Ga naar inhoud

Snacks, snoepjes, koekjes voor konijnen


Evee

Hoe vaak snoepen onze konijnen?  

75 leden hebben gestemd

  1. 1. Geef jij snoepjes, koekjes of snacks aan jouw konijnen?

    • Ja, dagelijks
      21
    • Ja, een paar keer per week
      29
    • Ja, eens per week
      4
    • Ja, incidenteel (minder dan eens per week)
      13
    • Nee
      8


Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd hoe vaak en wat jullie aan ongezondere aanvulling geven op de dagelijkse voeding.

 

De basis is hooi/vers gras, vers groenvoer (groenten en kruiden) en brokvoer.

 

Maar wat geven jullie er verder bij en hoe vaak?

 

Geven jullie konijnensnoepjes, koekjes, knaagstengels, dat soort dingen?  Of bewust wat meer verantwoord lekkers zoals fruit en knaaghout?

Of houden jullie het bij de basis?

En als je iets geeft, hoe vaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef een paar keer per week iets ongezonds, hoewel ik daarin nog wel de gezonde keuzes maak. Meestal is het iets van fruit, een aardbei of een ander beetje fruit. Dat soort dingen. Koekjes en snoepjes krijgen ze hier maar zelden. Meestal alleen als ik het eens wil testen voor de webwinkel.

 

Ook geef ik met regelmaat een meadow hay cookie,  knaaghout en gedroogde kruiden, wat natuurlijk niet echt snoep is, maar ook aanvullend voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik tel lijnzaad snoepjes niet mee, die krijgen ze nu dagelijks als ondersteuning in de rui. Als de rui weer voorbij is, dan krijgen ze die nog af en toe als snack.

 

Verder krijgen ze:

- loops van science selective

- graanvrije drops van JR farm

- gedroogde kruiden zoals weerstandmix 

- knaaghout, vaak wilg uit de tuin van mijn ouders

 

Van die dingen krijgen ze om de dag iets als extraatje, dus bijvoorbeeld ieder een loop of ieder een halve drop (volgens mij heb ik een andere versie in hartjesvorm, die vind ik nogal groot om ieder een hele te geven).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puk krijgt elke dag wel een stukje johannesbrood, een hooibrokje of een gedroogd appelstukje. Ook omdat ik hem wat dingen wil leren en dat krijgt hij dan als beloning.

Af een toe een klein stukje vers fruit (stukje appel, miniplakje banaan of een druifje). Hij krijgt geen "snoep" als die gekleurde staafjes enzo wat in de dierenwinkel hangt

aangepast door rabbitPuk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, als ik jullie reacties zo lees hebben Fluffy en Pip het echt slecht hier 😔

 

Ze krijgen gewoon dagelijks hun portie brokjes, hun portie verse groenten/kruiden en onbeperkt hooi en vers drinkwater. Tussendoor krijgen ze bijna niets.

 

Ongeveer 2x per maand wat wilgen takken en echt af en toe eens een stukje fruit.

Koekjes/snoepjes of gedroogde kruiden heb ik bijna nooit in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaalgezien zou mijn antwoord 'nee' zijn, maar mijn moeder heeft laatst twee zakjes 'drops' meegebracht, hoewel ik haar na het eerste zakje al zei dat die niet écht gezond zijn en dus ook niet nodig, maar ja ... Dus krijgt Marie, Miel wil ze niet 😁, elke dag een dropje. 🙄 

(Al geef ik er tussendoor aan de honden ook wel een paar, zo zijn die zakjes vlugger leeg. 🤭)

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen dagelijks takken, voornamelijk wilg maar ook weleens druif.

 

Regelmatig geven we:

- Johannesbrood (bij de clickertraining)

- Loops en die sticks van science selective (bij het wekelijks wegen en soms gewoon tussendoor)

- Timothy hooi brokken (1 of 2x per week)

- Bijzonder bloemen of kruidenhooi

- JR Farm Farmy's XXL, graanvrije en suikervrije knaagsticks. Ze krijgen zo'n grote, omdat wij grote konijnen hebben en ze vreten hem ook binnen 10 minuten op. Meestal doe ik eens per 2 weken er eentje.

- 1-2x per week wat fruit

 

Ze worden dus wel verwend, als ik het zo zie, maar ze krijgen vaak minder dan je zou verwachten met hun gewicht (4,5kg/3,3kg), behalve met die knaagstick.

Ze zijn al super happy met het hooi en de brokjes, maar vooral mijn man vindt het leuk om ze wat extra's te voeren en ik gebruik het dus vaak bij training.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet ik dagelijks aanvinken dat gaat tegen mijn gevoel in🙈 want de lijnzaad geef ik omdat ze flink in de rui zitten. En zie het meer als iets medisch. In wilgentakken zitten ook vitamines en zie dat ook niet als snack. Maar dat is hoe ik erover denk. Ik ben echt tegen snacks snoep koekjes. In mijn beleving is dat ongezond en niet nodig. Ze krijgen bij mij verder alleen maar de basis.

 

Wellicht moet ik dit hier niet bespreken 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan hierna nog wel een poll maken met "wat voor aanvullend voedsel geef je" 😂

 

Maar deze poll gaat echt over alles wat in de "snack", in de "aanvullend" categorie valt. Dus als de basis hooi, brok en groenvoer is. Gaat deze poll in principe over alles wat daar buiten valt  😂

 

Nou is fruit / knaaghout nog wel een beetje twijfelig, maar alles wat bewerkt en/of suikerrijk is valt in mijn ogen wel onder snacks / snoepjes / koekjes.

 

Lijnzaad is echt een snoepje. Een vettige, olie rijke brok. Ja, een snoepje dat laxerend werkt en daarom vaak in verhaarperiodes gegeven wordt. Maar toch echt snack/snoep/aanvullend.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Dan moet ik dagelijks aanvinken dat gaat tegen mijn gevoel in🙈 want de lijnzaad geef ik omdat ze flink in de rui zitten. En zie het meer als iets medisch. In wilgentakken zitten ook vitamines en zie dat ook niet als snack. Maar dat is hoe ik erover denk. Ik ben echt tegen snacks snoep koekjes. In mijn beleving is dat ongezond en niet nodig. Ze krijgen bij mij verder alleen maar de basis.

 

Wellicht moet ik dit hier niet bespreken 😁

 

Vind het juist goed dat je je mening uit. Denk je ook zo over hooibrokken en van die hooi-snoepjes zoals loops?

Ik vind ze ook niet nodig, maar iets aanbieden waar ze meer op kunnen knagen, dan alleen hout, vind ik wel fijn.

En bij de training belonen doe ik ook graag. Ik kan dat ook wel met het groenvoer doen, want ze krijgen 350 gram, maar dat is echt onhandiger.

Oh, en ik gebruik natuurlijk ook vaak brokjes of Johannesbrood of iets in de snuffelmat, voerbal of uhm, ik weet niet hoe dat andere speelgoed heet, maar dan zitten er balletjes op waaronder je snacks kan doen. Dat is ook niet handig met nat groenvoer.

 

Zelf wil ik niets met suiker/honing/yoghurt geven en ook liever niets met granen, dus die ene loops die niet graanvrij zijn geef ik liever niet en die met fruit liever ook niet.

 

aangepast door bunnyempress
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@bunnyempress hooi snoepjes zoals de loops zijn echt snoepjes hoor! Dat is echt snoepgoed. Voor snoepgoed is het best een prima keuze, maar het is en blijft snoepgoed. Alle loops van supreme bevatten granen en ongezondere toevoegingen. Ten eerste is het hoofdbestanddeel graan (tarwe) en zit er best veel olie in (soja olie en lijnzaadolie).

 

Wat betreft hooi brokken ligt het wel aan de persing, maar vaak zit daar ook gewoon ongezonde toevoeging bij, zoals melasse bij (suikerbiet, bevat 50% suiker ongeveer) om het tot een brok te persen. Ook is het gemalen en geperst, terwijl juist de lange onbewerkte vezels zoveel goede invloed hebben op gebit en spijsvetering. Het is dus een niet al te ongezond snackmomentje, maar het blijft een snack.

 

Voor mij is verantwoord aanvullend voedsel puur. Dus de dingen die konijnen ook in de natuur tegen zouden komen en incidenteel lekker opknabbelen. Denk dus aan vers fruit, schors, knaaghout. Gedroogde kruiden ook wel, als het om bladeren en grassen gaat zonder verdere toevoegingen.

 

Al het andere, al het bewerkte, is daarmee eigenlijk al direct een stuk minder gezond en verantwoord, en valt dus echt onder snoepjes / koekjes / gebakjes / snacks. Ik denk even of ik dat nog kan verduidelijken in deze poll.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Evee zei:

@bunnyempress hooi snoepjes zoals de loops zijn echt snoepjes hoor! Dat is echt snoepgoed. Voor snoepgoed is het best een prima keuze, maar het is en blijft snoepgoed. Alle loops van supreme bevatten granen en ongezondere toevoegingen. Ten eerste is het hoofdbestanddeel graan (tarwe) en zit er best veel olie in (soja olie en lijnzaadolie).

 

Ik heb de sticks, daar zit havermeel in als derde ingredient, maar ik wist niet dat die soja olie enzo ook niet zo goed is.

 

38 minuten geleden, Evee zei:

Wat betreft hooi brokken ligt het wel aan de persing, maar vaak zit daar ook gewoon ongezonde toevoeging bij, zoals melasse bij (suikerbiet, bevat 50% suiker ongeveer) om het tot een brok te persen. Ook is het gemalen en geperst, terwijl juist de lange onbewerkte vezels zoveel goede invloed hebben op gebit en spijsvetering. Het is dus een niet al te ongezond snackmomentje, maar het blijft een snack.

 

Er staat op de emmer: Timothy hooi en luzerne en verder geen melasse of andere dingen. Vandaar dat ik dacht, dat is dan ok om extra te knagen. Ik vind het lastig om naast knaaghout (wat ze soms heel lekker vinden en soms echt laten staan) iets te vinden waar ze verantwoord op kunnen knagen. Die hele kleine stokjes laten ze 100% links liggen, hoe langer het gedroogd is, hoe minder blij ze er van worden. En ik heb liever niet dat ze aan het houtwerk knagen 🙂

 

Die JR Farm XXL dingen hebben ertwenmeel, maar verder dus geen olie, dus die zijn dan misschien ook wel ok.

 

 

38 minuten geleden, Evee zei:

 

Voor mij is verantwoord aanvullend voedsel puur. Dus de dingen die konijnen ook in de natuur tegen zouden komen en incidenteel lekker opknabbelen. Denk dus aan vers fruit, schors, knaaghout. Gedroogde kruiden ook wel, als het om bladeren en grassen gaat zonder verdere toevoegingen.

 

Dat is voor ons ook de basis, maar goed, ze knagen zo graag.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, bunnyempress zei:

 

Dat is voor ons ook de basis, maar goed, ze knagen zo graag.

Hooi, ,hooi en nog eens hooi 😄 Dat is waar ze hele dagen op zouden moeten knagen 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

4 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

want de lijnzaad geef ik omdat ze flink in de rui zitten. En zie het meer als iets medisch.

Dit is ook hoe ik het zie, net als vitaminepilletjes voor mensen. Het is eetbaar, maar ik denk niet dat het per se in een voedselcategorie thuishoort, maar bij medicijnen.

 

Maar misschien lijken lijnzaadbrokjes voor konijnen wel meer op van die vitamine-gummies, daar zit naast vitaminen zoveel suiker en artificieel spul in dat het wel als snoepje telt.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het ook lastig stemmen, wat er precies onder snoepjes valt. Ze krijgen hier iedere avond voor ik ga slapen wat gedroogde kruiden, lijnzaadbrokjes als ze in de rui zijn (nu alleen Brownie, Ukkie krijgt dat niet meer) of wat gras- of kruidenpellets van BB daar zijn ze gek op. En een paar keer per week krijgen ze een appelschilletje of aardbeienkroontjes, net wat ik heb. En af en toe wat wilgentakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook moeilijk kiezen, want ik ben echt niet consequent met het geven van extratjes. Als ik fruit eet wat ze mogen, krijgen ze altijd ook wat. Ze ruiken dat toch en dan staan ze al klaar 😛 Maar om nou te zeggen dagelijks... soms, soms ook dagen niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke avond voor ik naar bed ga, krijgen ze een lijnzaadbrokje en nu ieder twee omdat ze in de rui zijn. Dat doe ik het hele jaar door. Daarna strooi ik een handje Johannesbrood rond. Een andere avond zonnebloempitjes. Loops krijgen ze af en toe en om de dag een wilgentak. Af en toe een gedroogd stukje banaan. Ook strooi ik wel eens kruiden over het groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Evee zei:

@bunnyempress hooi snoepjes zoals de loops zijn echt snoepjes hoor! Dat is echt snoepgoed. Voor snoepgoed is het best een prima keuze, maar het is en blijft snoepgoed. Alle loops van supreme bevatten granen en ongezondere toevoegingen. Ten eerste is het hoofdbestanddeel graan (tarwe) en zit er best veel olie in (soja olie en lijnzaadolie).

 

Wat betreft hooi brokken ligt het wel aan de persing, maar vaak zit daar ook gewoon ongezonde toevoeging bij, zoals melasse bij (suikerbiet, bevat 50% suiker ongeveer) om het tot een brok te persen. Ook is het gemalen en geperst, terwijl juist de lange onbewerkte vezels zoveel goede invloed hebben op gebit en spijsvetering. Het is dus een niet al te ongezond snackmomentje, maar het blijft een snack.

 

Voor mij is verantwoord aanvullend voedsel puur. Dus de dingen die konijnen ook in de natuur tegen zouden komen en incidenteel lekker opknabbelen. Denk dus aan vers fruit, schors, knaaghout. Gedroogde kruiden ook wel, als het om bladeren en grassen gaat zonder verdere toevoegingen.

 

Al het andere, al het bewerkte, is daarmee eigenlijk al direct een stuk minder gezond en verantwoord, en valt dus echt onder snoepjes / koekjes / gebakjes / snacks. Ik denk even of ik dat nog kan verduidelijken in deze poll.

Dank voor de verduidelijking.

21 uren geleden, bunnyempress zei:

Denk je ook zo over hooibrokken en van die hooi-snoepjes zoals loops?

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik ze niet ken.

Met uitzondering van het snoepgoed lijnzaad koop ik niets. We hebben de rijkdom dat ik bijna alles op ons erf tegenkom.

 

 

En mening geven is juist goed ben ik met je eens echter, ik dacht dit topic is meer voor stemmen alleen😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

En mening geven is juist goed ben ik met je eens echter, ik dacht dit topic is meer voor stemmen alleen😊

 

Van alleen de stemmen leer ik weinig. 🤣 Ik leer meer van de meningen en uitleg die mensen geven over waarom ze iets stemmen.

Daarom ben ik altijd super blij met mensen die uitleg geven bij hun stem.

 

Ik heb veel in de tuin staan voor ze, maar heb toch het idee dat vooral Lodewijk gaat knagen aan dingen als hij niet genoeg variatie krijgt of ergens nieuwsgierig naar is (zoals granaatappel geur aan mijn deurkozijn 😑). Ze hebben echt super veel ruimte, elkaar en dan nog is hij een echt aandachtstrekkertje die van knagen houdt. Misschien is het snoep wat hij krijgt bij het trainen niet de doorslaggever, maar meer dat ik met hem train. Scarlett is ook een echte aandachtstrekker met op de deur kloppen, maar zij wil gewoon dan 15 minuten geaaid worden en dat is duidelijker aandacht geven dan Lodewijk die na 1 of 2 aaitjes meestal wegspringt of mij met zijn neus staat te duwen als ik Scarlett te lang aandacht geef.

 

Die hooibrokken zijn dus harder dan hooi, ze bestaan alleen uit luzerne en timothy hooi en ze zijn hard geperst, zodat hij er meer aan kan knagen dan aan hooi. Sowieso eten ze hier echt extreem veel hooi, waar ik blij mee ben, maar dan heeft hij iets wat hem weer een minuut of 15 bezig houdt. Vooral omdat hij knaagt, duwt, knaagt, duwt, wat met hooi niet kan.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, bunnyempress zei:

Van alleen de stemmen leer ik weinig. 🤣 Ik leer meer van de meningen en uitleg die mensen geven over waarom ze iets stemmen.

Daarom ben ik altijd super blij met mensen die uitleg geven bij hun stem.

😅😅 helemaal mee eens maar dacht net als bij fotowedstrijd of andere topics dat daar dan geen uitleg bij hoort maar dan in een aparte topic oid. I don't know, anyway😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .