Ga naar inhoud

Koppelen ex-ram met voedster

Goeloskos
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Momenteel ben ik bezig met de koppeling van onze ex-ram en een voedster. De voedster is een konijntje van een bevriend koppel, waarvan haar konijnenvriendje pas is gestorven. Gezien wij een ex-ram buiten hebben rondlopen dat op zoek is naar een vriendinnetje, proberen we ze te koppelen!

Wij zijn hier nogal onervaren in, hoewel we al veel opzoekwerk hebben gedaan en info hebben gelezen.

Het gedrag dat ik observeer lijkt me wel oké, maar ik toets het graag even hier af! 😉

We koppelen op neutraal terrein dit zijn dingen die we tot nu toe observeren:

• In het begin reed de voedster eenmalig op de ex-ram. Daarna reed de ram op haar.
  • De ram jaagt haar af en toe achterna en zoekt toenadering, maar doet dit best 'rustig'.
  • Er zijn momenten waarbij ze elkaar met rust laten, dat ze zichzelf wassen of een beetje eten.
  • Voedster is heel bang en schuw (was ze sowieso al wel! Is het heel gewoon om buiten vrij rond te lopen. Ze is bij de vorige eigenaars ook zomaar toegekomen in het hok van de ander en ze liepen samen vrij in de tuin). Ze maakt ook piepende/knorrende geluidjes, zoals een cavia..? Vooral wanneer de ram in de buurt komt. In het begin liet ze zich soms op haar zij vallen, leek wel alsof ze verstijft van angst. Dit vooral wanneer de ex-ram op haar wou rijden. Af en toe stampt ze op de grond.
  • De ram 'zoemt' wanneer ze in haar buurt is 🙂 En legt zijn kop rustig tegen haar aan/op de grond, als ze dit toelaat. Zo kunnen ze dan enkele minuten liggen. Ziet er heel lief uit, maar de voedster lijkt dan wel bang.
  • Er zijn ook al momenten geweest dat ze samen liggen/zitten en de voedster de ram lekjes geeft. Maar dit wordt dan afgewisseld met het achterna jagen, de voedster die zich verstopt in een van de schuildozen (de ram gaat haar daar soms ook opzoeken, dan is er wel even 'onrust') eten, wassen, ...

Dat is het voornaamste, volgens mij. Van vechten of agressie is er helemaal geen sprake.

Dat geluid dat de voedster maakt, is volgens mij van angst? Terwijl onze ram net zoemt van opwinding?

Tips zijn altijd heel welkom!

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mis even hoe lang je al bezig bent met koppelen?

An sich klinkt het nog onrustig, maar als je pas kort bezig bent, is dat heel normaal. Als een konijn zijn kop laag bij de grond neerlegt, dan eist dat konijn likjes/aandacht, dus hoewel het er voor ons onderdanig uit ziet, is dat juist dominant gedrag. Als de voedster dan knort of hem negeert, zegt ze eigenlijk: "nee, ik wil niet dat jij de baas bent, bekijk het maar". Knorren kan dus ook uitdrukken dat ze het er niet mee eens zijn en een beetje humeurig worden. Stampen is wel een waarschuwing, vooral vaak bij angst, maar kan ook boosheid aangeven.

Het klinkt dus alsof ze nog volop bezig zijn om rangorde te bepalen, maar dus niet op een manier die slecht is of waar je je zorgen over zou moeten maken.

Eten ze al samen en/of keutelen ze op dezelfde bak? Ik zou het rustig in de gaten blijven houden en kijken of het liefde wordt of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, bunnyempress zei:

Ik mis even hoe lang je al bezig bent met koppelen?

An sich klinkt het nog onrustig, maar als je pas kort bezig bent, is dat heel normaal. Als een konijn zijn kop laag bij de grond neerlegt, dan eist dat konijn likjes/aandacht, dus hoewel het er voor ons onderdanig uit ziet, is dat juist dominant gedrag. Als de voedster dan knort of hem negeert, zegt ze eigenlijk: "nee, ik wil niet dat jij de baas bent, bekijk het maar". Knorren kan dus ook uitdrukken dat ze het er niet mee eens zijn en een beetje humeurig worden. Stampen is wel een waarschuwing, vooral vaak bij angst, maar kan ook boosheid aangeven.

Het klinkt dus alsof ze nog volop bezig zijn om rangorde te bepalen, maar dus niet op een manier die slecht is of waar je je zorgen over zou moeten maken.

Eten ze al samen en/of keutelen ze op dezelfde bak? Ik zou het rustig in de gaten blijven houden en kijken of het liefde wordt of niet.

Sinds 10u vanochtend is de koppeling bezig.

Hm... dan ga ik er ook vanuit dat ze het allemaal niet zo leuk vindt 😔

Ze eten nog niet samen, maar ook niet veel. Ook keutels zijn er weinig te zien, waar ik me wel wat zorgen om begin te maken.

Nog een update: de schuildoos is precies een belangrijk onderdeel! Ze zitten daar af en toe samen in, maar heel ontspannen lijkt dat niet altijd.. als de een er in zit, blijft de ander er rond hangen of wil er bij gaan zitten. 🙂

Momenteel zitten ze er al 10 minuten zo bij, zoals op de foto (voedster is wit, ram is bruin). Precies wel relaxed? Maar de voedster maakt nog steeds zo'n geluidjes als de ram zich nog maar beweegt.

20230510_142124.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het voor konijnen die nog geen 5 uur bij elkaar zitten niet gek klinken. Ga er maar van uit dat ze nog niet weten wie de baas wordt. dat zal de komende dagen wel duidelijk worden. Hopelijk heb je de kans om ze de komende dagen (eventueel weken) op neutraal terrein te houden. Waar het heen gaat durf ik je niet te zeggen, maar ik lees geen overmatige agressie in je verhaal, allemaal normale dingen.

Heb je de mogelijkheid om er vannacht in de buurt te slapen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Kolino zei:

Ik vind het voor konijnen die nog geen 5 uur bij elkaar zitten niet gek klinken. Ga er maar van uit dat ze nog niet weten wie de baas wordt. dat zal de komende dagen wel duidelijk worden. Hopelijk heb je de kans om ze de komende dagen (eventueel weken) op neutraal terrein te houden. Waar het heen gaat durf ik je niet te zeggen, maar ik lees geen overmatige agressie in je verhaal, allemaal normale dingen.

Heb je de mogelijkheid om er vannacht in de buurt te slapen?

Merci voor de reacties!

We houden het zeker in de gaten! De ram lijkt ondertussen al meer relaxed, vooral de voedster is nog niet helemaal overtuigd... 😅 We hopen op een goede koppeling! We hoopten ze vanavond terug buiten te kunnen zetten, gezien we binnen nog een ram hebben zitten (en die zo nieuwsgierig is en af en toe durft ontsnappen naar andere ruimtes 😏). Maar het moet wel lukken om ze nog even binnen te houden.

Hoe zit het als ze niet of moeilijk eten, drinken, keutelen? Ook hier: vooral de voedster heb ik nog niet erg veel zien eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond terugzetten is echt te vroeg. Zeker als het bekend terrein is voor de ram en hij nu al in het voordeel lijkt doordat hij wel ontdooit is en de voedster niet. Probeer die andere ram maar ver van ze vandaan te houden, om extra onrust te voorkomen.

Als ze maar iets eet. Helemaal niet eten is op een gegeven moment wel reden om de koppeling af te breken. Voor nu zou ik niks doen, vooral rust gunnen en het ze samen uit laten zoeken. Natuurlijk wel binnen gehoorafstand zodat je bij problemen in kunt grijpen. Uiteraard wel opletten of er gekeuteld blijft worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeeel af en toe komt ze wat aan het hooi knagen. Ze liggen nog steeds naast elkaar in de doos. Ik hoop dat zij het ook oké vindt en er niet uit 'angst' gewoon bij blijft liggen? Er zijn twee uitgangen.

Ik heb haar hem ook nog een keer lekjes zien geven.

En dan als er geen keutels meer zijn, ze wel uit elkaar halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat zij vooral erg onder de indruk is van alles, ze uit elkaar halen doe je in principe niet meer. Alleen als er wordt gevochten of de stress echt teveel wordt. Nu lijkt hij haar juist wel tot steun te zijn. Ik zou zeggen leg wat eten en drinken binnen hun bereik, zodat de verleiding groot en de moeite klein wordt om wat te eten.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Enorm bedankt voor het advies!

Ik kom net thuis en ze zitten nog steeds in de doos... 😉

maar er liggen nu wel keutels verspreid en ze hebben al wat meer gegeten! 

Duimen voor morgen dus 🤞

Ik denk inderdaad dat het voor de voedster veel is: haar vriendje gestorven, gevangen worden en 'moeten' verhuizen, van zoveel vrijheid en buiten naar nu binnen op een afgebakend stukje, een nieuw mannetje, ... 

Je zou voor minder angstig zijn! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Hoe is het gegaan? Zijn ze gezamenlijk goed de nacht door gekomen en hebben ze vandaag weer lekker bij elkaar gezeten?

Het klonk allemaal heel hoopvol, dus ik duimde vandaag mee dat het verder fijn is gegaan.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje hetzelfde als gisteren met wat vooruitgang: de voedster komt al meer uit haar doos 🙂 Heb ze al 'samen' zien eten.

Maar ook nog steeds het knorren en (rustig) najagen. Soms liggen ze bij elkaar en zie ik de voedster de ram lekjes geven. Tot dat een van de twee weg loopt om te eten of er gewoon even genoeg van heeft ofzo. Daarna moet er precies weer wat 'gejaagd' worden en begint het vanaf nul (of zo lijkt het toch). Zij laat hem enkel toe als ze er zelf zin in heeft! 😉 Anderzijds zoekt ze hem ook wel eens op, is ze nieuwsgieriger.

Ze zien er al meer relaxed uit als gisteren en ik heb ze beide al languit zien liggen (nog niet samen), ze wassen zichzelf veel en eten goed.

Het lijkt soms ook alsof zij likjes van hem wil krijgen, maar dat doet de ram dan niet?

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Goeloskos zei:

Het lijkt soms ook alsof zij likjes van hem wil krijgen, maar dat doet de ram dan niet?

Bij mij is de voedster dominant dus moet de ram likjes geven. Andersom wil de ram dat ook maar voedster weigert echt. Ik vind het altijd zo zielig. En dat terwijl de ram soms een echte terror is.

Het klinkt allemaal wel goed vind ik. Mooie konijnen heb je. 

Succes ermee😃

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net te laat voor een goede foto, maar ze lagen daarnet allebei lang uitgestrekt op hun zij, zo bij elkaar 🥰 (voor één minuut, beter dan niks he!)

Nog steeds wel enkel als zij het wil, ze knort of loopt nog steeds af en toe weg van de ram. Ze laat zich niet doen.

Maar het gaat de goede kant op!

20230512_200621.jpg.ad06577912273fb6ca146e3c08acf8de.jpg

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Even update: alles gaat goed! Heel ontspannen, zeker nu ze in hun blijvend hok zitten en overdag vrij rond kunnen lopen in een groot stuk van de tuin. Ze blijven telkens dicht bij elkaar 🙂

Nu is de voedster wel een nest aan het maken in het nachthok 😬😬😬

Zou normaal niet kunnen dat ze zwanger is van onze ram, hij is al langer dan een jaar gecastreerd!

Hopelijk gewoon schijnzwanger dus... 🤞

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .