Ga naar inhoud

Traanoog


Gijs9

Aanbevolen berichten

Hey konijnen liefhebbers,

Ons konijn heeft last van een traanoog. Het irriteerde en daardoor krabte hij en heeft hij zelfs een kale plek onder zijn oog. Ik wilde geen risico nemen en ben toch naar de DA gegaan. Hij heeft een verstopte traanbuis, en hij kauwt aan 1 kant. Zijn wortels van z'n kiezen blokkeren de doorgang van de traanbuis, duwt er tegen aan. Gijs eet nog wel maar wel minder en met moeite. Ze kunnen hem opereren maar hij is al bijna 10 jaar en van de DA zeiden ze dat het een groot risico is. Wat is jullie advies en hebben jullie tips, ideeën of ervaring hiermee? Hij heeft 2 x daags oogzalf. Hoor graag : )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel echt een dilemma ja, toch vraag ik me af of je hem er mee rond moet laten lopen. Doordat hij minder eet gaat zijn conditie ook achteruit. De kans dat hij straks helemaal niet meer eet is natuurlijk ook aanwezig. Wat ga je dan doen? Ik neig er naar om aan te raden hem te laten behandelen en dan wel zo het niet nog een keer hoeft. Wat in mijn idee verwijderen van die kiezen betekent. Natuurlijk loop je een risico dat hij de operatie niet overleeft. Maar hem zo laten leven is ook niet konijnwaardig. Hij moet echt al pijn hebben, omdat hij maar aan 1 kant eet. Ik denk even heel zwart-wit gezien dat je 2 opties hebt, of hem laten behandelen met de kans dat hij de narcose niet overleefd, of hem tijdig laten inslapen op het moment dat eten niet meer gaat. Heel veel sterkte met dit dilemma!

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met bovenstaande. Is je konijn verder wel in goede conditie? Ik heb in maart vorig jaar mijn toen 9 jaar oude konijn laten opereren aan zijn oog en hoewel ik dat om dezelfde reden erg spannend vond, is hij er gelukkig erg goed doorheen gekomen en snel hersteld. Hij is afgelopen december overleden (aan iets anders) maar heeft door de operatie toch zijn laatste maanden pijnvrij door kunnen brengen. Hij knapte er zichtbaar van op. Daarnaast scheelde het enorm dat hij door de operatie niet meer dagelijks oogdruppels hoefde te krijgen. Het kan dus gelukkig goed gaan!

aangepast door iloveChucky
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-4-2023 om 16:08, Kolino zei:

Dat is wel echt een dilemma ja, toch vraag ik me af of je hem er mee rond moet laten lopen. Doordat hij minder eet gaat zijn conditie ook achteruit. De kans dat hij straks helemaal niet meer eet is natuurlijk ook aanwezig. Wat ga je dan doen? Ik neig er naar om aan te raden hem te laten behandelen en dan wel zo het niet nog een keer hoeft. Wat in mijn idee verwijderen van die kiezen betekent. Natuurlijk loop je een risico dat hij de operatie niet overleeft. Maar hem zo laten leven is ook niet konijnwaardig. Hij moet echt al pijn hebben, omdat hij maar aan 1 kant eet. Ik denk even heel zwart-wit gezien dat je 2 opties hebt, of hem laten behandelen met de kans dat hij de narcose niet overleefd, of hem tijdig laten inslapen op het moment dat eten niet meer gaat. Heel veel sterkte met dit dilemma!

Dankjewel voor je bericht!! Fijn dat je zo meedenkt. Morgen contact met de DA, ik zal het overleggen en toch vragen om wel te opereren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, iloveChucky zei:

Eens met bovenstaande. Is je konijn verder wel in goede conditie? Ik heb in maart vorig jaar mijn toen 9 jaar oude konijn laten opereren aan zijn oog en hoewel ik dat om dezelfde reden erg spannend vond, is hij er gelukkig erg goed doorheen gekomen en snel hersteld. Hij is afgelopen december overleden (aan iets anders) maar heeft door de operatie toch zijn laatste maanden pijnvrij door kunnen brengen. Hij knapte er zichtbaar van op. Daarnaast scheelde het enorm dat hij door de operatie niet meer dagelijks oogdruppels hoefde te krijgen. Het kan dus gelukkig goed gaan!

Fijn dat je je ervaring deelt! Motiveert weer om de keuze ook te overwegen. Dankjewel! Morgen contact met DA. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik neem aan dat je hierin inmiddels al een beslissing genomen hebt, maar voor mocht iemand in een vergelijkbare situatie nog twijfelen: 2 jaar geleden was mijn konijn van toen 10 in no time heel veel afgevallen, ook opeens van vrolijk en fit naar zielig beestje. Dierenarts adviseerde eigenlijk om het gewoon te accepteren en voor euthanasie te kiezen, verstandelijk leek mij dat ook de beste optie maar gevoelsmatig zat het niet lekker en dus voor bloedonderzoek en gebitsbehandeling gekozen. Bleek inderdaad het probleem in het gebit te zitten en verder was hij nog hartstikke gezond. Na de behandeling direct weer lekker aan het eten en heel rap weer op gewicht. Vorig najaar vond ik 'm weer wat dezelfde kant op gaan dus wederom gebit laten doen en hij wordt nu bijna 12 en doet het nog steeds super. In dit soort situaties heb je ook niet heel veel te verliezen, als je niets doet gaat hun gezondheid snel achteruit en hebben ze vaak ook geen kwaliteit van leven meer. Een gebitsbehandeling is weliswaar riskant want narcose, maar als ze er goed doorheen komen is er doorgaans geen langdurig/zwaar herstel (wat bij een ander type ingreep wel een afweging kn zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .