Ga naar inhoud

Maisstengels (baby)


KonijnTeun

Aanbevolen berichten

Nee, mais is niet aan te raden voor konijnen. Het zit helaas inderdaad vaak in goedkope snacks en konijnenvoeders. Maar de meeste konijnen hebben heel veel moeite met het verteren met de hulzen van mais, en dat kan zelfs ernstige spijsverteringsproblemen geven.

 

Waarom zit het er dan in, in knaagstengels en konijnenvoer, vraag je je dan misschien af. Nou mais wordt vrij massaal geproduceerd en is goedkoop. Een goedkope optie voor diervoeders dus, die ook nog eens ruim beschikbaar is.  Daarbij zijn er niet veel eisen voor konijnenvoer vanuit konijnen oogpunt, wel vanuit voedselveiligheid voor mensen. Mensen mogen mais eten, dus een konijn eten dat mais gegeten heeft, is ook niet schadelijk voor mensen. Dus mag het in konijnenvoeding zitten. Wat het verder voor het konijn doet, daar zijn geen regels over. 

 

Als je nou zelf mais zou kweken, zou je wel de bladeren kunnen geven. Er zijn ook speeltjes van maisblad. Maar de korrels dus liever niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat baby mais klein formaat mais kolven waren. 😂

Ik heb echt geen idee wat dit product is? Snot? Klinkt vies 🤣

 

Die knabbelsticks die je laat zien zijn hartstikke ongezond, die zou ik niet aanraden. Ik verkoop in de webwinkel wel producten van beaphar, maar die bewust echt niet. 

 

Edit: ik heb het opgezocht. 

Nee, ik zou dit niet aan mijn konijnen geven. Ik zou niet inzien waarom. Het is totaal geen konijnenvoer. Konijnen zijn bladeters, folivoren. Ze eten van nature nauwelijks zaden, ik zie totaal geen meerwaarde voor het konijnendieet om dat te geven.  Daar kun je eigenlijk alleen maar kwaad mee doen. Er zijn gezondere keuzes voor aanvullende lekkernijen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf een aantal brokjes uit de hand als snoepjes. Ze krijgen met regelmaat een rosewood meadow hay cookie, die vallen goed in de smaak. Dat is wel een groter formaat natuurlijk, maar wel verantwoord en ze zijn er  lekker mee bezig. 

Maar ook met regelmaat iets van vers groenvoer en knaaghout. Ook gedroogde groenten zijn makkelijk te geven als lekkernij. 

 

De snoepjes die er zijn, zeker ook de snacks die wel een redelijke samenstelling hebben, geef ik zelf niet dagelijks. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nichtjes mogen als ze op bezoek komen ook snoepjes aan de konijnen geven, maar dan geven ze gewoon hun normale brokjes 😅 Doen de konijnen veel voor, want ze vinden ze erg lekker, dus niemand die dat door heeft.

 

Verder geef ik zelf wel eens als snoepje een lijnzaad brokje, een stukje johannesbrood of een hay loop. Een takje van de appelboom of een mini stukje fruit gaat er ook altijd goed in.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reactie, brokjes uit de hand gaat hier ook goed dus dat scheeld. Bloemkoolblad komen ze ook voor uit hun middag dutje, maar het is vooral gewoon leuk een keer iets anders niet dagelijks haha. 

 

Had ook loops gezien die zijn wellicht beter geschikt. 

Screenshot_20230511_190104_com.android.chrome.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Die loops eten mijn konijnen ook 😉 Dat kunt je prima geven aan ze, niet teveel. Max 1 per kilo per dag. Je hebt er ook sticks van maar die doe ik door de midden, want ik vind ze veel te groot voor 1 konijn.

1 kilo lijkt me wat veel. 1 loop per dag misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, KonijnTeun zei:

Bedankt voor je duidelijke reactie 🙂

Wat raad je aan voor gezonde snack? Kids vinden het leuk als de konijnen net als hun zelf soms iets lekkers/snoepje krijgen. 

 

Ze krijgen bij ons loops, timothy hooi blokjes (maar die zijn niet heel handig uit de hand te geven), snoepjes van JR Farm die graanvrij/suiker/honing vrij zijn, groenvoer (350 gram), brokjes en johannesbrood.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .