Ga naar inhoud

Niezend konijn


pjoekie2003

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Ik heb een hangoor ram die al een tijdje aan het niezen is. Er zijn verschillende antibioticum gegeven, er is een neusswab en een röntgenfoto gemaakt..op de bacterië die uit de neusswab kwam is er weer antibiotica gestart en deze slaat nu wederom niet aan. Op de foto was niks bijzonders te zien. Snot zie ik heel zelden. Soms is het een helder/doorzichtige vloeistof, soms wat wittig en soms ook helemaal ingedroogd. Het hangt echter nooit bij zijn neus maar hij niest het er echt uit. Zijn er mensen die dit herkennen en wat was bij jullie de oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dit herken ik en er is geen oplossing gekomen. Uiteindelijk 2 konijnen laten inslapen toen het te erg voor ze werd. Je hebt al erg veel geprobeerd. Ik weet niet of je al draxxin antibiotica hebt gegeven, zo niet zou ik daar nog een poging mee wagen. Als dat niet werkt zou ik het zelf met de kennis van nu op zijn beloop laten, de kwaliteit van leven goed monitoren en tijdig laten inslapen. Geen leuke boodschap, maar dat is mijn ervaring. Ik heb heel veel en heel lang gedokterd met mijn konijnen, zonder enig resultaat. Zou ik het nu aan de orde hebben dan zou ik het sneller opgeven, in het belang van het konijn. Eigenlijk is het met snot meestal zo dat de eerste klappen goud waard zijn. Als dat niet aanslaat wordt het snel chronisch. Soms kun je ook met bepaalde antibiotica die eerder wel aangeslagen hebben af en toe een periode de bacterie de hoek in drukken. Maar echt beter worden ze vrijwel nooit meer als in de eerste weken behandelingen niet aanslaan. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens. Ik heb nu een chronische snotteraar die eens in de zoveel tijd een longontsteking krijgt. Tot nu toe slaat antibiotica dan wel aan, maar het snot zal blijven. Als je alles geprobeerd hebt moet je goed de kwaliteit van leven in de gaten houden en er op tijd mee stoppen als het niet meer gaat. Soms kunnen ze nog jaren vooruit met chronisch snot trouwens. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie eerlijke reacties!

Op dit moment merk ik weinig aan mijn konijn, hij rent, speelt, eet goed. Als hij niet zou niezen zou je zeggen dat het een gezond konijn is. Maar hij is nog erg jong en had graag een vriendinnetje voor hem gewild. De dierenarts stelt voor hem naar Utrecht te sturen voor onderzoek. Zijn er mensen die hier een oplossing gevonden hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar Wilhelminapark of naar de universiteitskliniek? Ik ga er vanuit de je doorverwezen wordt voor een rhinoscopie, of dat zinvol is blijkt pas achteraf. Er zijn een aantal aandoeningen, denk aan grasaren in de neus of rhinolieten die ze weg zouden kunnen halen tijdens zo'n procedure, maar je weet vooraf niet of er iets zit. Het kan ook dat er niks wordt gevonden.

 

Overigens kan een konijn met snot best een maatje hebben, al loop je het risico dat het andere konijn ook snot ontwikkeld, bij mij is het maar 1 konijn die het heeft en de anderen hebben nergens last van (gehad). De rest was/is er dus niet gevoelig voor. Ook dat weet je niet van te voren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een rhinoscopie is vrij kostbaar en maar in weinig gevallen komt er iets uit. Het kan wel, zoals Kolino al zei. Of je dat wil onderzoeken moet je voor jezelf overwegen. Ik heb het zelf nooit gedaan.

Mijn snotteraars hebben altijd gewoon een maatje gehad en ze hebben het nog nooit overgedragen. Beide snottrraars die ik gehad heb, hebben twee verschillende maatjes gehad, zonder problemen. Het is net zoiets als met koortslip, sommige mensen komen ermee in aanraking maar krijgen het toch niet. 

 

Als hij actief is en het enkel bij niezen blijft, zou ik zelf niet te veel gaan dokteren en het gewoon aan blijven kijken denk ik. Een rhinoscopie is onder narcose en dat kan ook weer verergering triggeren. Ook dat hoeft niet, maar kan wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mijn eerste snotteraar een rhinoscopie bij Wilhelminapark laten doen, daar is niks uitgekomen. Bij zijn vriendin dus niet meer gedaan. Mijn ram heeft die voedster dus wel besmet. Toen hij overleed heb ik haar wel opnieuw gekoppeld, ze kon ook echt niet alleen, kwijnde direct weg. Ze heeft een jaar samengeleefd met dit konijn, toen heb ik haar in moeten laten slapen. Dit konijn heeft tot de dag van vandaag nergens last van en zijn nieuwe vriendin ook niet. Ik heb hem nu ruim 3 jaar. Je kunt er dus niet met zekerheid iets over zeggen. Besmetten kan, maar lijkt meer pech dan regel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .