Ga naar inhoud

konijn knabbelt aan de muur


Fiennemans

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Een maand geleden zijn mijn 2 konijntjes verhuisd naar mijn studentenkamer.

Ze hebben hier een stuk van 9m2 waar ze los rond kunnen huppelen met een nachthok, verschillende speeltjes en tunnels, een toilet, onbeperkt hooi en water en brokken. 

 

het zijn 2 voedstertjes van nu ongeveer 3.

sinds begin deze week begon een van de twee, Belle, aan de plinten rondom de muur te knabbelen en dan heel agressief te graven in twee van de hoeken van de kamer. 

ze deed dit telkens rond 6 uur sochtends waardoor ik wakker werd. wanneer ik opsta doet ze het niet meer, maar als ik verder probeer te slapen gaat ze na een tijdje weer verder.

Nu heb ik de plinten weggehaald in de hoop zo van het probleem af te komen alleen was ze vanochtend aan de muur aan het knagen waar de plinten eerst zaten.

 

Ik heb al extra karton en wilgentakken neergelegd zodat ze daar aan kon knabbelen maar dit heeft niet geholpen. nageltjes heb ik ook bijgeknipt. 

het andere konijntje vertoond dit gedrag niet.

 

Ik vroeg me af waar het vandaan komt en of ik er iets aan kan doen gezien het me toch een uur slaap kost elke ochtend en ik niet denk dat aan een muur knabbelen heel goed kan zijn voor een konijn.

Ik was sowieso van plan om ze te laten steriliseren als ze eenmaal hier waren maar ik wil eerst weten of ze niet te veel overlast veroorzaken, dan zouden ze namelijk ergens anders naartoe moeten en vind ik het zonde zo'n dure operatie te laten doen als het niet nodig is, maar ik vraag me nu af of dit gedrag hormonaal is en het steriliseren zou kunnen helpen.

 

alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het korte antwoord: niks aan te doen, het is natuurlijk konijnengedrag. Konijnen die loslopen gaan dat vroeg of laat doen. Toen ik op kamers woonde waren mijn plinten kapot, mijn bank en zelfs mijn dekbed helemaal gesloopt. Ze knagen gewoon aan wat ze interesaant vinden en dat kan per periode verschillen. Afleiden met veilig knaagmateriaal kan helpen, maar lost het niet op. Het tijdstip dat ze knagen is ook precies rond schemertijd, dan zijn ze het meest actief. Echt een goede oplossing is er gewoon niet. Ik zou het zelf nooit meer doen om die reden, konijnen los door huis laten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knagen is normaal en gezond voor konijnen. Helaas knagen ze vaak aan dingen die wij niet zo leuk vinden.

Bij mij lopen ze buiten, maar een van de twee heeft nu besloten dat in het houtwerk van de deur knagen heel interessant is - dus met buitenkonijnen ben je ook niet veilig 😝.

Hij is inmiddels wel gestopt met tralieknagen *yay* en knagen op de plek die we hebben afgezet toen hij daar wilde ontsnappen *yay*, dus we hopen met dezelfde tactieken straks te zorgen dat ons houtwerk weer heel blijft.

 

Wat kan helpen:

- Afleiding, door regelmatig dingen te verzetten

- Extra knaagmateriaal (hout, karton e.d.)

- Plekken tijdelijk afzetten, zodat ze het weer 'vergeten'.

- Iets te graven neerzetten, zoals een doos met papierproppen of iets anders

 

Voor de gezondheid van je voedsters is castratie/sterilisatie sowieso een must, want de kans op baarmoeder-kanker is heel groot bij konijnen. Het is echt heel prijzig, maar ik zou het je zeker 100% aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, bunnyempress zei:

Voor de gezondheid van je voedsters is castratie/sterilisatie sowieso een must, want de kans op baarmoeder-kanker is heel groot bij konijnen. Het is echt heel prijzig, maar ik zou het je zeker 100% aanraden.

Mee eens, ik maak die keuze ook, maar er zijn ook mensen die het risico van snijden in een gezond dier/de narcose niet willen nemen. Dat blijft altijd een persoonlijke afweging vind ik. Wel goed om de cijfers en met name de kansen te weten. Zowel op het ontstaan van baarmoedertumoren als de overlevingskans. Dan kun je zelf de afweging maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Mee eens, ik maak die keuze ook, maar er zijn ook mensen die het risico van snijden in een gezond dier/de narcose niet willen nemen. Dat blijft altijd een persoonlijke afweging vind ik. Wel goed om de cijfers en met name de kansen te weten. Zowel op het ontstaan van baarmoedertumoren als de overlevingskans. Dan kun je zelf de afweging maken. 

 

Ik weet eigenlijk niet precies hoe groot het risico van de narcose was, maar wij hebben wel alles gedaan voor de beste kansen. Bloedonderzoek voor de castratie om evt. infectie of iets anders uit te sluiten, narcose met zuurstoftoediening tijdens de castratie en daarna warmte mandje en gelijk dwangvoeding. Maar Scarlett was dus ook een paar uurtjes later al gewoon zelf hooi aan het eten bij de dierenarts en hield haar eigen temperatuur goed, dus die is van zichzelf ook een taaie. Stond ik daar met mijn kruikjes en allerlei extra dingen die allemaal 0,0 nodig bleken. 😅. Dag daarna kon ze alweer naar buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-5-2023 om 13:56, Fiennemans zei:

vanochtend aan de muur aan het knagen

Wij hadden een hond die dit deed in een bepaalde kamer. Het behang was daar af en hij likte maar aan die muur. Wij hielden de deur van die kamer angstvallig dicht en in de rest van het huis deed hij normaal. Wij vonden het vreemd gedrag. We zijn er nooit achter gekomen wat dat nou was. 

Maar ja, konijnen zijn knagers. Wat dat betreft ben ik blij met onze ren. Aan metaal valt weinig te knagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .