Ga naar inhoud

Hoe geven jullie brokvoer aan konijnen?


Evee

Brokvoer voor konijnen  

68 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe geven jullie het brokvoer aan jullie konijnen?

    • In een voerbak
      37
    • In een puzzel of spel
      3
    • Ik strooi het los in het verblijf
      22
    • Ik voer het uit de hand
      5
    • Niet, ik geef mijn konijnen geen brokken
      1


Aanbevolen berichten

Hoe geven jullie het brokvoer?

 

 

De keuzes zijn uit een voerbak (de traditionele manier dus)

In een puzzel of spel, of misschien wel verstopt in iets van voedselverrijking

Los in het verblijf strooien

Uit de hand geven

of misschien geef je helemaal geen brokken.

 

Geef je het op verschillende manieren, kies dan de optie die je het vaakst kiest / via welke manier je de meeste brokken geeft. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik strooi het zelf los in het verblijf. Ik merk dat dat met koppeltjes en groepjes gewoon fijner is omdat ze minder strijd hebben om voedsel. Maar ook omdat ze lekker wat tijd kwijt zijn om hun brokjes portie bij elkaar te scharrelen. Goede bezigheid dus. Ik geef overigens wel een paar brokjes uit de hand, maar de rest van de portie werp ik over de vloer van de ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Miekmoek zei:

Ik mis de optie uit de hand geven. Wij doen hier beetje om en om met strooien en uit de hand voeren. Ik vind het altijd wel gezellig momentje om ze uit de hand te voeren, dus als we daar tijd voor hebben, is dat onze voorkeur.

Dat is gek, die had ik er wel tussen gezet 😂 Nouja, hij staat er nu wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste drie brokjes krijgen ze altijd uit de hand en de rest verspreid ik. Ik heb wel een voerbal, dat vind Brammetje geweldig speelgoed en dan eet Miffy alle brokjes op 😅 daar doe ik dan alleen miffy haar portie in en dan krijgt Brammetje later alles uit de hand.

 

 

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

In een bakje. Dan zijn ze direct rustig als het bakje staat. Als ik ga strooien zijn ze vervelender tegen elkaar. In het verleden bij andere konijnen gaf ik het vaak in een voerbal. Dat kan bij deze twee ook niet, het geeft ze teveel onrust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij mixen en matchen. Er wordt 2x op een dag gevoerd.

Meestal in de twee bakjes, soms gestrooid, vaak het e.e.a. uit de hand en ook weleens in een voerbal  of snuffelmat (al zitten daar meestal extratjes in en niet het basis voer).

Beetje waar we zin in hebben, hoeveel tijd we hebben en hoe droog het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Standaard krijgen ze hun korrels in een voerbakje, maar wanneer ze geen regen voorspellen, wil ik hun korrels weleens rondstrooien. Hun ren is maar voor een stukje overdekt voor de regen, dus wanneer er regen wordt voorspeld, gaat er te veel verloren wanneer ik het voer rondstrooi. En Marie, die komt steeds aan het gaas staan om een brokje uit de hand te krijgen. 🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik strooi de brokjes konijnenvoer door het verblijf heen. Vooral Verdi kan nooit wachten tot hij brokjes krijgt. Eerst gaat Verdi heel hard achter Aya aan en zodra hij brokjes ziet liggen gaat hij eten. Aya wil ik af en toe ook brokjes uit de hand geven. Dit omdat Verdi erg geobsedeerd is op eten en voer van Aya wil afpakken. Ik probeer dit wel in het gareel te houden, al is dit soms wel moeilijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn stem klopt niet. Ik voer eerst wat brokjes uit de hand en dan strooi ik het rond. Maar .... binnenkort moet ik voor de vaccinatie en voer ik af en toe in het hok in een bakje zodat ik ze beter kan pakken om te vervoeren. Ook doe ik het wel eens in een spelletje. Dus ik moest eigenlijk de eerste vier keuzes aanvinken maar dat kon dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger deed ik de brokjes altijd in twee voerballen, maar ze kregen het telkens voor elkaar de ballen binnen tien seconden op een plek te krijgen waar ze muurvast zatten. Maakte niet uit waar ik ze het gaf, het was iedere avond weer raak. Nu geef ik ieder een eigen portie op de grond. Dan blijf ik er wel bij zitten, want Stamper eet veel sneller dan Mitty en wordt erg onrustig als hij Mitties brokken niet kan weggrissen.. Vorige week probeerde Stamper weer eens haar brokjes te jatten, maar toen propte Mitty, tot verbazing van mij en Stamper, heel snel de laatste vier brokjes in een keer in haar bek😂 Nu heeft ze een tactiek ontwikkeld dat wanneer ze merkt dat Stamper klaar is, ze haar eigen brokjes snel in haar bek stopt. Gelukkig gaat het maar om een paar brokjes, maar het idee dat je maatje het opeet is blijkbaar onverdragelijk😂

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen hier op 2 vaste momenten brokjes. In de ochtend als ze uit de ren mogen en los in de tuin lopen, strooi ik het door heel de tuin. Zijn ze even zoet met zoeken. In de avond als ze weer de ren in moeten geef ik de brokjes in het bakje zodat ik hierna alles dicht kan doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik strooide de laatste tijd ook steeds door de ren. Maar ....... eind juni moeten ze gevaccineerd worden. Dus ik zette het bakje met voer nu in het hok. Want dan kan ik ze makkelijker pakken om mee te nemen naar de DA. Mooi dat ze het verleerd waren. Ze hebben het nog steeds niet in de gaten dat het bakje in het hok staat. Had al een spoor gemaakt naar de bak met brokjes maar dat werkte ook niet. Maar ik heb nog een maand de tijd ....

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze lijken nu door te hebben dat het eten in het hok staat. Ze krijgen elk twee brokjes uit de hand en dan zet ik de bak in het hok. Rosie blijft eerst nog even op de grond speuren maar Flo lijkt het al door te hebben. Morgen eens met de target proberen of Rosie die wil volgen. Als ze eenmaal aan het eten zijn, ga ik met mijn hoofd vlakbij ze zitten. (hok staat op poten) Want ik moet straks één deurtje voor het hok doen om ze te kunnen pakken. Dat zal de eerste keer na een jaar zijn!

Het is wat die jaarlijkse vaccinatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .