Ga naar inhoud

appelbloesem


Lucie

Aanbevolen berichten

15 minuten geleden, Cheeta26 zei:

Ik haak even aan. Hier een pruimenboom, appelbomen en een kersenboom. Wel op afstand van de ren. Is het erg als de bloesem de ren in waait?

 

Nee hoor, dat is niet erg. Het moet natuurlijk niet zoveel zijn dat ze niet goed hooi door eten of er diarree van krijgen. Wel met mate dus. Maar de bloesem is eetbaar voor ze. 

 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Cheeta26 zei:

Ik haak even aan. Hier een pruimenboom, appelbomen en een kersenboom. Wel op afstand van de ren. Is het erg als de bloesem de ren in waait?

Appeltakken mogen ze kreeg ik het antwoord van de andere fruitbomen weet  ik antwoord niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pruimen mogen ze niet. Met het hout van de boom zou ik heel voorzichtig zijn, voorheen werd altijd gezegd dat dat niet mocht, tegenwoordig hoor ik er wat gemengde dingen over, maar ik zeg altijd bij twijfel niet geven. Ik zou het dus niet adviseren, maar ook geen paniek als er een keer per ongeluk iets in de ren waait van blad of bloesem. 

 

Kersenboom mogen ze op zich wel, wel echt met mate, de pitten van de kersen mogen ze absoluut niet!

 

Appelboom is wel veilig, blad, takken, wortels, de appels zelf ook (wel met mate, het blijven fruitsuikers). Ze mogen geen appelpitjes!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De problemen zitten in de kern van de pitten, bloesem is geen probleem, zover ik weet. Ook niet van steenvruchten. Er zijn inderdaad onderzoeken gedaan naar het hout van de takken van steenvruchten, maar ondanks dat ik inmiddels weet dat het geen kwaad kan, geef ik ze liever appel of peer, dan m'n kersenboom 😅

 

Pruimen zijn ook niet giftig, maar bevatten bepaalde stoffen die niet goed zijn voor de spijsvertering. Bij 1 hapje van de vrucht dus geen paniek, maar het is niet iets wat je ze als voeding moet gaan geven.

 

Maar bij al die (steen)vruchten die ze wel mogen geldt, geef nooit de vrucht met pit, ook al is het bar moeilijk om de pitten open te knagen, je wil geen onnodig risico lopen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-4-2023 om 14:38, Cheeta26 zei:

Ik haak even aan. Hier een pruimenboom, appelbomen en een kersenboom. Wel op afstand van de ren. Is het erg als de bloesem de ren in waait?

Idem hier. Mooi dat dat geen kwaad kan, zit het nu steeds angstvallig aan te vegen, maar dat is geen doen. Waait zo door het gaas heen steeds. Scheelt me weer een hoop gedoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-4-2023 om 15:33, Evee zei:

Pruimen mogen ze niet. Met het hout van de boom zou ik heel voorzichtig zijn, voorheen werd altijd gezegd dat dat niet mocht, tegenwoordig hoor ik er wat gemengde dingen over, maar ik zeg altijd bij twijfel niet geven. Ik zou het dus niet adviseren, maar ook geen paniek als er een keer per ongeluk iets in de ren waait van blad of bloesem. 

 

Kersenboom mogen ze op zich wel, wel echt met mate, de pitten van de kersen mogen ze absoluut niet!

 

Appelboom is wel veilig, blad, takken, wortels, de appels zelf ook (wel met mate, het blijven fruitsuikers). Ze mogen geen appelpitjes!

Wij hebben een kersenboom. Dus als ik het goed samenvat kan de bloesem geen kwaad en zouden zelfs takken mogen? Maar er moet dus absoluut geen kersenpit in de ren belanden? Nu zullen de kersen niet zo snel door het gaas belanden denk. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wat terughoudend zijn met het echt voeren van onderdelen van de kersenboom. Er zit tussen veilig te geven als voedsel en giftig altijd nog een heel ruim segment van planten en bomen die niet giftig zijn, maar je ook niet als voedsel moet geven. 

 

Maar het kan inderdaad geen kwaad als er bloesem, takjes of blaadjes per ongeluk in de ren belanden en een keertje opgeknabbeld worden. Zelfs een rijpe kers kan geen kwaad, als ze de pit maar niet eten. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees even mee; er staat hier een pruimenboom en die staat uiteraard ook soms in de bloei. Is dat gevalletje niet erg als het in een ren waait, of kan ik de bloesem ook aan de cavia's voeren? En hoe zit dat met peer? Charlie woont naast een perenboomgaard ☺️. Voor zover ik weet mogen ze de vrucht van de pruimenboom niet, en van de perenboom weet ik dat nooit zo goed, maar mogen ze de takken dan weer wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je dus veilig aan kan bieden van blad, tak, bloesem enz. is appel en peer.  Ook appel en peer mogen ze hebben (geen pitten).

Kers moet je iets voorzichtiger mee zijn. Rijpe kersen mogen ze eten, zonder pit.

 

Steenvruchten (zoals die in dit topic genoemde pruimenboom) werd vroeger echt als giftig gezien. Inmiddels is dat wat achterhaald, onderzoek heeft uitgewezen dat die giftige stoffen echt in de vruchten zitten, minder in het hout. Ik zou die soorten dus niet adviseren om als knaaghout aan te bieden. Maar staat er zo een boom in je tuin en waait er af en toe een takje / blaadje / bloesem in de ren, geen paniek, geen probleem. Dat zou ik echter niet aan gaan bieden als voedsel op regelmatige basis, dat is dan weer een stap te ver.

 

En de meeste bomen / bladeren / enz. hebben vrij scheve verhoudingen van voedingsstoffen voor konijnen. Let dus wel op dat er geen enorme hoeveelheden aan de konijnen gegeven worden. Hooi / grassen blijft het belangrijkste voedsel voor konijnen.

 

 

 

Even voor de duidelijkheid, er is een heel artikel over knaaghout:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/knaaghout-voor-konijnen

 

Citaat daar uit:

Quote


Van onderstaande soorten is het veilig om hout aan de konijnen te geven:
Appelboom (geen sierappel)
Bamboe
Beuk (beukennootjes wel met mate!)
Berk
Eik (met mate ivm looizuur)
Els
Hazelaar (hazelnoten wel met mate!)
Perenboom
Populier
Tamme kastanje (kastanjes wel met mate!)
Wilg (alle soorten, alleen niet geven als het konijn pijnstillers krijgt).

Fruitbomen

De meeste fruitbomen zijn veilig, met één belangrijke uitzondering: Let op dat je geen vruchten, pitten of takken geeft van steenvruchten (oa. pruimen, perziken, kersen, abrikozen, avocado's, olijven, dadels, walnoten en mango's).

 

Er zitten giftige stoffen in de planten en vruchten van steenvruchten waar konijnen niet tegen kunnen. Cyanogene glycosiden, deze stoffen worden omgezet in het konijnenlijfje naar oa cyanide. In de meeste gevallen merk je het pas nadat ze er meerdere keren of echt grote hoeveelheden van gegeten hebben. Het veroorzaakt ademhalingsproblemen, hartstilstand, kreupelheid, en schildklierproblemen.

De enige uitzondering wat betreft steenvruchten zijn rijpe kersen, die mogen konijnen wel (maar wel met mate).

Verder zitten deze stoffen ook in vlierbessen, onbewerkt lijnzaad, amandelen en cassave. En in de pitten van appels en peren.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .