Ga naar inhoud

Mijn voedster is schijnzwanger


Leonora

Aanbevolen berichten

Hoi,

Sinds vrijdag graaft mijn voedster in haar wc. Ze graaft dan alles eruit. Dit heeft ze al drie keer gedaan.

Vanmiddag ging ik kijken en toen zag ik dat mijn voedster een heel nest heeft gemaakt in het hokje waar ze altijd in slaapt. Nu denk ik dat mijn voedster schijnzwanger is. Ze zit samen met een gecastreerde ram. Mijn voedster is niet gecastreerd.

Wat moet ik nu doen? Stopt mijn  voedster hier vanzelf mee? En hoort het graven ook bij schijnzwanger zijn? Mijn voedster heeft het nog nooit eerder gedaan. 

Moet ik misschien het nest weghalen? 

Groeten Leonora

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit dit artikel 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gedragsproblemen-bij-konijnen

 

Quote

 

Kaalplukken / Nestgedrag / Schijnzwangerschappen


Vooral in het voorjaar krijg ik veel vragen over nesteldrang van voedsters. Maar het hele jaar door kunnen schijnzwangerschappen voor komen. Sommige voedsters zijn wel elke drie weken schijnzwanger.

 

Konijnenbaasjes schieten in de stress omdat hun konijn met een kale buik en borst rondhupt en omdat er gigantische nesten worden gebouwd door konijnen die met geen mogelijkheid gedekt kunnen zijn. Meestal is er sprake van een schijnzwangerschap. Heel soms toch van een echte zwangerschap, als er een ram bij is geweest.

 

De voedster bouwt een flink nest, hooi, stro, haren, alles wordt naar één hoek van het verblijf gesleept. Als ze een partner heeft is die vaak ook niet veilig, en trekt de dame ook zijn haren uit om aan het nest toe te voegen. Ook hebben voedsters vaak een extra knorrig humeur tijdens schijnzwangerschappen.

 

De voedster gedraagt zich onder invloed van haar hormonen net alsof ze echt zwanger is, alleen is ze dat niet. Het nest mag een paar dagen blijven liggen of kan gelijk weggehaald worden, dat maakt niet veel uit. De meeste konijnenbaasjes laten het eventjes een paar dagen liggen, omdat de voedster anders weer opnieuw begint met bouwen, en halen het dan een paar dagen later weg bij de eerstvolgende verschoonbeurt.

 

Schijnzwangerschappen zijn niet af te leren. Het enige dat je kunt doen om dit te voorkomen is door je voedster te laten castreren. Het is niet zo dat voedsters dan nooit meer schijnzwanger zijn, maar wel beduidend minder vaak. Dit helpt gelijk ook tegen baarmoederkanker. Bij voedsters die heel vaak heel heftig schijnzwanger zijn, is het zeker aan te raden om ze te laten castreren. Vaak is het toch een teken dat er iets niet helemaal goed zit. In het artikel over castratie en sterilisatie kun je er alles over lezen. Gecastreerde voedsters horen geen schijnzwangerschappen meer te krijgen, ze slepen soms nog wat met strotjes, maar het is een stuk minder erg, en ook het haren trekken is er niet meer bij.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En om je vragen te beantwoorden:

Wat moet ik nu doen? 

Niet veel, je niet te veel druk maken hoor!


Stopt mijn  voedster hier vanzelf mee? 

Ja. Meestal na een paar dagen / week ongeveer


En hoort het graven ook bij schijnzwanger zijn?

Dat kan er inderdaad bij horen, normaal maken ze een nest namelijk onder de grond. 


Moet ik misschien het nest weghalen? 

Als je dat te snel doet, begint ze gewoon opnieuw. Voor nu zou ik het laten liggen. Haal het na een week ongeveer weg, als je toch het hok verschoont. 


Moet ik mijn voedster ook extra bijvoeren? 

Nee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .