Ga naar inhoud

Vieze kont wordt niet schoon


Bonster17

Aanbevolen berichten

Dag iedereen, 

 

Ik heb een vraag over de kont schoonmaken van een konijn. 

Het is nogal een lang verhaal en ik ben erg gefrustreerd. 

 

Mijn konijn Sjefke werd onzindelijk en dat bleek nierfalen te zijn. Intensief behandeld en zo veel geprobeerd, maar mocht niet baten. Sjefke is na een paar maanden overleden. In die tijd plaste hij natuurlijk overal en continue, waardoor hij een vieze kont had. Op aanraden van een trimmer en dierenarts, zowel schoon proberen te maken met speciaal schuim én wassen, maar letterlijk niks hielp om het schoon en droog te krijgen. Hij was bij de trimmer uiteraard ook geschoren.

 

Fast forward, na Een mislukte koppelpoging in januari hebben we nu eindelijk sinds 2 weken een nieuw konijn kunnen koppelen aan mijn voedster. Lief beest, maar ook  onzindelijk sinds hij hier is. Direct training gestart, maar vooruitgang bleef uit. Dierenarts rondje gedaan en nierfalen en blaasproblemen uitgesloten. Deze week leveren weer urine in om nog eens te laten controleren en bekijken of er eventueel een parasiet aanwezig is. Mocht dat zo zijn ga ik ervanuit dat dit goed te behandelen is, onze dierenarts is een topper en we zijn er optijd bij. De kans dat het stress is, is zeer aanwezig.

 

Ik ben uitermate gefrustreerd over het feit dat het begon met een nat staartje en zoals je kunt raden, wordt de kont en zijkant van de pootjes viezer... Vanaf dag 1 schoongemaakt, maar uiteraard is er weer niks dat nou echt helpt, net als bij Sjefke 😞

Niemand lijkt goede tips te hebben, schuim, wassen, trimmers en dierenartsen - niks hielp bij Sjefke en bij ons nieuwe nijntje (Théo) ook niet. Wassen stel ik liever uit, want Théo is echt heel erg bang en aangezien het bij Sjefke ook niks opleverde, vind ik het zielig om hem die stress aan te doen. Dat komt zijn gezondheid niet ten goede. 

 

Zoals te lezen is ben ik dus inmiddels best ervaren, maar tevens ten einde raad. Heeft iemand van jullie misschien een gouden tip waarmee we het kontje van die lieve Théo droog en schoon krijgen waarvan jullie weten dat het ook echt werkt? Alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzindelijkheid na een verhuizing of koppeling is heel gewoon, vaak neemt dat  na een aantal weken af.

Als de natte plekken echter op zijn lijfje zitten, pootjes en natte kont, dan is er inderdaad meer aan de hand. Dat zou balen zijn zeg, na de ervaringen die je hebt. 

 

De hele milde baby billendoekjes zonder geur werken vaak goed, is mijn ervaring. De pampers pure doekjes of de doekjes van natys. 

 

Is EC  genoemd als mogelijke oorzaak? Ik zou zelf voor de zekerheid behandeling met fenbendazol (panacur of meranox) vragen. Dat kan zeker ook in stressperiodes zoals koppeling / verhuizing opspelen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Evee, dank voor je antwoord. Ik zal dat eens proberen. 

 

Yes, we gaan nu inderdaad nog even kijken of de urinewaardes gezakt zijn (ze zaten er een beetje tussenin) en mijn dierenarts en ik bekijken deze week of we gaan starten met behandeling voor E.C.,just in case. Ik zal aan hem vragen of we eventueel die medicatie die jij noemt kunnen geven. Wil echt voorkomen dat het weer zo erg wordt, die vieze kont. Nu valt het nog mee... Arm ventje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook aan ec. Het is niet ongebruikelijk dat dat de kop opsteekt in periodes van stress. Ik zou voor de zekerheid wel zsm een behandeling starten. Liever vandaag dan morgen. Zo'n behandeling kan geen kwaad, uitstel daarvan als het wel ec is kan funest zijn. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De urinewaardes waren wel goed, maar voor de zekerheid starten we vandaag toch met een behandeling voor E.C.. Zien we in de komende weken dan verbetering, dan zijn we erger in ieder geval voor geweest. 

Heb ook zalf voor eventuele urinebrand en de doekjes zijn ook aangeschaft. Hopelijk helpt het! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, mijn andere konijn is ook ineens onzindelijk. Kans dat het EC is, is nu wel heel groot. Ik behandel beide konijnen. Hoe moet ik hun leefgebied schoonmaken? Ze lopen los hier en het internet roept bleek en ethanol maar dat gaat niet op mijn vloer. Tips? Ik heb hier 0 ervaring mee en baal als een stekker dat beide konijnen nu ziek zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkste zijn de plekken waar ze plassen. De toiletbak kun je best met bleek behandelen natuurlijk. Goed naspoelen!

 

Wat voor vloer heb je, dat je geen bleek durft te gebruiken? Misschien is Halamid minder agressief, dat is een antibacterieel middel. Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit werkt, maar volgens mij gebruiken dierenartsen dit vaak om te ontsmetten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .