Ga naar inhoud

Konijn op slaapkamer los?

Konijn2007

Aanbevolen berichten

Hallo

via via op deze site gekomen.

Een vraag mijn tienerdochter wilt graag een konijn op haar kamer en dan eigenlijk los zonder kooi.

Ze heeft op YouTube al heel veel filmpjes gezien dat dit kan?

maar kan dit wel echt?

Ik wil haar plezier niet bederven maar weet niet wat ik ermee moet?

wat zijn de voordelen en vooral de nadelen?

en kun je konijn zo zindelijk maken dat ze behoefte doen in soort kattenbak?

Als ze konijn houdt op kamer kan ze dan ook last krijgen van muizen?

alvast bedankt van een bezorgde moeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat je eerst goed zelf onderzoekt of het kan.

Kort antwoord: het kan. 

Lang antwoord:

Er zitten 2 grote nadelen aan. Ten eerste horen konijnen niet alleen te zitten en als je aan het dierenwelzijn denkt, zal je dus voor 2 konijnen moeten kiezen. Deze hebben dan 4 m2 ruimte nodig, waar je in een slaapkamer wel aankomt als je ze los laat lopen. Maar het is wel iets waar je over na moet denken.

Het andere grote nadeel is dat konijnen schemerdieren zijn en dus heel actief zijn als wij slapen. Denk aan 5 tot 7 uur 's ochtends en 10 tot 2 uur 's nachts. Dan kunnen ze dus ook herrie maken en dat kan de nachtrust niet ten goede komen.

De meeste konijnen zijn goed zindelijk te maken. Er zijn wel uitzonderingen, maar wij hebben ook gekozen voor 2 konijnen die los rondlopen in onze woonkamer. Dat was ook echt geen pretje als ze niet zindelijk zouden zijn en ik weet niet wat we dan zouden hebben gedaan.

Muizen is eigenlijk geen probleem. Als je het voer goed luchtdicht bewaard en ze niet te veel voer geeft maar een portie wat ze binnen 10 minuten op hebben, krijg je geen last van muizen. Konijnen eten vooral hooi, daar komen gelukkig geen muizen op af. 

Verder staan er heel veel artikelen op deze site. Ook artikelen die gericht zijn op mensen die nog geen konijnen hebben en tips voor het houden van konijnen. Ik heb er erg veel aan gehad, dus ik hoop jij ook!

@Evee heeft vast ergens goed overzicht van handige artikelen. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan, maar is niet aan te bevelen. Los van zindelijkheid en nachtelijke activiteit kunnen konijnen flink slopen, op het bed plassen kunnen ze ook best gaaf vinden.. ik heb de konijnen los in de werkkamer. Of eigenlijk heb ik een bureau in de Konijnenkamer 🤭. Ze zijn erg zindelijk, maar er gaat weleens wat mis. In die kamer staan meubels en ligt een kleed waar ik weinig om geef als er aan geknaagd of op geplast wordt. We slapen in de kamer naast hun kamer en zelfs daar word ik soms wakker van ze. Verder maken ze veel zooi. Hooi zit in een ruifje, maar alsnog ligt het overal. En zoals gezegd: 1 konijn is geen optie dus heb je er meteen 2. En dat maakt ook dat je in een cirkeltje terechtkomt waarbij je eigenlijk alleen maar kunt stoppen met konijnen door er eentje af te staan. Ze overlijden (vrijwel) nooit tegelijkertijd, het overgebleven konijn heeft weer een maatje nodig.. 

Wij adviseren hier altijd om naar een goede konijnenopvang te gaan, om risico's voor jezelf te beperken, maar ook omdat er al een groot konijnenoverschot is in Nederland en er vrijwel geen goede fokkers zijn, als ze er al zijn. Konijnenopvangen zullen in de situatie die je schetst geen konijnen plaatsen, omdat het een recept is voor problemen en teleurstelling en de konijnen daar uiteindelijk de dupe van zullen worden. Dus eigenlijk kan het gewoon niet als je alles goed bekijkt.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn niet altijd zindelijk te maken en plekken waar veel mensengeur zit kunnen juist de plekken zijn waar ze plassen, zoals dus op een bed. Het kan goed gaan, maar ik denk dat de kans net zo groot is dat het wel problemen geeft. Het zijn verder best wel troepmakers. En je moet 100% zeker zijn dat er geen allergie is voor je ze in een plek als je slaapkamer huisvest. En dan bedoel ik niet alleen een allergie voor konijnenhaar, maar ook niet voor hooi (hooikoorts voor pollen, maar bijv. ook mijt allergiën). En zoals al eerder gezegd is, neem er altijd twee en adopteer ze uit een konijnenopvang, zodat de ram al gecastreerd is (en de voedster misschien ook wel) en ze al gekoppeld zijn voor je. 

Ik heb vroeger wel konijnen in huis gehad, maar niet in de slaapkamer maar beneden in de woonkamer. Uiteindelijk waren de afgekloven plinten en tafelpoten en de uitgeholde hoekbank voor mij reden om ze toch buiten te gaan houden. Als ik echt een aparte konijnenkamer zou hebben zou ik konijnen in huis misschien wel weer overwegen, maar op het moment is dat alleen mogelijk als er een ziekenboeg nodig is. Als het niet hoeft in huis, heb ik ze zelf echt veel liever buiten zitten. 

In dit artikel staat eigenlijk alles over konijnen houden in huis uitgelegd: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik op kamers woonde had ik mijn konijnen los lopen. Ik vond het heel erg gezellig, maar er zijn zowls genoemd flinke nadelen. Mijn konijnen zijn altijd zindelijk geweest, maar op mijn bed werd echt weleens geplast. Als ze daar eenmaal mee beginnen (dat kan ook na een jaar opeens gebeuren), houdt dat meestal niet meer op, tenzij het een ongelukje is geweest. Mijn hele dekbed en dekbedovertrek werden kapot gebeten, want de konijnen vonden het gezellig om op mijn bed te chillen als ik sliep. Plinten, meubels, boeken en alles dat binnen knaagbereik is gaat kapot. Dat is gewoon zo en ga je niet afleren, bovendien is er altijd wel iets waar je dan niet aan denkt. 

Qua hygiëne vind ik het ook niet zo top om met je dieren in dezelfde ruimte te slapen. Ik denk ook dat het niet erg gezond is. Oja, ik vergeet nog dat door de hele kamer hooi ligt en je echt dagelijks zal moeten stofzuigen/vegen. 

In mijn studentenkamertje was het dus erg leuk en vond ik het niet erg dat alles kapot ging, maar ik zou het nooit aanraden om te doen. In het buitenland gebeurt het vaker en er zijn veel van die influencers die het doen, daar zal je dochter het wel vandaan hebben denk ik.

En inderdaad, een konijn alleen houden moet je ook niet willen. Ik zou dan toch voor een ren buiten kiezen met een leuk koppeltje uit de opvang. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat hierboven is gezegd maar ik wil wel wat toevoegen.

Wij hebben ook 2 konijnen en wij houden ze ook in de slaapkamer in een "verblijf" omdat wij onze tijd voornamelijk in de slaapkamer doorbrengen (onze slaapkamer is tevens ook onze woonkamer, gewend van op kamers wonen in het verleden) dus het is mogelijk maar het moet wel een groot verblijf zijn. U (of uw dochter) kan het deurtje van het verblijf open doen wanneer u (of uw dochter) wakker bent zodat de konijnen toegang hebben tot de rest van de kamer en eventueel de rest van het huis waar mogelijk, zo doen wij het ook.
Alleen er moet dan wel op gelet worden dat alle plekken waar konijnen kunnen komen veilig is voor ze (dus geen kabels en planten waar ze op kunnen kauwen etc, u kunt die plekken ook eventueel afbakenen met hekjes) en de nijntjes moeten natuurlijk zindelijk gemaakt worden.

Ik zou persoonlijk niet aanraden om de nijntjes buiten te houden. Te veel invloeden waar de nijntjes gestressed van kunnen raken.
Daarnaast wat heb je aan huisdieren als je weinig of geen interactie met ze hebt, wat het geval is als je ze buiten houd. Konijnen zijn hele gevoelige dieren, ze kunnen GI Statis en Gas in hun maagje krijgen wat heel dodelijk is als het niet zo snel mogelijk verholpen wordt. Als de nijntjes buiten worden gehouden weten de meeste mensen niet eens dat hun konijntje ziek is en treffen hun nijntje opeens dood aan niet wetende waarom.

aangepast door HugsBunny
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, HugsBunny zei:

Ik wilde ook even toeveogen,

Het is ook erg belangrijk dat de nijntjes voldoende kauwspeelgoed hebben dat veilig is voor konijnen, zo kunt u voorkomen dat de konijnen op ongewenste meubels en artikelen kauwen.

Dat is de theorie. In de praktijk kiezen konijnen een project, en laten ze zich daar niet van afbrengen, wat je ze ook voor speelgoed aanbiedt. Zorg dus vooral dat ze niet bij je dierbare spullen kunnen komen.

• Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Marjoleink zei:

Dat is de theorie. In de praktijk kiezen konijnen een project, en laten ze zich daar niet van afbrengen, wat je ze ook voor speelgoed aanbiedt. Zorg dus vooral dat ze niet bij je dierbare spullen kunnen komen.

Mijn ervaring is dat het erg verschilt per konijn, de grootte van hun verblijf, wat voor speelgoed ze hebben, hoeveel aandacht ze krijgen van de eigenaar mits ze alleen zijn etc. Maar over het algemeen heeft u wel gelijk, mijn nijntjes kunnen ook obsessief ergens op willen kauwen en of graven 😃

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, HugsBunny zei:

U (of uw dochter) kan het deurtje van het verblijf open doen wanneer u (of uw dochter) wakker bent zodat de konijnen toegang hebben tot de rest van de kamer en eventueel de rest van het huis waar mogelijk, zo doen wij het ook.

Hier wil ik op toevoegen dat dit verblijf dan minimaal 3 tot 4 m2 moet zijn, vanwege de reden dat ze vooral 's nachts actief zijn en dan dus niet opgesloten moeten zitten.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Miekmoek zei:

Hier wil ik op toevoegen dat dit verblijf dan minimaal 3 tot 4 m2 moet zijn, vanwege de reden dat ze vooral 's nachts actief zijn en dan dus niet opgesloten moeten zitten.

Inderdaad, ik had al gezegd in mijn eerste reactie dat het een groot verblijf moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, HugsBunny zei:

Inderdaad, ik had al gezegd in mijn eerste reactie dat het een groot verblijf moet zijn.

Groot is een heel erg persoonlijk maat 😉 Er zijn genoeg grote of XXL konijnenverblijven te koop, die toch echt heel erg klein zijn. Dus om dat even extra te benadrukken, kan geen kwaad.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, HugsBunny zei:

zou persoonlijk niet aanraden om de nijntjes buiten te houden. Te veel invloeden waar de nijntjes gestressed van kunnen raken.
Daarnaast wat heb je aan huisdieren als je weinig of geen interactie met ze hebt, wat het geval is als je ze buiten houd. Konijnen zijn hele gevoelige dieren, ze kunnen GI Statis en Gas in hun maagje krijgen wat heel dodelijk is als het niet zo snel mogelijk verholpen wordt. Als de nijntjes buiten worden gehouden weten de meeste mensen niet eens dat hun konijntje ziek is en treffen hun nijntje opeens dood aan niet wetende waarom.

Dat is wel heel zwart-wit gesteld. Het verschilt per konijn of en waar ze gestresst van worden. Afhankelijk daarvan kun je ervoor kiezen om het konijn juist buiten of binnen te houden. Het hangt er ook vanaf waar je konijnen binnen of buiten zitten. Ik heb nu meer zicht op mijn konijnen (die buiten zitten) dan wanneer ze boven op een slaapkamer zouden zitten.

• Mee eens! 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .