Ga naar inhoud

Help! Ons konijn maakt rare geluiden


GerritCharlie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben op deze plek terecht gekomen omdat we niet meer weten waar we naar toe moeten en hoop dat hier iemand is met tips (het liefst natuurlijk een oplossing). Wij hebben inmiddels ongeveer 4 jaar onze konijnen en staan lekker binnen. Ze hebben elke dag genoeg tijd om lekker rond te lopen in huis (als wij thuis zijn).

 

Het probleem:

Het dwergkonijn maakt al ongeveer 1.5 jaar / 2 jaar rare geluiden (vooral tijdens het slapen en eten) en niest veel. We zijn al een aantal keren naar de dierenarts geweest maar daar konden ze niet echt iets vinden. Van de dierenarts hebben we al een keer oogdruppels en antibiotica geprobeerd maar ook dit heeft geen effect, daarnaast hebben we al verschillende soorten hooi gebruikt en het geprobeerd 'stofvrij' te maken. Verder eet en drinkt het konijn goed en rent zo nu en dan ook even op en neer (is nooit heel actief geweest). Dierenarts gaf nog wel aan dat het ook een allergie kan zijn. Het andere konijn heeft er ingeval geen last van. 

 

Wat we gebruiken qua voeding en huishouden:

Eten: supreme Science Selective adult

Hooi: Versele Laga nature timothy hooi

Voor in de WC: welkoop houtkorrel kattenbakvulling

Ondergrond: Hamat Droogloopmat Natuflex

 

Hieronder heb ik een filmpje toegevoegd waar het duidelijk te horen en te zien is. Zoals je ook kan zien heeft het konijn ook af en toe wat snot en een vies neusje. 

 

Heeft er hier iemand tips wat we nog kunnen proberen? Het lijkt me niet heel prettig voor het konijn maar het geluid is voor ons ook erg vervelend aangezien dit bijna de hele dag doorgaat. 
 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je linkjes naar de verschillende producten verwijdert, omdat dit in strijd is met de forumregels. De forumregels kun je hier teruglezen:

 

Nu ter8ug naar het verhaal van je konijn:

 

Oei dat is wel wat meer geluid dan mijn konijn maakt. Zijn de longen schoon? Is een longontsteking uitgesloten? Hier hebben antibiotica ook nooit het gewenste effect gehad. Er zijn opties voor rhinoscopie, maar dat is heel duur en je hebt ook de kans dat het niks oplevert. Dat heeft alleen maar zin als er een grasaar in de neus vast zou zitten of dat er sprake is van rhinolieten.

 

Ik gebruik op het moment hetzelfde hooi, wat mij opvalt is dat er wel meer geniest wordt als de zak bijna leeg is. Opties om dat te verminderen zijn goed uitschudden en soms werkt het om het hooi vochtig te maken. Bij dat laatste is het alleen niet lang meer houdbaar, dus dat moet je dan in kleine porties aanbieden, meerdere keren per dag.

 

Ik heb er geen last van dat mijn konijn niest, behalve dat ik het soms heel zielig vindt als hij een flinke niesbui heeft. Dan zou ik hem willen kunnen helpen. Maar zolang zijn levenskwaliteit nog goed is en dat is het zeker, mag hij gewoon lekker rondhuppen bij mij. Je moet wel realistisch zijn dat het op termijn een probleem kan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige wat je kan doen is naar Utrecht gaan in dit geval. De meeste dierenartsen hebben de instrumenten niet om verder te kijken, ook al zijn ze konijnkundig. Ze weten dan wel naar wie je ze door moeten sturen. Maar zoals ik al aangaf, die behandeling is geen garantie dat de oorzaak wordt gevonden.

 

Even voor een volledig beeld, welke antibiotica heeft het konijn gehad? Heb je neusspoelingen gedaan? Het is een beetje afhankelijk van de dierenarts hoe ze daar tegenover staan. Bij mij zei de ene dierenarts juist wel en de andere juist weer niet.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht aanvankelijk aan gewoon gesnurk. Konijnen met een klein/plat snuitje hebben dat vaak. Ik heb een konijn gehad dat ook loeihard snurkte, maar dat was echt alleen tijdens het slapen/dommelen en verder had ze nergens last van. Toen je konijn wakker werd, leek het toch geen onschuldig gesnurk, maar echt een snotneus. Is daar gericht op behandeld? Ik zou inderdaad naar een konijnkundige dierenarts gaan. Snot kan zelfs veroorzaakt worden door tand- of kiesproblemen. Het is lastig te behandelen, maar zeker niet onmogelijk en het zou al mooi zijn als het minder wordt. Voor mens en konijn 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .