Ga naar inhoud

Groene Paprika


Marjoled

Aanbevolen berichten

Hoi bunny fans,

 

Ik nam even het lijstje door van groente die konijnen mogen eten.

En ik kwam de paprika tegen, maar daar stond bij alleen de rijpe vrucht.

 

Nu heb ik nog een groene paprika die voor een groot deel door ons eten gaat maar mag ik er ook een stukje van aan de konijntjes geven?

 

Op internet is het namelijk niet helemaal duidelijk of groene paprika rijp is of niet 

Dus ik dacht ik richt me tot de meer ervaren bunny houders.

 

Dus wat zeggen jullie, groene paprika wel of niet aan de konijntjes geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik er zo over kan vinden mag het wel in alle kleuren, maar alleen in kleine hoeveelheden. Je moet trouwens ook niet het stuk geven waar hij mee aan de plant vast heeft gezeten.

 

Ik vind groene paprika wel een beetje een twijfel geval, want volgens mij is groene paprika inderdaad niet rijp en ik snap dus dat je je zorgen maakt over het feit dat het een nachtschade is. Ik zou het zelf om die reden niet geven, maar alleen gele of rode aan een konijn geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht altijd dat een onrijpe paprika groen is, maar dat de groene paprika's in de supermarkt gewoon de rijpe vrucht van een eigen ras zijn. Ik heb het net even opgezocht, maar dat blijkt dus juist net andersom te zitten:

 

https://www.seedvalley.nl/nieuws/groene-paprika-een-eigen-soort-of-onrijpe-vrucht/

 

Een groene paprika uit de supermarkt is dus blijkbaar niet rijp. De rijpe groene paprika's zijn ook meer olijf/legergroen lees ik. Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar als paprika alleen rijp gegeven mag worden zou ik dus geen groene paprika geven (tenzij je zelf een groen ras opgekweekt zou hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de steeltjes en zaadjes verwijderd, mogen ze het eten. Ook de groene varianten.

 

Het is wel een groenvoersoort met wat meer suikers er in, niet alle konijnen kunnen er goed tegen. Van alle kleuren die er zijn, bevat de groene dan nog wel de minste suikers 😉 Maar ze mogen de groene, gele, rode en oranje paprika eten. Het zijn de zoete varianten die ze mogen, de paprika's. Niet de pepers, je kan je konijn dus geen jalapeño peper geven ofzo 😉 Even rustig wennen of jouw konijnen er tegen kunnen en houd de hoeveelheid beperkt. Ik zou persoonlijk geen paprika kopen voor de konijnen, maar als je het zelf eet en je hebt een reepje per konijn te missen, kun je dat prima aan de groenteschotel van die dag toevoegen. Het bevat wel veel gezonde vitaminen 🙂

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef het wel af en toe, maar dat is dan dus meer als wij zelf iets met paprika eten, dat ik een klein stukje voor de konijnen houd. Een vierkante centimeter per konijn ongeveer denk ik. Maar het is voor mij niet iets wat ik echt koop voor de konijnen. Ik zet het in dezelfde categorie als wortel & fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, BaasjevanBrownie zei:

Misschien als ik Brownie wat wietplanten geef en Ukkie wat peper dat ze elkaar wat meer ontmoeten 😉 Zit nu met een adhd konijn en een slome duikelaar 🤭

 

Je kan altijd hennep als bodembedekking gaan gebruiken 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

We wonen helaas naast een soort hippie kruidenvrouwtje die giga blowt (verhuis je naar een vrijstaand huis aan het park, krijg je dat aan de andere kant als buren 🙈). Vaak blowt ze in de tuin en waait die lucht echt precies naar de konijnenren. Echt supergoor. Maar ik heb Brownie er niet minder actief om zien worden 😂 Denk dat we dat kunnen uitsluiten. En als Ukkie nog suffer wordt kan ik net zo goed een knuffel aan Brownie geven 😂 Echt, die slaapt alleen maar. Maar geen idee hoe oud ze is natuurlijk, wie weet is ze al hoog bejaard 🤷‍♀️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohh dat is inderdaad vies. In de loods waar ik zit met mijn bunnybunch bedrijfje, zat voor mij een hennepkwekerij 😄

En dan verkoop ik ook nog gedroogde kruiden. Ik heb dus best vaak de vraag gehad of ik ook hennep verkoop en dan geef ik ze altijd een baaltje hennepvezel 😉 Dat is dan toch niet wat ze bedoelen 😂

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .