Ga naar inhoud

Aan korsten blijven trekken.


L.S.

Aanbevolen berichten

4 maanden geleden had ons konijn een helende wond van een geknapt abces. De wondzalf van de dierenarts werd een obsessie en en hij trok niet alleen dagelijks de korstjes eraf maar trok er omheen ook haren eruit. Er ontstonden steeds meer wondjes en uiteindelijk had hij een behoorlijke kale plek. Na 2 maanden antibiotica zalfjes geprobeerd te hebben, werd het niet beter. Er bestaan volgens de dierenarts geen pakjes voor konijnen, dus ben ik van kinderleggings zelf pakjes gaan knippen. Elke dag een nieuwe, want Floris is slim, dus continu aanpassen. Tot ik het juiste pakje had gecreëerd en hij hem een week aan kon. Na 2 maanden was het korstje 2 mm bij 1cm! En er groeide weer een gedeelte haar. Tot begin deze week ik smorgens beneden kwam en hij zijn pakje uit had. Een groot gedeelte had hij weer opengetrokken. Waar het haar zat niet, maar hij heeft er een  stuk van minimaal 2 cm bij gemaakt en dat zat niet eens wat!

Ondertussen pakje geknipt met 4 poot-gaten en dat gaat nog goed.

Nu heb ik jullie hulp nodig, want ookal houdt ik het weer maanden vol, hij kan daarna alles weer lostrekken. Heeft iemand tips??? De gedachte dat ik een gezond(huis)konijn moet laten inslapen is voor mij onverteerbaar.

De wond is momenteel weer zeker 10 cm.

 

Spoiler

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend!

 

Er bestaan pakjes voor konijnen hoor, die heb ik gewoon liggen hier bij de ehbo spullen. Mijn dierenarts verkoopt die. 

Pet medical shirt konijn even googlen, te koop bij onder andere medpets. Er bestaan ook kraagje voor konijnen maar die beperken echt behoorlijk en geven vaak meer stress. 

 

Geef je nog pijnstillers? Heb je die wel genoeg gegeven, kan de dosering omhoog? En geef je ze verdeeld over 2x per dag? Meestal is pijn de reden dat ze er aan  zitten. 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeuk kan ook een reden zijn, wondheling geeft jeuk. Ik zou ook het medical petshirt aanraden, kijk voor je er eentje besteld even goed welke maat je nodig hebt. Bij mijn dierenarts verkopen ze hem ook. Zij hebben natuurlijk wel meer ervaring in welke maat geschikt is voor je konijn, misschien even wat dierenartsen in de buurt afbellen of zij zo'n shirt verkopen?

 

Overigens wil dat niet zeggen dat ze dat shirt niks aan kunnen doen, genoeg verhalen over konijnen die er gaten in knagen 😉 Maar ik kan me niet herinneren dat een konijn hem zelf uit heeft gedaan.

 

Ik zit nog even te denken of hij nog daadwerkelijk pijn/jeuk heeft of dat zijn hersenen hem misschien wel voor de gek houden. Weet je toevallig hoe groot dat abces was in eerste instantie? Misschien dat het onderhuids wel groter was dan alleen het gat waar het is open gesprongen. Hij heeft er duidelijk last van. Ik zit ook aan pijnstilling, of misschien een iets van cortisonen of antihistaminicum te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .