Ga naar inhoud

Soort hooi


Myrthee

Aanbevolen berichten

Paardenhooi is inderdaad oké om aan konijnen te geven. Niet alle hooi is geschikt voor konijnen, dit heeft te maken met wat er in het zaaigoed zit. Ook kuil(hooi) mag niet aan konijnen gegeven worden. Het is dus wel goed om van te voren te checken voor welke diersoort het hooi is bedoeld, als je het bij een boer haalt. Hooi in de winkel is uiteraard wel allemaal veilig voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Het is mij weer eens opgevallen hoe voorzichtig je met hooi moet zijn dat je eventueel bij een boer of elders koopt. Bij ons in de buurt verhuurt de eigenaar zijn grond aan een loonbedrijf. Een van de percelen stond vol met St. Jacobskruiskruid. Mmmm. Deze week kwam het bedrijf het maaien en hooien en balen.

Arme boer die de balen koopt waar st. Jacobskruiskruid in zit. Het is dit jaar echt een plaag. Percelen waar je het nooit zag, hebben het nu. Ik heb bij ons ook al wat planten moeten verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Evee zei:

Vandaar dat het advies ook wel echt is om voor paardenhooi te kiezen. Voor schapen en koeien let men er vaak minder goed op wat er in zit. En zelfs bij paardenhooi moet je nog opletten.

 

Oei, ik heb echte hooivreters en wij halen inderdaad hooi bij de boer. Dit is kruidenhooi voor geiten. Het ruikt ook heel erg lekker moet ik zeggen.

Maar nu begin ik me een beetje zorgen te maken. Waar zou ik op moeten letten in het hooi? Ze hebben ook hooi voor paarden, dus in principe zou ik ook kunnen switchen, maar die balen zijn volgens mij groter, vandaar dat wij kruidenhooi kopen. Alsnog een grote baal, maar ze doen er dan ongeveer een maandje ofzo mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het probleem is ook dat die loonwerker drie percelen gemaaid heeft en verwerkt. Dus alle hooibalen zien er hetzelfde uit. Ik had ze nog willen waarschuwen maar hier thuis zeiden ze: je moet je er niet mee bemoeien. Dus maar zo gelaten.

Let er maar eens op hoe vaak je het ziet staan tegenwoordig. Eerder alleen langs een zandpad of zo maar nu in de bermen, weilanden en je kunt het zelfs in je gazon krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor koeien is het ook giftig hoor, maar die eten het niet als het vers is, maar kunnen het gedroogd dus ook niet meer herkennen. Het voordeel is dat een koe natuurlijk een stuk groter is en dus meer moet eten om vergiftigd te worden. Ik zit me ook al te ergeren aan dat kruid, het staat ook overal in het bos. Is het niet zo dat het gebruikt werd langs snelwegen en bewust in de natuur is gezaaid?

 

Er mee bemoeien is inderdaad lastig. Bestrijden ook trouwens, ik hoorde laatst dat er wel een of andere kever is die het opeet maar eer je het dan zo ver hebt dat het onder controle is, ben je jaren verder. Ik vermoed dus dat dit volgend jaar weer een probleem gaat zijn in de weide. Ik neem aan de de loonwerker ook ogen heeft, er moet toch gemaaid worden. Maar het zou wel heel naar zijn als dit in omloop gebracht wordt.

 

Schapen en geiten kunnen de plant volgens berichten wel verdragen, ik zou dus voorzichtig zijn met dat hooi, omdat er dan minder op gelet wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jacobskruiskruid is een inheemse plant. Vroeger kwam de soort vooral in de wat drogere duingebieden voor. Maar door een vergissing is de plant ingezaaid op bermen, dijken en taluds. Door de droge zomers van de afgelopen jaren breidde het gele kruid zich snel uit.

Melkveehouders en paardenliefhebbers zijn daar niet blij mee. De plant bevat Pyrrolizidine Alkaloïden, plantgifstoffen. In de wei laat vee de plant staan, maar eenmaal gedroogd als hooi zijn dieren niet meer in staat onderscheid te maken en wordt de giftige plant wel gegeten. Het kan koeien en paarden onomkeerbare leverschade bezorgen.

Blij met de plant

Natuurbeheerders willen in elk geval niet van de plant af. Zo zegt een woordvoerder van Staatsbosbeheer erg blij te zijn met het Jacobskruiskruid, omdat de plant veel insecten aantrekt.

Ook Natuurmonumenten is niet van plan het maaibeleid aan te passen om de plant terug te dringen. "Het is een inheemse plant, die hoort dus gewoon thuis in Nederland. We hebben al veel te weinig insecten en dan zouden we juist de plant die zorgt voor veel voeding, weghalen. Dat lijkt ons niet de bedoeling", zegt een woordvoerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .