Ga naar inhoud

Is dit hok geschikt? Iemand ervaring?

Sannxx

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik ben opzoek naar een nieuw buiten verblijf. Nu was ik dit hok tegen gekomen, wat zijn jullie meningen hierover? 
Of hebben jullie een ander idee? Ik zoek een ruim hok, wat ook hoger is. Dit ivm het schoonmaken en ik moeite heb om dit op lagere hoogte te doen. 

Uiteraard komt er ook nog een een aan vast. 

Screenshot_20230427-143842_Chrome.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jouw bericht aangepast, een link naar een andere webshop plaatsen is in strijd met de forumregels.

Het hok waar je naar verwijst is niet voldoende als volledig verblijf, het heeft een grond oppervlakte van minder dan 2 vierkante meter. Een koppel konijnen heeft minimaal 4 m2 nodig. Maar je geeft aan dat er nog een ren aan komt, dus dan is dat geen probleem.

Als schuilhok ziet het er ruim genoeg uit. Ik vraag me alleen af of dat trapje niet te stijl is, omdat het schuilhok wat hoger zit. Kunnen jouw konijnen nu goed met trapjes omgaan? Anders zou je misschien iets kunnen maken met opstapjes van verschillende hoogten. 

Zelf vind ik dit hok erg veel geld voor wat het je in de praktijk oplevert. Het is misschien iets hoger dan een standaard hok, maar niet erg veel. Bij mijn hok zit de schuiflade bijvoorbeeld op 50 cm hoogte, bij dit hok op ongeveer 75 cm hoogte). 

Wat maakt het voor jou lastig om op een lagere hoogte schoon te maken? Misschien kunnen we daar nog tips over geven zonder dat je meteen een duur nieuw hok hoeft te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grondmaat is 223 x 84 cm. Dat is dus 2.23 x 0.84 = 1.87 vierkante meter. Dat is te weinig voor één konijn en ook voor een koppel. Voor een koppel is 4 a 5 vierkante meter leefruimte veel fijner, of zelfs nog groter als dat lukt. 

Het zou dus alleen geschikt zijn als je er een ren aan vastmaakt. Ik denk dat je voor dit bedrag als je zelf handig bent, of zo niet als je losse volierepanelen koopt (evt. tweedehands) en een hondenhokje / schuilhokje koopt veel meer ruimte hebt voor dat geld. En veel praktischere ruimte voor zowel jezelf als de konijnen, qua leefruimte en met schoonmaken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, happy211 zei:

Ik heb jouw bericht aangepast, een link naar een andere webshop plaatsen is in strijd met de forumregels.

Het hok waar je naar verwijst is niet voldoende als volledig verblijf, het heeft een grond oppervlakte van minder dan 2 vierkante meter. Een koppel konijnen heeft minimaal 4 m2 nodig. Maar je geeft aan dat er nog een ren aan komt, dus dan is dat geen probleem.

Als schuilhok ziet het er ruim genoeg uit. Ik vraag me alleen af of dat trapje niet te stijl is, omdat het schuilhok wat hoger zit. Kunnen jouw konijnen nu goed met trapjes omgaan? Anders zou je misschien iets kunnen maken met opstapjes van verschillende hoogten. 

Zelf vind ik dit hok erg veel geld voor wat het je in de praktijk oplevert. Het is misschien iets hoger dan een standaard hok, maar niet erg veel. Bij mijn hok zit de schuiflade bijvoorbeeld op 50 cm hoogte, bij dit hok op ongeveer 75 cm hoogte). 

Wat maakt het voor jou lastig om op een lagere hoogte schoon te maken? Misschien kunnen we daar nog tips over geven zonder dat je meteen een duur nieuw hok hoeft te kopen.

Bedankt voor het aanpassen, ik kreeg dit zelf niet voor elkaar. 
Ik heb last van mijn bekken over gehouden na mijn zwangerschap. Waardoor te lang gebogen/gebukt staan heel lastig is. 
Traplopen is geen probleem hier zijn ze goed in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Evee zei:

De grondmaat is 223 x 84 cm. Dat is dus 2.23 x 0.84 = 1.87 vierkante meter. Dat is te weinig voor één konijn en ook voor een koppel. Voor een koppel is 4 a 5 vierkante meter leefruimte veel fijner, of zelfs nog groter als dat lukt. 

Het zou dus alleen geschikt zijn als je er een ren aan vastmaakt. Ik denk dat je voor dit bedrag als je zelf handig bent, of zo niet als je losse volierepanelen koopt (evt. tweedehands) en een hondenhokje / schuilhokje koopt veel meer ruimte hebt voor dat geld. En veel praktischere ruimte voor zowel jezelf als de konijnen, qua leefruimte en met schoonmaken. 

Er komt inderdaad nog een ren aan, zoals ik al in mijn bericht had gezet. 
tips en of ideeen zijn van harte welkom. De belangrijkste dingen wat ik zoek in een hok is dat er al een stukje ren aan zit wat overdekt is. Mogelijkheid om de wc hoger te zetten en makkelijk erbij moet kunnen via bijv. een deurtje. En een goed waterdichthok. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat lastig is om in een bouwpakket te vinden. De meeste kant en klare hokken zijn echt onpraktisch voor konijnen. Het hok van de foto moet je zelf ook echt goed beitsen anders krijg je overal schimmel. En de oversteek is niet groot, bij regen is dat overal nat. Dan moet je met plexiglas ofzo gaan werken.

Ik heb nooit konijnen gehad die in een hoog staande wc keutelden, maar misschien hebben anderen andere ervaringen. Als ik het hok van de foto zie zouden mijn konijnen links en rechts onderin keutelen waarschijnlijk. Misschien een blik en veger op steel gebruiken om dagelijks wat aan te vegen? 

Daarbij heb ik meerdere konijnen gehad die moeite kregen met trapjes als ze ouder werden / ec hadden. Van nature schuilen konijnen graag in / dicht bij de grond. Die van mij zouden meer onder dit nachthok zitten dan er in 😉

Maar dat zijn mijn ervaringen.  Als je dit type hok zoekt en er voordelen in ziet, en het uitbreid met een extra ren voor voldoende ruimte, dan is dat ook prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Evee zei:

Ik heb nooit konijnen gehad die in een hoog staande wc keutelden, maar misschien hebben anderen andere ervaringen.

Ja, mijn dochter had een paar jaar terug een koppeltje dat een wcbak op een verdieping gebruikte en ook haar huidige koppeltje doet dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sannxx, ik heb dit hok voor mijn twee konijntjes. Het is inderdaad een voordeel dat het hoog is. Ik kan er zelf in om bijvoorbeeld schoon te maken. Ik heb dit hok met de bijbehorende aanbouw. Daaraan heb ik een ren gemaakt. Zoals Evee al aangaf zijn die bouwpakketten niet erg praktisch om uit te breiden. Je moet wat improviseren om de ren vast te maken. De deur vd aanbouw heb ik eruit gelaten zodat ze altijd in de ren kunnen. Aan de ren heb ik weer een zandbak gemaakt met hok erop en golfplaatjes zodat het droog blijft. Rondom het geheel heb ik een hekje geplaatst voor een soort binnenruimte, zodat ze niet weg kunnen lopen als ik het hok open doe. Ik laat ze alleen in die ruimte buiten het verblijf als ik er zelf bij ben ivm ontsnappingsgevaar, knagen aan de kooi en katten/roofvogels.

De ‘zolder’ onder het puntdak van het hok gebruik ik niet. Als de zon erop staat wordt het daar erg warm dus ik zou daar geen hooi of voer bewaren zoals de beschrijving aangeeft. Het voordeel is volgens mij wel dat het als een isolatielaag fungeert waardoor het in de zomer minder warm wordt in het hok.

Het nachthok is een beetje vaag. Er zit een schuifdeurtje in, zodat je in principe je konijnen kunt opsluiten in het nachthok 😱. Ik zou dat echt niet doen. Dit is natuurlijk erg stressvol voor je konijnen en ik snap niet dat dit zo op de markt gebracht wordt, maar goed. Ik zou dat deurtje er uit laten. Ik had het er wel in gemonteerd en het is na in elkaar zetten van de hele kooi eigenlijk niet meer te verwijderen. Dus heb ik het permanent open gezet. In het nachthok heb ik hennepvezels met daarop een dikke laag stro. De bodembedekking in het nachthok blijft opvallend schoon. Ze keutelen of plassen daar vrij weinig. Er zit een toiletbak onder het nachthok en die gebruiken ze gelukkig voor een groot deel van hun behoeften.

Op zich ben ik wel tevreden over de kooi. Maar er zijn een paar nadelen: bij regen wordt alles nat door inslag, behalve het binnenhok. Ook als de zon op het hok staat is er weinig schaduw. De deur van het nachthok klemt als het warm is, misschien omdat het hele deurtje van hout is en uitzet. Het is ook wat lastig een geschikte plek voor de hooibak te vinden (zodat die makkelijk bij te vullen is en ook bereikbaar voor je konijnen). Ik heb hem aan een deurtje onder het nachthok gehangen. Als ik die open doe kan ik zo het hooi bijvullen.

Aan de binnenkant vh hok zitten randjes aan de onderkant zonder antiknaagstrips. Daar moet je echt iets doen tegen knaagschade. Ik heb een houten tuinborder aan de binnenkant tegen de wand gezet, dat helpt. Maar zodra de konijntjes buiten de kooi komen, en je laat ze even alleen, dan slaan ze hun slag op alle randjes die maar toegankelijk zijn 🤪.

Maar uiteindelijk zit ik nog op mijn hurken schoon te maken, want je moet toch de vloer in het hok vegen. En het deel onder het nachthok daar kun je zelf niet onder. Ik gebruik een handveger met lange steel om overal bij te kunnen. Maar het vegen van de vloer in het hok kost me ongeveer 15 minuten dus dat valt mee. De ren is meer werk. En de zandbak is het meeste werk om schoon te maken, maar dat doe ik om de 6 weken naar gelang het nodig is.

Ik had aanvankelijk nog wat plateaus en een extra loopplankje ingebouwd omdat het toch wel een erg lege ruimte was, maar dat was na enkele maanden allemaal heel vakkundig kapot geknaagd 🥴, dus heb ik weggehaald. Nu heb ik veel wilgentunneltjes in het hok geplaatst.

Je moet inderdaad alles beitsen, en daar ben ik 4 middagen mee bezig geweest. Ik ben geen klusser dus misschien kan iemand met ervaring dit sneller, maar je moet alle onderdelen los laten drogen, dus mijn hele garage lag vol met onderdelen. Het in elkaar zetten kostte me ook een hele dag.

Hun favoriete plekje is toch wel de zandbak. Daar vertoeven ze het vaakst. Ook slapen doen ze vaak daar. Dus als ik hun mening zou kunnen vragen weet ik niet of ze die kooi zouden kiezen 😁

kooi.jpg

aangepast door Marcovka
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .