Ga naar inhoud

Teken bij konijnen


pakyakker

Aanbevolen berichten

Hebben jullie konijnen ook last van teken? Heb er in een maand al 3 verwijderd bij Vlekje. Waarvan één gister en één vandaag.

Terwijl ze tot nu toe nog maar 2 heeft gehad in 8 jaar. En nu in een maand 3. Echt heel apart. Is niet echt preventie voor of wel? Ik bedoel kan ook niet echt gezond zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De middelen voor honden/katten zou ik inderdaad niet gebruiken. Ik zie voor konijnen eigenlijk alleen ivermectine en selamectine, er zijn signalen dat stronghold (selamectine) wel preventief zou kunnen werken. Maar of je dat nou in moet zetten, vraag ik me af. Ivermectine werkt wel als er al teken zijn, dus mocht je er veel zien zou je dat in kunnen zetten (volgens mij zou je daar de anti myasisspray voor kunnen gebruiken, in de literatuur wordt gesproken over injecties). Het werkt dus niet preventief, alleen voor de beesten die er zitten. Geen echt preventieve maatregelen die je kunt nemen dus. Je kunt ze beter met een tekentang verwijderen op het moment dat je ze ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlekje is net van het weekend weer ingespayed met anti myasisspray dus dat had dan moeten helpen. Of het werkt averechts😂. Elke dag een tekencontrole is dus het enige wat je kunt doen. Vind gewoon zo heftig van twee in 8 jaar naar 3 in een maand. Ik heb wel vaker teken bij haar gezien maar die liepen dan over haar vacht en kon ik te eraf halen voor ze haar gingen bijten. Nu hebben ze blijkbaar wel plekjes gevonden waar ze makkelijk kunnen zitten. Nare beesten, blijf gewoon van mijn Vlekje af.😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb even op internet gekeken waar teken een nest kunnen maken en dat is op vochtige warme plekken. Tussen nat hout of lagen bladeren die verteren. Vlekje haar hok staat nog geen meter van een laag opgestapeld hout. Daarachter loopt een paadje achter de schuur langs. Daar liggen weer een hoop bladeren. Dus vermoed dat het misschien daar vandaan kan komen. 

Goed als nog wel raar wat dat is al jaren zo. Dat hout doen we niks mee en de bladeren laten we liggen voor de egels.

Gewoon echt kak dat die dingen ook niet te bestrijden zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, pakyakker zei:

ingespayed met anti myasisspray

Brengt mij tot deze vraag: hoe kan ik ze het beste insprayen?

Vorig jaar heb ik Bobby en Floor opgepakt dat ging heel rustig allemaal. Meike raakt totaal in paniek als ik haar oppak. Dat heb ik 1x gedaan als proef, want mocht het zijn dat ik haar ooit op moet pakken oid. dan weet ik hoe ze kan reageren. Ze gaat vaak tegen de tralies omhoog staan, kan ik dan sprayen of kom ik dan niet ver genoeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe zwaar ze is maar als je 7 of 9 keer moet sprayen moet ze wel lang zo blijven staan. En het lijkt mij ook wel lastig om dan op de goede plekken te komen. Ik zou zo geen andere oplossing weten. Evt met iemand anders erbij?

Het zal nog steeds stressvol zijn maar dan gaat het misschien wat makkelijker en is ze er ook sneller vanaf.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, pakyakker zei:

Heb even op internet gekeken waar teken een nest kunnen maken en dat is op vochtige warme plekken. Tussen nat hout of lagen bladeren die verteren. Vlekje haar hok staat nog geen meter van een laag opgestapeld hout. Daarachter loopt een paadje achter de schuur langs. Daar liggen weer een hoop bladeren. Dus vermoed dat het misschien daar vandaan kan komen. 

Goed als nog wel raar wat dat is al jaren zo. Dat hout doen we niks mee en de bladeren laten we liggen voor de egels.

Gewoon echt kak dat die dingen ook niet te bestrijden zijn..

Egels brengen vaak teken mee / teken over. Het zou dus goed kunnen dat je ze daar aan te danken hebt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef. Dit jaar heb ik nog geen egel gezien. Even kijken hoe ik dit ga oppakken. Nu kun je ze wel heel makkelijk verwijderen bij Vlekje want ze blijft wel stil zitten maar goed het is niet de bedoeling.

 

@bobbyonthefloor Ik kan Vlekje ook niet oppakken. Ik geef haar brokjes en dan kan ik haar wat omhoog tillen dat ze wel met haar achterpoten op de grond blijft, als je begrijpt wat ik bedoel. Dan snel sprayen en als ze weer zit doe ik het onder haar staart. Ik moet haar wel iets van afleiding geven want anders dan kan ik haar ook niet lichtelijk omhoog tillen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

O bah teken! 😬 Wel fijn dat je ze er makkelijk uit kan halen, maar je wil ze gewoon niet! Niet op jezelf en ook niet op huisdieren. 
 

Ik heb mijn konijnen nog nooit op teken gecontroleerd, maar de meeste konijnen die ik heb gehad wilden niet geaaid worden, dus dan is het ook eigenlijk geen doen om ze regelmatig op teken te controleren. 
 

Over het sprayen, de langharige konijnen die ik heb gehad sprayde ik in de zomer vaak in met antimyasis. Ik knipte ze, vooral hun kont, ‘s zomers wel kort, maar dan bleef er toch wel eens wat druppels urine in de vacht of een keutel. Ivm maden sprayde ik dan preventief antimyasis. Deze konijnen waren erg schuw, dus het was echt vangen, vasthouden, snel sprayen en klaar. Even doorpakken dus. Ze vonden het verschrikkelijk: snelle hartslag, panische ogen, dus met afleiden hoefde ik bij hun niet aan te komen. Een kortharig vriendje deed ik dan vaak ook maar even - als je dan toch bezig bent - maar sinds ik alleen nog kortharige konijnen hebt doe ik het niet meer. Van de zomer wil ik het bij Jerry wel weer doen, want met zijn 10+ is hij stijver en weet ik niet zeker of hij overal goed kan poetsen. De keren dat ik hem heb opgepakt was hij keurig schoon hoor, maar het risico is toch wat groter. Het is het afgelopen jaar toch een oud konijntje geworden in zijn doen en laten en uiterlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de info. Meike is 1.6 kilo. Als ik het hok schoonmaak is ze constant bij me te vinden. Ik kan haar goed aaien, ze lijkt te luisteren maar als ik haar oppak begint ze als een wilde te trappelen. Moet ik wel zeggen dat ik dat slechts 1x heb gedaan, het oppakken. 

 

Oh aha dus jij @Lienappelsien doet dat niet meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar in een handdoek wikkelen, zodat ze niet echt kan trappen en dan de teken met zo'n kleine koevoet verwijderen. Ik vind dat de fijnste tangen. Ik moet ze wel eens bij de kat verwijderen en vind dit een prachtig werkje. Kopje water ernaast en mag de teek gaan zwemmen. 😞

Persoonlijk zou ik tegen teken geen spray gebruiken. Bij vliegen/muggen vind ik het wat anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt dat veel teken kunnen zwemmen. Als ik er een vind, knijp ik ze fijn tussen een papiertje en het liefst steek ik ze daarna in de tuin in brand. Doorspoelen door de wc ofzo wat veel mensen doen, kunnen ze ook overleven. En ik mis het nut van teken nog steeds, dus ik wil zeker weten dat ze geen nieuw slachtoffer kunnen uitkiezen. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Deeskuh88 zei:

Het schijnt dat veel teken kunnen zwemmen. Als ik er een vind, knijp ik ze fijn tussen een papiertje en het liefst steek ik ze daarna in de tuin in brand. Doorspoelen door de wc ofzo wat veel mensen doen, kunnen ze ook overleven. En ik mis het nut van teken nog steeds, dus ik wil zeker weten dat ze geen nieuw slachtoffer kunnen uitkiezen. 

voedseldier vermoed ik, er zullen vast vogels enz. zijn die teken eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even opgezocht: o.a. eksters, kraaien en spreeuwen eten teken. En steekmieren. Lief zijn voor die dieren dus, die helpen je er vanaf 😄 Of je met steekmieren zo blij moet zijn is misschien wel weer een ander verhaal 😂

 

En het nut is toch ook blijkbaar wel dat ze ziektes overbrengen: dat is onderdeel van de natuur, daarmee sterven de zwakke dieren en overleven de sterken. De zwakke dieren die sterven zijn dan weer voedsel voor andere dieren. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb vorig jaar een tekennest in het konijnenhok gehad. Die beesten zijn niet uit te roeien en op geen enkele manier te weren. Alleen vorst zou kunnen helpen, maar onze winters worden steeds zachter. Ik heb een deel van het hok toen moeten afsluiten, maar er was geen beginnen aan. Nadat ik de veertig passeerde wat betreft teken verwijderen was ik er klaar mee en nu wonen mijn konijntjes in een konijnenkamer bij mij binnen:) Als je ze verwijdert moet je echt goed knijpen om ze dood te krijgen, het liefst met je nagels tot je klik hoort😳. Teken kunnen zwemmen, zelfs kokend water helpt niet. Qua tekentang had ik het meeste grip met de lasso-variant. (Met een pincet knijp je hem leeg) De tang hoef je niet te draaien, ze kunnen dan gaan spugen, het beste is ze er meteen uit te trekken.

 

Proberen het nest niet op te ruimen! Ze slaan dan massaal op de vlucht, wat wij niet kunnen zien, en springen met z'n allen op het konijn zodra ze die vinden. Teken kunnen ook jaren zonder eten en wachten net zolang tot er iets langs komt. Ze zeggen dat teken niet springen, maar uit ervaring kan ik helaas garanderen dat ze minstens tien centimeter hoog kunnen komen.

 

Mijn vorige dierenarts vertelde dat konijnen geen ziekte van lyme kunnen krijgen, maar mijn vorige dierenarts was niet konijnkundig dus daar durf ik geen uitspraken over te doen. Teken kun je toch het beste verwijderen, omdat de wondjes die ze veroorzaken voor infecties kunnen zorgen en groter zijn dan je zou verwachten van die krengen. Daarnaast werken teken met een soort piramide-systeem. Uit het nest kunnen ze alleen vana kleine zoogdieren leven, nadat ze genoeg bloed hiervan hebben binnengekregen kunnen ze pas overgaan op grotere dieren zoals katten en honden. Terwijl mijn konijnen vol teken zaten hadden mijn andere huisdieren nergens last van. Als je dus een nest hebt, kun je door ze bij de kleinste dieren weg te halen nog een beetje voorkomen dat ze op de kat/hond overspringen. (Na de kat/hond zijn wij trouwens aan de beurt..)

 

Ik heb er vorig jaar wanhopig naar een oplossing gezocht. Iedereen bij wie ik om advies vroeg had weinig ervaring met zoveel teken bij konijnen en kon niet echt helpen. De aankomende jaren zullen we steeds meer last krijgen van teken in verband met het klimaat, dus ik hoop dat er wel meer over bekend wordt😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
40 minuten geleden, Miekmoek zei:

Dat is gek met een binnenkonijn! 🤨

Ik heb de afgelopen paar weken soms de tuindeuren openstaan waardoor ze er een stukje tuin bij krijgen. Dan snap ik nog de teek trouwens niet zo goed want heb de paar plantjes die daar staan hoog gezet maar misschien nog van de tuin vd buurman van een paar dagen geleden. Hoewel die teek er vandaag pas op die plek zat, misschien zat die nog ergens in de vacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .