Ga naar inhoud

Hoe combineer je zorg voor een ziek konijn met werk?


Bonster17

Aanbevolen berichten

Mag ik tussendoor een vraagje stellen aan jullie (zo hoef ik niet een apart topic aan te maken)?

Achtergrond info: Mijn konijn Théo heeft E.C. en sinds gisteren loopt hij moeilijk en eet hij slecht, kleine keutels (alleemaal in één dag zo achteruit gegaan). We geven momenteel alleen Panacur, volgens mij dosis op gewicht (1,2 ml voor 1,9kg). Mijn andere konijn Bonnie begon maandagavond ook een teken te vertonen waarbij het bij Théo begon: incontinenentie. We behandelen haar nu ook (maar dan met 2,4ml voor 3kg). Gisteren 2x dwangvoer gegeven en vanochtend 1x, omdat hij daar wel van aansterkt. Hooi eet hij momenteel als je het aanreikt en hij heeft wat brokjes gegeten, kwam vanochtend naar me toe (at te weinig wel). Vandaag loopt hij naar de drinkbak als hij dorst heeft (thank God, want van een infuus word ik niet blij). Behandeling bij Théo is nu 1 week en behandeling Bonnie 2,5 dag.  Ik zal nog wat groenten gaan halen voor extra vocht en hopelijk makkelijk eten. 

Hoe doen jullie met werk en behandelen? Moet ik er de hele dag bij zitten als hij niet zo goed eet? 

Ik heb de optie om in de middag naar huis te gaan voor dwangvoer als dat nodig is.  

 

Alvast bedankt!
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je vraag toch even losgemaakt van het topic. Het geeft echt niet als je een apart topic maakt met vragen. Zo kunnen andere mensen makkelijker zoeken en ervaringen van anderen vinden.

 

De dosissen van een van de konijnen klopt niet, maar ik kan zo niet zeggen van welke, omdat ik niet kan zien hoeveel mg medicijn er per ml in zit. Ga ik even uit van de standaard 25mg/ml, dan zou Théo 1,6 ml (40mg) moeten krijgen, Bonnie 2,4 ml (60mg) De dosis is 20mg per kg. Ik heb het bij Théo naar boven afgerond van 38 naar 40.

 

Bij mij is het altijd zo geweest dat de konijnen voor gaan, werk of niet. Ik ben echt het type dat vindt dat mensen begrip moeten hebben voor een ziek dier. Als je kind ziek is, wordt je ook geacht om naar huis te komen, waarom zou dat voor dieren dan niet kunnen? Die zijn minstens zo hulpeloos, zo niet afhankelijker van je zorg. Het is natuurlijk niet ideaal, maar een konijn die heel ziek is en die je niet met behulp van familie of vrienden verzorgt krijgt is het beste af bij de dierenarts (of een andere plek waar er goed op gelet wordt).

 

Ik zou zeker gebruik maken van de mogelijkheid om tussendoor even thuis te kijken of misschien camera's te installeren in het verblijf, zodat je af en toe live mee kan kijken. Er de hele dag bij zitten kan ook stress geven, dus het liefste wil je ze zo onopvallend mogelijk in de gaten houden. Af en toe iets lekkers aanbieden is natuurlijk niks mis mee.

 

Wat betreft de kleine keutels, er wordt wel eens cisaral bij gevoegd als een konijn met E.C. niet goed keutelt. Dat hij slecht eet zorgt natuurlijk voor de kleine keutels. Probeer hem te verleiden met dingen die hij lekker vindt. Ik las in het andere topic dat je weegbree gebruikt, ideaal in deze situatie! Misschien nog wat verse kruiden erbij zoals peterselie of selderij, misschien wat andijvie als hij dat gewend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is best een kwestie van de lange adem, het duurt een paar weken voor de medicatie aanslaat. Dat combineert inderdaad slecht met werken. De hele dag thuisblijven, als dat al zou kunnen met je werk, is op den duur niet vol te houden denk ik. Persoonlijk zou ik dat niet doen, maar wel tussendoor een keer naar huis gaan om te dwangvoeren. 

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt dat jullie zo snel en uitgebreid reageren. Dit is een hele fijne community. 

Bij mij gaan ze doorgaans ook voor en ik kan eventueel incidenteel thuiswerken, maar mijn baas is er niet zo happig op (wat nergens op slaat, want ik ben copywriter en kan overal waar internet is werken en op elk tijdstip). Ik kan inderdaad niet weken aan een stuk door thuisblijven, ik werk hier ook nog maar een half jaar...Tussendoor naar huis en de konijnen via de camera in de gaten houden is geen probleem. Goede tip om ze eventueel nog naar de dierenarts te brengen, mochten ze echt veel zorg nodig hebben. Een opname is nooit ideaal, maar dan wel het veiligst als het echt niet goed gaat.


Weegbree, check!
Peterselie en witlof zijn ze gewend, dus dat zou kunnen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het voordeel dat het bij ons eigenlijk nooit zo is dat de dieren enorm veel uur achter elkaar alleen zijn. Of ik, of mijn partner is er wel. Wij zijn zelden echt een hele dag van huis. 

Maar je hoeft niet de hele dag naast een ziek konijn te zitten. Dat kan ook juist averechts werken, soms vinden ze de rust juist fijn en gaan ze juist dan zelf weer beter eten. 
Ik probeer wel als ik zieke konijnen heb overdag niet langer dan een uur of 4 a 5 tussen de controlemomentjes te laten zitten. Een camera is inderdaad ook heel handig.

Wat betreft het groenvoer, weet wel dat peterselie wel wat vochtafdrijvend kan werken en ik las ergens over een infuus. Het werkt aan de andere kant wel eetlustopwekkend, dus vandaar vaak aangeraden voor zieke konijnen. Ik zou in dit geval eerder voor witlof kiezen, dat bevat lekker veel vocht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ze ook gewoon vooral makkelijk maken, op meerdere plaatsen eten en drinken geven. Wat ook kan, als je je echt zorgen maakt over de hoeveelheid drinken is een spuitje water geven na de medicatie. Gewoon 3ml spuitje.

 

Witlof is ook vochtafdrijvend 😉 Maar ik zou nu alles wat ze maar willen eten voorschotelen hoor. Enige waar je bij E.C. soms op moet letten is de hoeveelheid calcium en kalium, in geval van nierproblemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat rottig dat beide konijnen nu ziek zijn. Wij hebben ook de luxe positie dat mijn man 2 dagen in de week thuis mag werken (tussen 9-17) en ik werk avonden, behalve 1 dag in de week. Dus dan heb je eigenlijk dat je dieren nooit alleen zijn, behalve als we in het weekend samen een paar uurtjes weg zijn. Ik snap dat dit bij heel veel mensen niet kan. Daarnaast hebben we nu ook nog de proefopstelling van de camera, dus kunnen we ook precies zien hoe het 's nachts is gegaan.

 

Ik weet niet wat hun normale tijden zijn, maar bij ons is het tussen 13.00-16.00 eigenlijk altijd konijnenslaap/lig uurtjes. Soms iets langer, soms iets korter. Is het mogelijk om dan in de ochtenden thuis te zijn en dan 's middags richting werk? Ipv wat je nu zei andersom, met in de middagen eerder thuis. Kijk, misschien zijn ze bij jou juist dan erg actief. Ik zou op de actieve uren er willen zijn, vanwege het tollen, maar ook vanwege dan makkelijker proberen bij te voeren en op de slaapuurtjes dan lekker op het werk.

 

Heel veel sterkte in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Goede tips allemaal. Bij mij slapen ze ook in de middag tot een uur of 6, alleen nu is Théo een stuk vermoeider. 
Ik worstel met 's ochtends vroeg op staan en ze komen dan voor eten, dus wil ik de medicijnen aanbieden via brokjes (ging vorige week prima), maar nu eten ze dat niet meer volledig op. Dan toch maar oppakken en medicatie via het bekje geven, maar dat is weer stress. Daardoor eten ze weer niet en gaan ze onder de bank zitten. Bonnie komt er dan wel uit om te eten en te drinken, maar Théo blijft lang zitten.


Morgen toch maar proberen ze eerst brokken te laten eten en daarna dan maar medicatie geven. Aanbieden op iets lekkers werkt niet; ze eten nooit de hele dosis op. Théo lust ook niet zo veel wat handig is om te geven (witlof, appel, banaan), zeker nu niet. Gisteren huppelde hij vrolijker rond en at meer uit zichzelf, maar doordat we die medicatie oraal moesten geven, is hij weer gestresst en dan eet hij weer niet. 

 

Het geeft niet alleen de konijnen stress, maar mij ook, want ik begin zo echt niet lekker aan mijn dag. Daar komen de zorgen natuurlijk ook nog bij. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij voeren 2x per dag brokjes. Is het een idee om dan 's avonds 75% te voeren en 's ochtends 25%? Dan kan je ze zien eten, plus merk je dan hoe actief ze zijn, maar dan is het sneller op en ook minder erg als ze daarna een uurtje of wat drentelen/niet willen eten/drinken, omdat ze in de avond meer krijgen of moet je dan ook weer medicatie geven? Willen ze medicatie wel likken vanaf het spuitje of is via de spuit in de mond echt de enige manier? Onder de bank is voor veel konijnen de veilige plek, als het kan, kun je daar ook wat eten neerleggen, dan hoeven ze niet op de 'enge plekken' te komen en kunnen ze daar gewoon wat eten.

 

Het blijft altijd even zoeken wat werkt voor hen, maar ook voor ons.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij ook 2x per dag, maar ze moeten inderdaad 2x per dag hoge dosis medicatie voor de E.C. en dat moeten we nog wel een paar weken volhouden (zitten pas op 1 week voor Theo en 3 dagen voor Bonnie). Ze likken er wat vanaf, maar spuiten zorgt er wel voor dat ze alles binnenkrijgen. Bij E.C. vind ik dat wel heel belangrijk. 

We proberen onder de bank te voeren, dat lukt soms wel, maar soms zitten ze zó ver...dan strooi ik wat en hoop ik dat ze het opeten. Met Bonnie gaat het beter dan met Théo en ze is aardig flink, waardoor ze snel het eten 'pikt' voordat Théo de kans krijgt als hij wat trager is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het er ook heel moeilijk mee dat we Théo net een hadden en hij meteen ziek is geworden (Bonnie's vriendje is overleden aan nierfalen, waar we ook 4 maanden heel hard voor hebben gevochten, maar het mocht niet baten en hij was echt mijn maatje ook). Théo is vrolijk, nieuwsgierig en mocht eindelijk los na 7 jaar in een klein hokje te hebben gewoond. Vorige week ging het nog wel prima, maar nu is hij ziek en zielig terwijl hij heel leuk en levendig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook een hele vervelende ziekte en er zijn (naar mijn idee) ook best veel konijnen die de ziekte hebben.

Misschien kun je nog proberen de medicatie door dwangvoeding of opgeloste brokjes op een schoteltje aan te bieden. Of had je de brokjes al opgelost?

Je zult het al wel doen maar misschien wel goed opletten dat Théo wel de kans krijgt om genoeg te eten en aan te sterken. Niet dat Bonnie alles voor zijn neus weghaalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat idee krijg ik ook, dat er veel konijntjes door gekweld worden. Wat zou het mooi zijn als we een vaccin konden ontwikkelen voor E.C.!

 

Goed idee, om het nog te mengen door dwangvoeding op een schaaltje. Misschien pakt hij dat makkelijker dan groenvoer of brokjes met medicijnen. Eerst deed ik dat op een lepel en legde ik de brokjes er gewoon in, zo smikkelden ze het wel op. Nu doen ze dat maar voor de helft en dan willen ze niet meer...

Lief dat je de tip geeft en dat doen we uiteraard. We zijn er bij de voedertijden bij zodat we daar controle op hebben en ik zie al de hele dag op de camera dat Théo zo nu en dan hooi eet op een plek waar hij er goed bij kan. Hebben we geregeld voor hem, zijn achterhand werkt sinds dinsdag niet zo goed meer mee, dus staan lukt niet en springen lukt niet echt, tenzij hij écht wil (als hij boos is op ons bijvoorbeeld). Daar heb ik nog het meeste moeite mee om te zien. Hij loopt gelukkig (nog) wel goed en heeft geen scheve kop of dat soort dingen. Het incontinentie en die slappe achterhand. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je dieren ziek zijn is altijd heftig, maar net na een verlies van een je andere konijn is het helemaal echt misère emotioneel.

Je praat zo liefdevol over ze en je doet zo je best, dus ik duim echt hard mee dat ze gewoon heerlijk opknappen en dat je Théo gewoon gauw weer ziet staan en daarna weer ziet springen.

 

Kan je iets onder de bank leggen zodat ze er nog wel onder kunnen maar niet meer zo diep? Ik kan zelf bij de konijnen onder de bank liggen, omdat wij een verhoogde bank hebben (mijn man is lang en ik ben klein). Misschien heb je wel een aantal oude dekens of handdoeken die je kan rollen of bijv. een plastic bak. Dan heb je iets meer zicht op ze en hebben zij nog steeds een lekker veilige plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel, we doen ons best!

 

We hebben de bank nu wel afgebakend, zodat ze er niet zo diep meer onder kunnen zitten. 

Verder merk ik vooral dat ik de konijnen via de camera heel erg in de gaten houd en ook als ik thuis ben, ben ik alleen maar met de nijntjes bezig (als laat ik ze wel lekker rusten en zo). Al lijkt het met Théo nu wel beter te gaan, want hij eet uit zichzelf en huppelt beter. Gisteren zelfs even op zijn achterpoten gestaan om zijn gezicht te wassen en hij sprong in de wc bak en er weer uit. Ik hoop dat het vanaf nu alleen maar beter gaat met Théo en dat Bonnie geen symptomen gaat vertonen. Er lagen wel wat plukjes haar van Théo vanochtend, ze zijn een nieuw koppeltje en hoop echt dat het ziek zijn geen gedoe oplevert tussen die twee. Meestal is Bonnie wel zorgzaam, maar ze kende ons vorige konijn natuurlijk al jaren...

 

Zal jullie wel beetje op de hoogte houden. Het is sowieso fijn om een plek te hebben waar je vragen kunt stellen en e.e.a. kwijt kunt bij mensen die het goed begrijpen. 🥰

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je zorgen, mijn konijntje is net ook ziek geweest (gas) en ik had diezelfde zorg: kan ik nog wel weg? Als je dan naar je werk moet heb je een lekker probleem. Ik zat er best veel bovenop en dwangvoerde veel, wat hier ook averechts heeft gewerkt, want ze werd zo angstig en gestresst dat ze juist daardoor niet at. Via de da kwam ik erachter dat het gas al over was. Dus toen een camera op ze gericht en toen kwam ik erachter dat ze gewoon stiekem at. Dus soms is er niet bovenop zitten ook wel een voordeel. Als hij echt niet eet zou je wel naar huis moeten (of iemand moeten regelen) om te dwangvoeren na een uur of 4-6 (ligt een beetje aan de grootte van de porties werd mij verteld door de da). 
Zo rot hè die zorgen als je konijn niet eet en dat dwangvoeren. Je bedoelt het zo goed, maar ze worden natuurlijk wel bang van je wat ook weer effect op het eten heeft. Ik zit ook nog een beetje in de cyclus, dus snap hoe je je voelt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend van dat gasbuikje 😞 Dat dwangvoeren is inderdaad mega rot en je vraagt je altijd af of je het goed doet. Wel weet ik dat zeker dat als mijn konijnen niet eten en ik dwangvoer geef, hun maagdarmstelsel tenminste blijft draaien en dan kan ik wel met een geruster hart naar het werk. Zodra ze (voldoende) zelfstandig (hooi) eten, stop ik. Ik geef nooit onnodig dwangvoer, omdat het inderdaad erg stressvol is voor die lieverd en ook voor ons. We zijn van de week tussendoor naar huis gegaan om bij te voeren, dat hoefde gelukkig niet met dwangvoer.

 

Wat je zegt klopt ook, soms dan zit je er zo bovenop dat je ze meer tot last bent dan dat ze lekker kunnen ontspannen en uitrusten. Ik heb dan echt hyperfocus op mijn beestjes...Ook had het bij mijn vorige konijn die helaas overleden is aan nierfalen tijdens zijn 4 maanden lange behandeling weinig zin als ik de hele tijd thuis was, want wat ging ik - behalve dwangvoeren indien nodig - doen? Als hij op was, dan zou hij naar de regenboogbrug gaan... en infuus geven deden we bij thuiskomst.

Op cruciale dagen had ik wel een oppas geregeld (mijn moeder) als ik niet thuis kon zijn, maar dat was een andere baan en die hadden daar net wat meer begrip voor...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alles gedetailleerd gelezen maar je kunt beter de panacur pet paste hebben dan vloeibare panacur, daar hoeven ze maar een beetje van namelijk. Je kunt het bovendien doordat het zo dik is veel makkelijker op voeding smeren. Het is wat lastiger om heel nauwkeurig te doseren (zeker voor een klein konijn), maar dat komt met panacur ook niet enorm nauw. Dit is de hoeveelheid voor een konijn van 2 kg:

 

AJFCJaUIFenYPxk3zFnl69QPD4A0keiLW6rHHCYA72Ug_sERzLFg8t4OK46nz9bSIXIQUsDzOQb6Enq-zKsRVWmepTaNrFqGcrWGEwTzpvRXkNvzsxpg6_aww4rf26-hyW9FAJCq2D6cLRzp66Q6ni8BfaUY=w686-h914-s-no?authuser=0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zorgen zijn inderdaad vervelend. Helemaal naar dat je net al 4 maanden met Bonnie’s vorige vriendje hebt moeten tobben en dat Théo en Bonnie nu allebei EC hebben. Je had juist gehoopt om nu weer van een gezond koppeltje te kunnen genieten. 
 

Zo te lezen gaat het op zich redelijk met ze (voor EC-begrippen), dus hopelijk knappen ze met de Panacur snel en goed op. 
 

Bij het konijn met EC dat ik had gaf ik ook de Panacur pet paste waar @Dollie over schrijft. Het is zo’n spuit waar je aan moet draaien, zoals je op de foto kan zien. Het doseren was inderdaad wat lastig, maar na het een paar keer geprobeerd te hebben en goed te hebben gekeken hoe ver het streepje verschuift bij het draaien, onthield ik gewoon hoeveel ik moest draaien. De eerste tijd een halve draai en later een kwart draai of zo (ook een konijn van 2 kg), ik weet het niet meer, dus pin me daar niet op vast. Ik smeerde het uit op 2 of 3 blaadjes witlof of andijvie en dan at hij het op dus dat scheelde een hoop stress. Maar als je ze zo niet kan foppen dan moet het helaas toch onder dwang. Wat je zegt, het is belangrijk dat ze het binnen krijgen.

 

Sterkte ermee.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips. Ik verwacht alleen dat er voor de nijnen niet veel verschil zit tussen zo'n paste of vloeibaar als ze het niet op willen smullen. We blijven 't proberen om 't met zo min mogelijk stress te doen. Théo heeft ook een vieze kont van de urine en dat moeten we ook behandelen (schoonmaken voor zover dat lukt en zalfje smeren). 

 

Ik kan gewoon niet goed inschatten hoe 't nou gaat met hem. Hij eet wel en gisteren was hij wel actief, maar zie hem nu alleen maar in een hoekje zitten. Hij heeft wel gegeten, maar heb niet 't idee dat hij zich lekker voelt. Die vieze kont voelt ook niet prettig natuurlijk. Hij kiest alleen wel om op de vloer te zitten ipv op een dekentje met schuilhuisje. 

 

We behandelen nu 1,5 week. Is dit normaal? Moet 't al beter gaan met het plassen / incontinent zijn en de symptomen? 

 

Ik trek het even zó slecht, lieve mensen. Al die zorgen steeds... Het is precies wat @Lienappelsienzegt:dit had ik zó niet aan zien komen, dat we nu wéér zitten met een ziek beestje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn voedster was de incontinentie na vier weken nog niet beter. De dierenarts opperde toen nog om medicatie voor de nieren te proberen. Ik heb daar vanwege haar voorgeschiedenis niet voor gekozen maar het zou dus nog een optie kunnen zijn misschien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .