Ga naar inhoud

Graven in toiletbak


dexenbobbi

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

 

Laat ik beginnen met dat ik weet dat graven natuurlijk gedrag is, maar sinds een week of 2 doet Dex dit ineens in zijn toiletbak. De hele dag en nacht door. We liggen ‘s nachts urenlang wakker door het geluid dus de maat is een beetje vol.
 

Ik heb Dex al 6 jaar en hij heeft dit nooit eerder gedaan. Ik heb matten in de ren liggen waar hij altijd in heeft gegraven. Hij heeft ook altijd een goede band met Bobbi gehad, maar sinds het graven in de toiletbak heeft Dex ook steeds ruzie met haar.

 

Een graafbak trekt zn aandacht niet weg, een nieuwe toiletbak ook niet. Ze hebben 3 m2 aan ruimte, ze zijn allebei jaren geleden gecastreerd, ik weet gewoon niet wat dit voor gedrag is en hoe ik mijn nachtrust terug krijg. Als chronisch zieke is dit echt heel heftig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voorjaar 😂

 

 Ik snap dat het vervelend is, maar er is weinig tegen te doen. Ik verwacht dat het een fase is en dat het vanzelf weer ophoud. 

Castratie haalt niet alle hormonen weg, dus ook gecastreerde konijnen hebben voorjaarskriebels. Wel minder heftig dan ongecastreerde konijnen meestal. 

Je zou kunnen kijken of wat veranderingen in de ren het gedrag kunnen veranderen of ombuigen, wat dingen anders zetten, andere / nieuwe speeltjes en obstakels er in zetten. Ze in de avond wat meer moe maken met bijv. voedselverrijkingsprojectjes waar ze de energie op kwijt kunnen, dat soort dingen. Misschien de ren net nog een beetje vergroten zodat ze ook wat meer sprintjes kunnen trekken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom maakt het lawaai? Kan je iets aanpassen dat het geen lawaai meer maakt? Mijn voedster doet het ook soms, maar ik vind het opruim werk eigenlijk alleen vervelend... 

 

Wat je ook kan proberen is een mini graafbak neerzetten. Wij hebben gewoon een ikea opbergdoos staan met een opstapje ernaast zodat ze erin en eruit kunnen springen. Ook werkt het hier om een laagje hooi op de toiletbak te leggen. Dan heeft ze minder behoefte om erin te graven. Als ze graaft is het als ik het toilet net heb verschoond en er nog geen hooi op ligt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Miekmoek zei:

Waarom maakt het lawaai? Kan je iets aanpassen dat het geen lawaai meer maakt? Mijn voedster doet het ook soms, maar ik vind het opruim werk eigenlijk alleen vervelend... 

 

Wat je ook kan proberen is een mini graafbak neerzetten. Wij hebben gewoon een ikea opbergdoos staan met een opstapje ernaast zodat ze erin en eruit kunnen springen. Ook werkt het hier om een laagje hooi op de toiletbak te leggen. Dan heeft ze minder behoefte om erin te graven. Als ze graaft is het als ik het toilet net heb verschoond en er nog geen hooi op ligt. 

Het maakt lawaai doordat hij op de bodem van de toiletbak graaft, nagels op plastic is ellende en zeker in een stil huis. 
 

Ze hadden altijd hooi in de toiletbak, maar dat maakt het graven helaas niet minder. Het weghalen van het hooi ook niet.

 

Graafbak heb ik van buiten naar binnen gehaald voor ze, maar de obsessie met de toiletbak blijft. Nul interesse voor de graafbak terwijl hij daar gedurende de zomer heel wat tijd in door brengt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Evee zei:

Het is voorjaar 😂

 

 Ik snap dat het vervelend is, maar er is weinig tegen te doen. Ik verwacht dat het een fase is en dat het vanzelf weer ophoud. 

Castratie haalt niet alle hormonen weg, dus ook gecastreerde konijnen hebben voorjaarskriebels. Wel minder heftig dan ongecastreerde konijnen meestal. 

Je zou kunnen kijken of wat veranderingen in de ren het gedrag kunnen veranderen of ombuigen, wat dingen anders zetten, andere / nieuwe speeltjes en obstakels er in zetten. Ze in de avond wat meer moe maken met bijv. voedselverrijkingsprojectjes waar ze de energie op kwijt kunnen, dat soort dingen. Misschien de ren net nog een beetje vergroten zodat ze ook wat meer sprintjes kunnen trekken? 

Dus toch..

 

Obstakels en voedselverrijking kan ik idd wel proberen. Meer ruimte laat mijn woonkamer niet toe. En ze hebben echt ruimte zat om te rennen en springen nu. Het zijn maar dwergjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

In april poste ik dit topic en na een paar dagen stopte Dex plotseling met het obsessief graven. Helaas is het nu weer een week aan de gang. Zodra ik slaap word ik weer wakker door het gegraaf (het geluid hoor je door alle deuren heen) en ook overdag gaat het non stop door. Het is alleen stil als hij slaapt.

 

Ik weet niet meer wat ik met hem aan moet en waarom dit na al die jaren ineens gebeurt. Hij heeft 3m2 aan vaste ruimte (ze wegen 2 en 1 kg), ze hebben graafmatten, een graafbak (wordt niets mee gedaan), knaagmateriaal, voldoende eten en aandacht.

 

Wat kan dit toch veroorzaken? Het lijkt wel alsof hij kortsluiting krijgt en echt alleen nog maar kan graven. Is dit een bezoekje dierenarts waard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .