitleg en tips in voor schuilhokken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/schuilhokken-nachthokken-voor-konijnen Ik ben het met marjolein eens, kies iets wat je goed schoon kan houden. De meeste bunnybunchers verbouwen een standaard hokje om tot goed schuilhok of kopen een hondenhok-model schuilhok. Zelf gebruik ik zelfgemaakte schuilhokken, eigenlijk heel simpel gemaakt, maar wel met twee ingangen en heel makkelijk schoon te houden omdat er een traliekooi onderbak in staat. De voorkant kan helemaal openklappen en dus bovenop komen te liggen. Daardoor kan ik er altijd goed bij en bij koppelingen kunnen de schuilhokken ook veilig open staan. Ik heb daarnaast ook een aantal catcubes als extra schuilplekjes. Ik heb nu overdekte rennen, dus het dakje is van een normale plaat. Maar hiervoor had ik geen overdekte rennen, en toen had ik een soortgelijk model met een dakplaat die wat schuin liep naar achteren en van een betonplex plaat was gemaakt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 1 juni Delen Geplaatst: 1 juni Wat een leuke foto van de konijnen. Het had een foto van mijn konijnen kunnen zijn maar dan de lichtgrijze variant😁 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 1 juni Delen Geplaatst: 1 juni (aangepast) Zo te zien zijn Sjaan en haar knul al verliefd! Wat een leuke foto en wat een leuk stel. Een hok moet zoals is gezegd vooral heel praktisch zijn. Zorg dat je heel makkelijk in elk hoekje kan komen. Dat klinkt logisch, maar dat is bij veruit de meeste standaard konijnenhokken niet het geval. Ik vind het ook fijn als het hok iets van de grond staat ivm optrekkende kou. En neem geen hok met een ijzeren bodemplaat (koud in de winter!). Een duur hok is absoluut niet nodig. Investeer in plaats daarvan in de ren. Het hok wat je hebt gevonden en met je plannen ervoor vind ik een goede optie. Je kan de tralies inderdaad dichtmaken met een plaatje hout. Konijnen houden er inderdaad ook van om 2 in-/uitgangen te hebben. Maar ik zou niet een opening maken in beide zijkanten, want dat geeft tocht en dat wil je nou juist niet. Je zou het deurtje er uit kunnen halen en aan de linker zijkant een gat kunnen maken. Er lijkt een tussenschot in te zitten? Dat is niet goed te zien, maar dat zou dan ook tegen de tocht schelen. En zorg ervoor dat je het hok zo in de ren plaatst dat er geen wind in de openingen staat. Verwacht geen hoge kwaliteit van het hout van dit hok, meestal is het het dun en vrij kwetsbaar. Maar ik vind dat je, met de aanpassingen, een leuk, praktisch hok hebt gevonden om in een ren te zetten. Je zal ze ook veel bovenop het hok gaan zien zitten, vinden geweldig 🙂 Ik heb jaren geleden op een vergelijkbare manier een hondenhok met plat/schuin dak aangepast: extra opening in de zijkant gemaakt, tussenschot er in gemaakt tegen de tocht en de originele opening iets verkleind. Top. 1 juni aangepast door Lienappelsien 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TanteSjaan Geplaatst: 5 juni Auteur Delen Geplaatst: 5 juni Op 1-6-2023 om 07:57, Evee zei: Hier staat uitleg en tips in voor schuilhokken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/schuilhokken-nachthokken-voor-konijnen Ik ben het met marjolein eens, kies iets wat je goed schoon kan houden. De meeste bunnybunchers verbouwen een standaard hokje om tot goed schuilhok of kopen een hondenhok-model schuilhok. Zelf gebruik ik zelfgemaakte schuilhokken, eigenlijk heel simpel gemaakt, maar wel met twee ingangen en heel makkelijk schoon te houden omdat er een traliekooi onderbak in staat. De voorkant kan helemaal openklappen en dus bovenop komen te liggen. Daardoor kan ik er altijd goed bij en bij koppelingen kunnen de schuilhokken ook veilig open staan. Ik heb daarnaast ook een aantal catcubes als extra schuilplekjes. Ik heb nu overdekte rennen, dus het dakje is van een normale plaat. Maar hiervoor had ik geen overdekte rennen, en toen had ik een soortgelijk model met een dakplaat die wat schuin liep naar achteren en van een betonplex plaat was gemaakt. Staan jouw zelfgemaakte hokken gewoon op de tegels zonder plastic bak erin? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 5 juni Delen Geplaatst: 5 juni Ze staan gewoon op tegels, er zitten kunststof onderbakken in, van cavia kooien. Op onderstaande foto zie je dat, toen stond het hok open ivm een koppeling. Zoals je ziet klapt de voorkant er dus bovenop. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TanteSjaan Geplaatst: 5 juni Auteur Delen Geplaatst: 5 juni Dit is nu het idee, om een soort voorpoortaal te maken. Aangezien de wind er meestal op de ingang te staan komt. Zoals jullie zien komt het hok buiten de ren te staan met een doorgang naar de ren zodat ze overdag ook het terras op kunnen en wij goed bij het hok kunnen komen. De konijnen komen woensdag dus vandaag en morgen moeten we hard aan de slag om het af te maken. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 5 juni Delen Geplaatst: 5 juni 11 uren geleden, TanteSjaan zei: Zoals jullie zien komt het hok buiten de ren te staan Dat is wel fijn want dan hebben ze extra ruimte om te springen en te lopen. Wij hebben het hok hoog staan en ze gaan er via een trap naar toe. Dus het hele vloeroppervlak is bij ons te gebruiken. Wel mooie dagen met zonnig weer om te klussen! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 6 juni Delen Geplaatst: 6 juni Succes met alles, leuk! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 6 juni Delen Geplaatst: 6 juni Succes met de voorbereidingen! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TanteSjaan Geplaatst: 8 juni Auteur Delen Geplaatst: 8 juni Ze zijn er! Wat een leukerds samen🥰. De dominantie is nog niet geheel bepaald, ze proberen het allebei nog. Al denken we dat Bernard de dominante gaat worden. De ren is zo goed als klaar, alleen het voorpoortaal moet nog maar voor nu kunnen ze wennen in hun ren. Bernard heeft het reuze naar zijn zin en binkt al maar door. Sjaan wil heel graag al het terras ook op, maar we laten ze nog even 2 weken in de ren wennen alvorens we ze ook die ruimte erbij geven. 4 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 8 juni Delen Geplaatst: 8 juni Leuk geworden. Toch een prima nachthok! Bij mij zouden ze alleen al gelijk aan het hout gaan knagen. Ik zie het gaas wat golven. Is het 'zacht' gaas? Zitten er bij jullie geen marters die er doorheen kunnen knagen? 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 8 juni Delen Geplaatst: 8 juni Ach, wat leuk! Dat wordt genieten geblazen om te zien hoe ze zich samen als koppel zullen ontwikkelen 😊 Quote Sjaan wil heel graag al het terras ook op, maar we laten ze nog even 2 weken in de ren wennen alvorens we ze ook die ruimte erbij geven. Ik zou denk ik langer wachten dan 2 weken. Als ze nog net niet helemaal stabiel zijn, dan kan een nieuwe ruimte weer een hoop onrust veroorzaken. Liever te lang wachten dan te kort. Geduld is een schone zaak 😄 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 8 juni Delen Geplaatst: 8 juni Ik adviseer meestal de eerste 2-3 maanden niet los te laten lopen. Een koppeling duurt echt wel langer dan een paar weken, wil het echt goed stabiel zijn. Met loslopen wissel je toch weer territorium. Ik denk overigens dat ze hier wel behoorlijk op los gaan qua knagen, zeker als ze er soms wel en soms niet uit mogen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten