Ga naar inhoud

territoriumdrift??


Roosss

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Ik heb maandag mijn nieuwe konijntjes opgehaald, Knabbel en Babbel. Zijn broer en zussen van elkaar en het ram is gecastreerd maar nu sproeit (denk ik het vrouwtje) alleen in het nachthok. Waarom doen ze dit en gaat dit zelf over? Of heb je daar iets voor? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kunnen nog voorjaarshormonen zijn, afhankelijk van de leeftijd (jonger dan 2) kan het nog te maken hebben met de pubertijd. Castratie kan een optie zijn om de scherpe randjes er van af te halen, in  de meeste gevallen stopt het sproeien ook, maar als je lang wacht dan kan het zo zijn dat het blijft omdat het gedrag dan ingeprint zit.

 

Aangezien je ze maandag pas op hebt gehaald zou ik toch even wachten voor je een ingreep overweegt, want de verhuizing is al zwaar genoeg voor ze en is ook reden om extra territoriaal/hormonaal te zijn. Laat ze eerst maar even wennen en hun ding doen. Als ze als koppel lekker stabiel zijn en zich echt thuis voelen kun je eens kijken of het dan nog speelt en haar laten castreren. Bij voedsters is het het beste om tussen de leeftijd van 6 maanden en 1,5 jaar te castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! ze zijn bijna 3 en het rammetje is gecastreerd. Zat ik zelf ook aan te denken maar ik vroeg me af, wat je moet doen als het langer zo doorgaat. Maar ik ga het zeker even afwachten 😁👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat het over gaat, nu ze en net gekoppeld is en naar een nieuwe omgeving is verhuisd, wil ze haar eigen geur afzetten in dit  verblijf. Na verloop van tijd, als die geur wel goed aanwezig is en de rangorde echt bepaald is bij de konijnen, mindert het gedrag. 

Als het niet mindert, kun je haar inderdaad laten castreren. Garantie dat dat werkt heb je ook niet, maar meestal wel. Het mindert het hormonale gedrag.

 

Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat met het koppel en of het gedrag al minder is. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ze broer en zus van elkaar, maar dat ze in de nieuwe omgeving is en dat ze haar eigen geurtje wil achter wil laten. Kan heel goed zijn maar ze krabt ook in het nachthok, en op de tegels beneden. Ze verplaatst het hele bedding(hennep met stro)  van links naar rechts. Ik dacht meer dat ze deed vanwege haar nagels maar ze is überhaupt onrustig nu ze dat ook in het nachthok doet🙈 is het gewoon een vrouwe dingetje/ de hormonen? Ze wordt in augustus 3 Of dat ze nog heel erg moet wennen aan haar huisje? Ik weet niet zo goed waar ik haar bij kan helpen en wat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .