Ga naar inhoud

Judy eet niet, ligt alleen en diaree


Priyab

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

ik heb een voedster en die is normaal super enthousiast als ik thuis kom van werk.  Ze krijgt dan wat brokjes. 
Vandaag kwam ik thuis en ze kwam niks eten. Ik gaf een brokje aan haar maar ze wilde het niet eten. 
ze is gek op lauw water. Dus ik water koken mengen maar ook niet (normaal rent ze al rondjes als ik met de waterbak terug kom uit de keuken).  
 

dokter gebeld maar ging om 18:00 dicht en die hebben niemand die in de avond op haar kunnen passen. Advies dwangvoer. Morgen heb ik om 9:15 een afspraak.  
 

ik heb haar een klein beetje dwangvoer gegeven. Ze hield niet veel binnen (tips zijn van harte welkom).  
 

nu heeft ze zachte poep.  
zat met een kruikje bij haar. Verwarming aan.  Ze is nog niet lekker.  
 

heeft iemand tips of weten jullie misschien wat ze heeft?

Zij en haar vriendje zijn in de rui. Ze wonen beide samen binnen.  De laatste tijd knaagt ze veel aan karton.  Ik heb haar sinds vorig jaar zomer uit het asiel. Ze is 7 jaar oud.  
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar de spoeddierenarts! Er is altijd een dierenarts die dienst heeft voor dit soort gevallen, maar je zal waarschijnlijk wel iets verder moeten rijden ervoor. Een konijn dat niet eet, rustig is en diarree heeft is echt een spoedgeval. Je weet niet wat er aan de hand is, het kan vanalles zijn maar de kans is groot dat het niet vanzelf oplost. Dwangvoeren zonder dat je weet wat er aan de hand is kan gevaarlijk zijn. Weet je hoe lang ze niet gegeten heeft? Als er 12 uur niet gegeten is begint de toestand echt kritiek te worden, als je tot morgenochtend wacht dan zit je daar zeker aan en wordt het steeds lastiger om het nog op te lossen. Je hebt op dit punt echt medicatie nodig, afhankelijk van waar het probleem zit. Misschien ook een vochtinfuus. Zorg er voor nu in ieder geval voor dat ze warm blijft, je hebt een kruik voor haar lees ik. Dat is sowieso goed.

 

Kun je haar proberen nog wat andere dingen aan te bieden? Verse groenten of kruiden als ze dat gewend is?

 

Sterkte met haar. Hopelijk kan je snel terecht en gaat ze snel weer eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie! Ja ik ben wel eens vaker naar de spoed arts gereden en ook naar Utrecht dierenuniversiteit. 
 

in de ochtend heeft ze normaal gegeten voor ik naar werk ging. 
ze heeft net wat brokjes gegeten 3 en wat kruiden hooi. 
Gelukkig.  Ga zo nog wat kruidenhooi geven en anders naar de spoedarts.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JamesthebunnybutlerIk vind het persoonlijk een beetje lastig om gelijk naar de arts te gaan. 
mijn vorige konijntje was na het overlijden en het koppelen met een nieuw vriendje vaak ziek. 
ik heb haar toen zo vaak naar de arts gebracht.  Ook naar de universiteit Utrecht (45 min rijden. Super stressvol voor haar).  
Ze konden elke keer niks vinden. 
 

ik ben denk nog vaak daar aan terug. Of ik wel juist heb gehandeld. Ipv naar de dokter had ik haar misschien gewoon rust moeten geven. Geen stres.  Dat ze dan wel zou opknappen.  
ze heeft haar laatste jaar zoveel stress enzo ervaren…. Zielig.  Ze is 10,5 geworden.  Nog veel te jong! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar de kans is groter dat dit probleem zichzelf niet oplost dan wel. Konijnen zijn zo ontzettend kwetsbaar. Pas wanneer ze bijna dood zijn, laten ze zien dat het slecht met ze gaat. Ik wacht daarom nooit af en ga altijd, ook al lijkt het voor niks. Als je veel ervaring hebt en de juiste medicatie in huis hebt, dan kun je na telefonisch overleg nog wel proberen of je het daarmee zou kunnen oplossen. Dan nog moet je, als dat niet binnen enkele uren werkt, naar de spoeddierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook gelijk met naar de dierenarts gaan. Ik ging ook altijd voor de zekerheid. 
sinds de ziekte van mijn andere konijn waarvan ze niet wisten wat het was en ze helaas niet meer leeft, denk toch iets andere erover.  Maar uiteindelijk is het toch beter om naar de arts te gaan. 

Ze bleef niet stil in een hoekje liggen, gelukkig. Ze verplaatste wel. Misschien een gas buikje.  
het Kruikje heeft denk geholpen en in combinatie met de verwarming aan. Ze ging daarna wassen en heeft wat brokjes gegeten.  
Ze had niet echt vloeibaar diaree.  Zachte poep.  Ze had nog wat zachte kleine keutels.  
Kruidenhooi gegeten. Brokjes en net ging ze weer naar mijn andere konijn bijten toen ik weer brokjes gaf. Ze heeft voedsel woede 😅
 

Ik heb wel medicijnen in huis maar weet echt niet wat het is. De assistente gaf aan alleen dwangvoeren.  
 

ze kan niet zomaar iets eten. ze hebben wel kartonnen dozen en lopen op tapijt. Kan natuurlijk altijd zoiets zijn. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de spoeddierenarts ook bellen om te overleggen of je medicatie kunt geven. Heb je iets van pijnstilling in huis?

Mijn dierenarts geeft trouwens aan dat dwangvoeren niet altijd een goed idee is. Als het een verstopping is, dan helpt het niet als je er meer eten in duwt. Daarom bied ik wel alles aan wat ik in huis heb, inclusief dwangvoer op een plastic lepeltje, maar ben ik heel terughoudend met echt dwangvoeren.

Sterkte!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is weer de oude! 
grommen rennen en eten! 
dank voor alle informatie en tips! 
 

ik ben ook nooit zo fan van dwangvoer. Vind het zo zielig om het aan ze te geven.  Probeer altijd op een lepel zodat ze zelf eten. Maar echt een volle spuit terwijl ze niet willen… doe ik meestal niet.  Hoewel dat af en toe moet.  
 

@Marjoleinkis dat oke alle medicatie? Werkt dat niet tegen elkaar in of kan ze dan niet heel ziek worden? 
ik vind dat goed om te weten. in de toekomst weet ik dan dat ik dat kan doen.  

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Priyab zei:

 

@Marjoleinkis dat oke alle medicatie? Werkt dat niet tegen elkaar in of kan ze dan niet heel ziek worden? 
ik vind dat goed om te weten. in de toekomst weet ik dan dat ik dat kan doen.  

Ik ben niet Marjolein, maar haak wel even in. Als je al wat medicatie in huis hebt en je wil eerst kijken of je ze zelf erbovenop kunt krijgen, dan zou ik wel altijd een dierenarts bellen voor bijvoorbeeld de juiste dosering en combinatie van medicijnen. Bij verstopping kan laxeermiddel bijvoorbeeld nodig zijn en bij diarree absoluut niet. 

Dit werkt vaak goed als je konijnen hebt die regelmatig hetzelfde hebben, dat je meteen kunt starten met medicatie als je de eerste symptomen ziet, dan zijn ze er vaak het snelst weer op. Zijn het gezonde konijnen die normaal nooit iets hebben, dan zou ik altijd langs de dierenarts gaan.

 

Fijn dat ze intussen weer opgeknapt is!

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tip! Alle tips Zijn welkom. 
ik heb haar nog geen jaar. Dit id de eerste keer dat ze wat heeft. Dus ik ga zo wel naar de dierenarts.  
van de verstopping en diaree heb ik vaker wat gelezen. Wel geen dwangvoer.  Ik vind het zelf heel lastig om te beoordelen omdat mijn andere konijn ook keutelt. Dus welke keutel is van wie! 
Ik denk dat zij ook gewoon heeft gekeuteld. Heel de bak lag vanochtend vol ❤️😍
 

ik verschoon ze elke ochtend. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Judy heeft vandaag ook gewoon gegeten. Iets minder hooi als normaal. 
ik denk dat ze gisteren ergens van geschrokken is. 
 

Hopelijk ligt morgen de bak weer vol keutels! 
 

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de tips! Hopelijk heb ik ze niet nodig maar mocht er iets in de toekomst gebeuren weet ik het.  

aangepast door Priyab
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Priyab zei:

Ik denk dat ze gisteren ergens van geschrokken is

Dat is niet heel waarschijnlijk.. Het was eerder dat ze ergens last of pijn van had.  Dat kan gewoon wat gas zijn of een mini verstopping. Hopelijk is er verder niets aan de hand, maar ik zou het de komende weken wel in de gaten houden. 

 

Wel fijn dat voor nu in ieder geval alles weer in orde is! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aggg.  Vervelend om te horen.  

Ik vond het vooral jammer hoe ze is overleden. Elke keer ergens last van na het overlijden van haar vriendje.  Dokters wisten niet wat.  Ik had een nieuw vriendje gehaald. Daarna begonnen de kwaaltjes. Hij het nieuwer vriendje was niet altijd zo lief voor haar.  
ze woonde naast elkaar met een hek er tussen. Ze mochten alleen samen als ik er was.  
uiteindelijk was ze gewoon op en at weer niet. Ik besloot haar in te laten inslapen.  De arts kwam niet aan huis dus moest ze weer naar de dierenarts.  Super zielig.  
ik las ergens op bunnybunch een artikel dat een konijn 16 was geworden! Ik hoop dat mee te maken. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .