Ga naar inhoud

Haverbiks


Karel en truuke

Aanbevolen berichten

Hii ik gaf mijn konijntjes versele laga cuni compleet adult altijd dit aten ze altijd prima. Nu ging plotseling 1 van de 2 konijntjes dood en, omdat de andere nog maar net twee dagen weer aan het eten was. Wilde ik zo snel mogelijk een nieuw konijntje erbij hebben, zodat die zich niet eenzaam zou voelen. Toen kreeg ik voor me baby konijntje haverbiks mee als overgangs voer. Want ik had ook al van de versele lage de junior versie gekocht. Want dit zou de zelfde brok zijn als de volwassen versie alleen kleiner. Maar nu eten ze allebei geen brokjes meer. Alleen nog maar hooi en beetje groenten omdat ik dat nog aan het opbouwen ben. Hebben jullie een idee of ik gewoon moet volhouden of weer naar ander voer moet overstappen.  Want volgens waar me baby konijn vandaan komt zou ik over moeten gaan op haverbiks maar daar kan ik niks van ervaringen over vinden. 
 

Graag zie ik jullie ideeën of adviezen tegenmoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies!

 

Haver of havens? Er is namelijk een bedrijf dat havens heet en konijnenbiks maakt. Dat merk wordt vaak gebruikt door fokkers, dus het zou mij niks verbazen als dat het is. Mocht zo zijn, stap maar over op iets fatsoenlijks!

 

Wist je dat een babykonijn niet bij een volwassen konijn gestopt kan worden? Een babykonijn is nog niet weerbaar genoeg om zich staande te houden naar een volwassen konijn. Het advies is om te wachten met bij elkaar zetten als het jonkie 16 weken oud is.

 

Zo te horen had je 2 zieke konijnen waarvan er eentje is overleden. Hoe oud waren/zijn die? Weet je waaraan het konijn is overleden? Zijn ze ingeënt?

 

Voor je baby konijn is het belangrijk om van het voer dat hij bij de fokker kreeg langzaam over te gaan naar de biks die je zelf wilt geven. Voor inspiratie kun je in de webwinkel kijken, alle brokken die daar staan voldoen aan de eisen voor een goed konijnenvoer. Uiteraard kun je ook bij versele laga blijven.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel!!

Haverbiks noemde zij het en daar heeft ze me een zakje van mee gegeven. Maar ook dit voer willen ze niet eten. 
 

Oeps de konijnen zitten al bij elkaar er is niks gebeurt. Het konijntje wat ik al had ging na het besnuffelen er eigenlijk meteen naast liggen. En haar meteen wassen. Moet ik ze dan als nog nu uit elkaar halen? 
 

 

Waar ze is aan overleden is best wel een verhaal. Ik heb ze allebei Kareltje 1,5 jaar en Beppie 1 jaar toen om 1 mei laten vaccineren opnieuw. En toen meteen Beppie laten behandelen voor de meit die ze op haar voetjes had en haar sore hocks. Na deze vaccinatie stopte Kareltje met eten van brokjes dus heb ik die liggen handvoeden met wat die wel lekker vind van groenten en Beppie ging best prima maar was altijd al een stress kip en moest even bijkomen. Maar 2 dagen later ging het nog altijd niet beter dus heb ik ze weer naar de dierenarts gebracht. Waar ze Kareltje toen beter in de gaten konden houden en op dwangvoeding konden zetten. En Beppie haar pootjes beter konden behandelen. Dus na twee dagen daar te zijn geweest aten ze weer goed Beppie had wel nog veel jeuk van de meit en geen haren op de voeten maar dat moest vanzelf beter worden. Tot dat ze na een week ongeveer niet meer deed bewegingen en daardoor ook niks meer at en ik dus haar zelf dwang voeding heb liggen geven ofja proberen. Spoed dierenarts gebeld die heeft haar bekeken en zei ga maar zo door. Dus dat gedaan, maar ik vertrouwde het de volgende dag toch niet. Dus me eigen dierenarts gebeld en daar heen gegaan en daar zijn ze er achter gekomen dat ze een verstopping in de darmen had. Door een keuteltje met haren er in wat niet kon oplossen. En daar is Beppie in de narcose aan gestorven. 
 

En op advies van de dierenarts omdat Kareltje net pas weer aan het eten was. Zo snel mogelijk een nieuwe kopen dus dat heb ik gedaan door Truuke te kopen. Maar nu willen die allebei niks meer van brokjes eten alleen hooi

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, ik begrijp dat ze de verstopping met de hand hebben willen verplaatsen door haar open te maken? Heftig hoor.

 

Overstappen op andere brokjes moet je eigenlijk met beleid doen. Ik zit alleen te denken, wat als je nu 3 (of 4) soorten brokken door elkaar gooit? Ik neig er naar om te zeggen, geef die haverbiks, versele (junior en/of adult) en gooi er wat beaphar care+ junior bij. Niet eten is ook geen optie. Zeker voor dat kleintje niet, die heeft de eiwitten hard nodig. Beaphar ruikt vrij sterk dat kan ze misschien toch net aanzetten om wel te gaan eten.

 

Is Kareltje zijn gebit bekeken? Dat zou nog een reden kunnen zijn waarom hij geen brokjes eet.

 

Zolang Kareltje het babykonijn niet lastig valt door er op te rijden of te jagen etc. zou je het zo kunnen laten. Weet wel dat je het risico loopt dat ze elkaar straks niet meer leuk vinden als de dame eenmaal volwassen wordt. Je gaat gedragsverandering zien als zij tussen de 4 en 6 maanden oud is ongeveer. Kan ook iets eerder zijn. Houd het gedrag dus goed in de gaten! Nu snapt zij nog niks van rangorde (dus is ze automatisch onderdanig/niet weerbaar). Uit het verhaal kan ik niet afleiden hoe Kareltje daar in staat, maar als hij zich nu de baas voelt en zij straks denkt van, nee ik wil de baas zijn, dan kan het wel eens uit de hand lopen.

 

Het kan maar zo dat andere BunnyBunchers er anders in staan en het advies geven ze wel uit elkaar te houden. Wacht dat maar even af voor je ze uit elkaar haalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde ze met de hand doen via een operatie omdat na 7 uur het met vloeistof en masseren. Er eigenlijk geen andere optie was en ik op dat moment ook dacht als ze maar beter wordt. 
 

Op die 1 mei hebben ze toen bij Kareltje alles na gekeken ook het gebit. 
 

Ja daarom dacht ik vraag het via deze weg al veel geleerd van dit forum maar dan kijken wat ze wel willen eten. 
 

Hij heeft 1 keer gefietst op haar maar dat deed die ook altijd bij Beppie terwijl die wel geholpen is. Dus geen idee. Voor de rest doet die haar wassen en er naast liggen. Maar zij is wel heel onderdanig naar hem toe dus dat zullen we even moeten afwachten hoe dat afloopt. 

aangepast door Karel en truuke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .