Ga naar inhoud

Het algemene honden en warm weer topic 2023

Aanbevolen berichten

Wij deden nooit zo heel moeilijk erover hoor. Natuurlijk moet je niet uren gaan lopen in de knallende hitte, maar de meeste gezonde mensen willen dat zelf ook niet 😅 Dus op hele hete dagen kan je het beste gewoon alleen een langere wandeling maken in de ochtend of late avond en tussendoor alleen minirondjes voor de behoefte. Wij hadden wel altijd een koelband voor om de nek. En je moet letten of asfalt niet te heet is om op te lopen. Als je je hand een tijdje erop kan leggen zonder dat het brandt, dan kunnen de voetzooltjes van Ollie er ook tegen. Oh, en laat Ollie niet in een auto achter, die worden vaak heel snel veel te heet.

Oftewel, gebruik je gezonde verstand. Maar je zal zien dat Ollie zelf ook goed kan omgaan met de hitte en uit zichzelf veel meer ligt, slaapt en uitrust. Dus ga hem dan ook niet opjutten en veel mee spelen etc. Verder komt het vast goed 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

De honden die wij hebben, kunnen echt niet goed tegen warmte. Ik hou er dus wel heel veel rekening mee. 

In huis hebben wij een koele tegelvloer, dat scheelt al heel veel in de zomer. Mandjes zijn hier dan in ieder geval niet nodig. Een ventilator stellen ze ook op prijs, maar wel keuze om er in of niet in te liggen. Met de andere honden gebruikte ik wel koelmatten, met Namu en haar sloopgedrag durf ik dat niet. Maar de andere honden vonden dat wel fijn, ook voor stukjes in de bus vervoeren. Maar een koele ligplek is met onze honden wel echt heel belangrijk. Kleden, manden, dekens, op de bank liggen, dat soort dingen vinden ze in de zomer duidelijk te warm. 

Ik geef af en toe wel iets van bevroren voedsel (een kong bijv.) in de zomer ook wel. Soms simpelweg een koekje in een papieren bekertje invriezen als "hondenijsje". De meningen over ijs zijn wel verdeeld. Er is overdag hier vaak wat zomer-entertainment nodig in de vorm van puzzels, kongs, likmatten, zoekspelletjes, trekspelletjes enz. vaak in huis. In de winter is dat een stuk minder nodig. Maar omdat je in de zomer soms wandelingen overslaat, moet je ze op andere manieren, rustige manieren, toch energie helpen kwijt raken. Maar ook voor in de tuin hebben we wat verkoelende spelletjes, gewoon koekjes zoeken in het grasveld, de sproeimat aan en de blauwe schelp als waterspeelbak/pierebadje. 

Wat betreft het wandelen: Wij hebben een tuin waar de honden hun behoefte kunnen doen, dat scheelt rondjes op warme zomerdagen. 

Mij is altijd verteld: er is nog nooit een hond doodgegaan van het overslaan van een wandeling, wel van het maken van een wandeling in de hitte.

Met dat in gedachten laat ik in de middagen als het echt warm is de honden dus ook niet uit. Als ik het wel doe, is het echt een klein blokje om. Maar de tuin voldoet prima als alternatief. Hier gooien we het wandelschema dus ook echt om in de zomer. Is er een hittegolf, of blijft het lange tijd warm, dan sta ik 's ochtends extra vroeg op voor een wat grotere wandeling. Dat houd dus in dat ik om 5 uur 's ochtends in bos of op strand sta. Maar dan is het nog koel na de nacht en is de zon nog niet op. Is de temperatuur boven de 15 graden, sporten wij niet met de honden. Dus ook niet naast de fiets of hardlopen. Voor "gewone honden" ligt die grens geloof ik op 20 graden. Maar met malamutes en hun dikke vacht, dus al boven de 15. 

Opletten op hete stoep / heet asfalt / heet zand is al genoemd volgens mij. En je hond niet in een warme auto laten zitten. 

Wij wonen dicht bij het water, hoewel zwemmen met de vachten van malamutes niet altijd ideaal is omdat het juist broeierig kan worden en hotspots kan geven, kijken we gewoon per hond wat werkt. Pootjebaden om af te koelen vonden ze allemaal heel fijn, zwemmen wisselt hier per moment en per hond. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben gelukkig een relatief koel huis in de zomer. Op de vloer heb ik parket, dus dat wordt ook niet super warm. Ollie kan op de heetste momenten van de dag ook zijn behoefte in de tuin op het gras doen.

Een koelmat wil ik ook nog voor hem kopen, een zwembadje heb ik al 😊

Ollie is natuurlijk helemaal zwart, dus ik verwacht dat hij het wel snel warm heeft.

Een bevroren kong of lickmat kan ik ook geven op echt warme dagen.

Hij is nooit alleen in de auto en in de zomer zeker niet. 
Moet je met water in een badje of uit een sproeier nog extra opletten ivm water happen? Ik dacht dat ik ergens gehoord had dat dat gevaarlijk kon zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, mammafelina zei:

Ollie is natuurlijk helemaal zwart, dus ik verwacht dat hij het wel snel warm heeft.

Onze vorige hond was ook voor het overgrote deel zwart, maar hij vond 't heerlijk om in de zon te bakken 😄 Na een tijdje ging hij dan vanzelf weer in de schaduw liggen om af te koelen 😅 Hij had gelukkig geen dikke vacht, en Ollie volgens mij ook niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mammafelina zei:

Moet je met water in een badje of uit een sproeier nog extra opletten ivm water happen? Ik dacht dat ik ergens gehoord had dat dat gevaarlijk kon zijn.

Ja, dat ze niet opeens extreem veel drinken. Alles met mate dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Miekmoek zei:

Onze vorige hond was ook voor het overgrote deel zwart, maar hij vond 't heerlijk om in de zon te bakken 😄 Na een tijdje ging hij dan vanzelf weer in de schaduw liggen om af te koelen 😅 Hij had gelukkig geen dikke vacht, en Ollie volgens mij ook niet. 

Ik vindt dat Ollie best een dikke vacht heeft als het langer is, maar het is natuurlijk lang niet zo dik als de vacht van bijvoorbeeld Namu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yula gaat niet erg verstandig met de hitte om. Ik heb haar zelfs op die bloedhete dagen uit de zon gehaald met haar zwarte vacht. Ze zal dus weer regelmatig verplicht naar binnen moeten. Daar heeft ze een koelmat die ze wel gebruikt. Zwembadje doet ze niks mee, vindt ze eng, maar met wat aanmoediging gaat ze er wel in staan. Dat koelt haar wel mooi af. Verder inderdaad weinig tot niet lopen, zeker niet op het heetst van de dag. En als ze wel echt beweging nodig hebben dagelijks net zoals Evelien idioot vroeg op voor een wat langere wandeling. Verder vooral niet te druk maken, zorgen voor genoeg water en afkoelingsmogelijkheden, komt allemaal wel goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Yula houdt zich prima, ze vindt het wel lekker volgens mij. Gaat vaak in de zon liggen, maar zoekt ook zelf weer koelere plekken na een paar minuten. Vandaag tussen half 9 en half 10 bijna een uur gelopen. Fles water voor haar mee en zoveel mogelijk in de schaduw, dan redt ze zich prima. In de middag alleen een piepklein rondje door de schaduw en straks rond half 8 neem ik haar even mee naar de rivier, zodat ze zich weer eens even uit kan leven en tegelijkertijd afkoelen. Normaal maken we daar lange wandelingen, dat gaan we nu niet doen natuurlijk. Even een leeg strandje opzoeken en laten spelen in de waterlijn. Verder zijn we hier het hele weekend al aan het lummelen, doet ze prima aan mee. Alleen soms is ze er klaar mee en moeten we even iets leuks met haar doen. Ik maak me er allemaal niet druk om en zij ook niet, regelt zichzelf wel, zolang we maar niet al te actieve dingen met haar doen op het heetst van de dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ollie doet het ook best goed. Gaat net als Yula af en toe in de zon kijken, maar zoekt ook snel de schaduw weer op.

Ik loop nu alleen in de ochtend en in de avond, tussendoor loopt Ollie gewoon in de tuin.

Hij hijgt veel, dus hij zal het best warm hebben. Nu ligt hij op zijn koelmat in de bench te slapen 😴 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .