Ga naar inhoud

Buiten houden

bunnyloverTofee

Aanbevolen berichten

Hey iedereen, ik zou heel graag mijn konijn binnen houden aangezien dit het beste is voor een konijn maar van iedereen hoorde ik dat het buitendieren zijn dus toen ik hem kreeg besliste ik om hem buiten te houden. Hij is nu al iets ouder dan 3 jaar en ik besef dat dit echt niet de bedoeling is en dat iedereen op YouTube en andere sociale media en internet ook zegt dat het dier binnen moet. Mijn vraag is nu of het nog mogelijk is om hem nu nog naar binnen te nemen. Alvast bedankt voor je hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland kan een konijn prima buiten leven. Dat is niet overal in de wereld het geval 😉

Binnen heeft in Nederland eigenlijk meer nadelen dan buiten zelfs. Maar beide keuzes zijn prima voor konijnen. Zolang je maar in de basiszorg voldoet ( maatje,  ruimte, juiste voeding).

Wat je niet moet doen is wisselen nu het nog koud is buiten, wacht echt even tot half / eind mei. Leeftijd maakt niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Evee zei:

maatje,

En vooral dat

2 uren geleden, bunnyloverTofee zei:

mijn konijn

Ik begrijp dat je één konijn hebt? Als je het beste voor je konijn wil zoeken en wil aansluiten bij zijn natuur heeft buiten toch meer de voorkeur en een konijn is een sociaal wezen en geen solitair levend wezen. Hij heeft echt een gecastreerde ram (als jij een voedster hebt) als maatje nodig of een (gecastreerde) voedster als je een gecastreerde ram hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn gevoelige dieren die vatbaar zijn voor verschillende ziekten. Het houden van konijnen binnenshuis biedt een betere controle over de omgevingsfactoren waaraan ze worden blootgesteld, zoals temperatuur, vochtigheid, alle geluiden die ze horen en toegang tot schoon drinkwater en voedsel. Bovendien kunnen binnenshuis gehouden konijnen worden beschermd tegen roofdieren en ongewenste bezoekers, waardoor hun veiligheid en welzijn worden gewaarborgd. Wij hebben veel mensen die katten houden in Nederland en die lopen 's nachts ook buiten rond, konijnen kunnen ze horen en in de stress schieten.

Nog een groot voordeel is ook dat je sneller door hebt wanneer je konijn(en) ziek is/zijn.

Maar de grootste voordeel in mijn mening is, dat je veel sneller en vaker toegang hebt tot je konijnen waardoor je veel beter en sneller een mooie band met ze kan opbouwen.

Het is belangrijk om een geschikte ruimte te bieden voor het houden van konijnen binnenshuis, zoals een kamer of een speciaal ingerichte (groot) verblijf. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de ruimte groot genoeg is voor het konijn om te bewegen en te spelen, en dat het konijn toegang heeft tot vers drinkwater en voedsel. Het bieden van voldoende verrijking, zoals speelgoed en verstopplekken, kan ook bijdragen aan het welzijn van het konijn. Regelmatige monitoring van de gezondheid van het konijn en het schoonhouden van de omgeving kunnen ook helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HugsBunnyik ben het niet helemaal met je eens. Ik zie juist dat buitenkonijnen over het algemeen wat sterker zijn en een betere weerstand hebben dan binnenkonijnen. Al mijn konijnen die binnen hebben geleefd hebben veel meer gezondheidsproblemen en komen lastiger door de rui. Buiten is dat veel minder het geval en ik vind de meeste konijnen buiten ook actiever en blijer. Maar inderdaad, binnen heeft weer als voordeel dat je meer contact met ze hebt en het sneller ziet als er wat mis is. 

Ongewenste zwangerschappen kun je ook voorkomen door de ren goed af te sluiten met een dak etc. Ik laat mijn dames altijd castreren, maar niet vanwege het risico op ongewenste zwangerschap eigenlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HugsBunny

bijna alle dingen die je noemt kun je buiten ook regelen. En binnen heb je het probleem dat ze te weinig zonlicht krijgen,  steeds meer onderzoeken wijzen uit dat dat gezondheidsproblemen geeft op termijn. Voeding voor huiskonijnen probeert er op in te spelen, maar kan het gebrek niet volledig compenseren. 

Tegen roofdieren en indringers kun je prima een veilige ren maken, er wonen hier geen beren of dat soort grote sterke rovers. 

Het regelmatig controleren van de gezondheid kan buiten net zo goed als binnen. 

Daarbij is ruimte en graafmogelijkheid buiten veel makkelijker te realiseren. Knaagschade en zindelijkheidsproblemen zijn minder erg buiten dan in huis.  

Klimaat is lastiger te beïnvloeden, je kan natuurlijk wel zorgen voor droge en beschutte plekken. Overigens zijn er in de zomer ook genoeg mensen met problemen met de temperaturen in huis, met binnenkonijnen. 

Even voor de duidelijkheid,  ik ben zeker niet tegen het houden van konijnen in huis. Beide opties kun je zo inrichten dat je je konijnen niets te kort doet. 

Maar het klinkt alsof TS naar Amerikaanse voorbeelden op internet gekeken heeft. Daar zie je helaas veel konijnen alleen. dat mag daar vaak niet anders van huisbazen en vaak maken ze er "emotional support animal" van en dat mag er dan ook maar een zijn. Daarbij heb je daar meer weersextremen, kou en hitte, regenval, tot tornados enz aan toe. En zijn er grotere roofdieren, denk aan beegleeuwen, lynxen, beren, maar ook slangen enz. En meer mensen hebben geen tuin. In dat soort situaties begrijp ik dat je kiest voor binnen houden. 

Tot slot over het editten van berichten, dat kan tot 5 minuten na je post. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Totaal mee oneens dat binnen zo geweldig is. Mijn konijnen wonen binnen bij gebrek aan een fatsoenlijke tuin, waardoor ik ze binnen meer ruimte kan bieden dan buiten. Ze zijn het hele jaar door in de rui, dat is niet normaal. Binnen is het veel stoffiger voor ze, ze hebben geen graafmogelijkheden meer, omdat ze in het zand pissen en dat binnen een paar uur zo stinkt dat het binnen niet te doen is. Ik heb met deze konijnen geen goede band, want het zijn konijnen die hun eigen gang willen gaan en ik kom alleen in hun kamer om ze te verzorgen. In de woonkamer zou voor deze twee een ramp zijn, veel te druk. Ik denk dat buiten, in een veilige ruime ren, met afdak en maatje, veruit het fijnste is voor konijnen. Ook mijn vorige konijnen die wel heel tam waren zag ik opleven als ik ze bij mooi weer in een rennetje in de tuin zette. Binnen kan, en is niet slecht. Maar buiten is waar ze eigenlijk horen te zijn naar mijn idee en ik hoop dat ik mijn konijnen dat in een ander huis nog kan bieden, dat gun ik ze.

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal eens met bovenstaande. Enige dat ik wel vind is dat sommige doorgefokte konijnenrassen wat minder geschikt zijn voor buiten. Denk aan langhaar of albino's. Ook dat kan buiten, maar vraagt meer inspanning omdat ze dan goed uit de zon en volledig droog moeten zitten. 

Mijn binnenkoppel zit vanwege albino en wat gezondheidsproblemen binnen, maar ik zou ze, als ik meer ruimte en mogelijkheden had buiten, heel graag naar buiten doen voor hun eigen welzijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook altijd gelezen dat buitenkonijnen langer leven en dat het eigenlijk beter is. Maar dat geldt natuurlijk niet in landen met extreme temperaturen of roofdieren waar je je konijnen niet tegen kan beschermen. Als het qua leeftijd en gezondheid nodig is dat ze naar binnen verhuizen dan zou ik dat ook doen. Soms merk je dat ze kwaaltjes krijgen en de temperatuurverschillen minder kunnen opvangen op hoge konijnenleeftijd.

Nu zijn ze buiten heel gelukkig en Scarlett slaat op de ruit van de deur als ik te laat ben met groenvoer geven (volgens haar) of staart je aan als je op de bank zit, dus ze komen zeker geen aandacht te kort. Lodewijk rent als een malloot door de tuin heen als hij aandacht nodig heeft of tuurt naar binnen om daarna zodra je op staat naar de deur te rennen en er recht voor te gaan zitten. Tuindeur open doen is moeilijk hier. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bunnyempress zei:

Nu zijn ze buiten heel gelukkig en Scarlett slaat op de ruit van de deur als ik te laat ben met groenvoer geven (volgens haar) of staart je aan als je op de bank zit, dus ze komen zeker geen aandacht te kort.

Dat klinkt eerder alsof hij juist aandacht tekort komt 😂

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Lollie zei:

Dat klinkt eerder alsof hij juist aandacht tekort komt 😂

Dat komt omdat ik vergeten heb op te schrijven wat er gebeurd als ik voor de 18de keer buiten kom. 😅

Als ik geen groenvoer, speeltjes, target stick, hooi snoepjes of nieuw hooi bij me heb, dan vindt meneer me niet interessant genoeg. 

Na ff checken, draait ie zich dan halverwege de aai al om, om dramatisch te floppen of ergens anders als een loaf te gaan zitten. 🤣 Bij water verversen kijkt ie me ook aan of dit nu alles is om soms wel en soms niet toch maar te gaan drinken. 

Scarlett gaat vaak relaxen na landurig aaien, maar laat je precies weten wanneer het genoeg is. Kopje komt omhoog tegen je hand om meer te eisen. Je moet alleen haar niet laten wachten op eten, overduidelijk heb je dan gefaald als baasje. In het weekend zit ze ook 6.50 voor de deur, want doordeweeks krijgt ze toch ook om 7.00 te eten. En goed opletten want ze houdt van naar binnen het huis in sneaken. 

Het is altijd dikke pret en dolle boel hier 😍

Edit: mijn plan was om te reageren op het aantal contact momenten buiten en in hoeverre buiten konijnen ook contact kunnen zoeken/vragen. Maar vergat dus toe te voegen hoe dat contact dus verloopt. 

Mijn man zag van een buitenlandse dierenvereniging een plaatje met: konijnen kunnen niet zeggen dat ze aandacht nodig hebben. Toen zei hij: kennen ze de onze kennelijk niet. Maar het zijn zijn eerste konijnen dus hij weet niet hoe bijzonder het is dat ze zo mensgericht zijn. 

aangepast door bunnyempress
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook een buiten die me gaat aanstaren als ik op de bank zit. Nou had die vroeger twee vrouwtjes en nu nog een, dus hij vindt zelf waarschijnlijk dat hij veel te weinig aandacht krijgt. Maar ik mag op zijn bijzondere belangstelling rekenen als ik iets zit te eten, dus ik denk niet dat het echt om aandacht gaat, maar om eten.

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet van die knuffelige konijnen. Nouja, Harold en Brenda willen best graag een krabbel hebben en komen die ook echt wel halen, maar niet te lang hoor, een paar minuutjes is goed en dan gaan ze liever weer lekker hun eigen ding doen. Sofie is best schuw eigenlijk, dat wist ik toen ik haar adopteerde, ik had wel gedacht dat het wel iets zou verbeteren, maar dat is echt maar in kleine stapjes. Het zou mij niets verbazen als ze stiekem halfwild zou zijn. Het is echt een acrobaatje namelijk.

Maar al met al, ik heb echt niet de indruk dat ik ongelukkige konijnen heb buiten hoor 😄 Ze vermaken zich wel met alles wat ik voor ze bedenk van takken, speeltjes, zandbakken, obstakels en vooral lekker met elkaar.

Ik ben overigens wel begonnen met konijnen in huis. Los in huis, 24/7. Ook met de konijnen die ik toen had was de band afhankelijk van het karakter, met een aantal wel een fijne band, die zochten ook echt wel menselijke aandacht op. Maar ik heb ook konijnen gehad die liever hun eigen ding deden. Voor mij is dat ook prima, ik vind juist dat specifieke gedrag van konijnen als ze ruimte en soortgenootjes hebben zo leuk aan konijnen. De flops, binkies, interacties onderling, het lekkere knorrige naar elkaar soms en een paar minuten later de verliefde wasbeurten en het opstapelen door bovenop elkaar te floppen. Heerlijk. Maar dat gedrag is er zowel buiten als binnen.

Voordeel van buiten vind ik dat mijn plinten, kabels, boeken, dure bankstel, schoenveters enz. wat meer heel blijven (nouja, er sneuvelt nog wel eens iets, maar niet door de konijnen 😉 ) Minder hooi, haar en zooi in huis (mijn man heeft hooikoorts). En je ziet meer gedrag dat seizoensafhankelijk is. Fases dat ze meer of minder graven, meer of minder languit in de ren liggen of juist lekker in een holletje in het stro kruipen, de dikke wintervachtjes waardoor ze lekkere bollies zijn om te zien. De activiteit die toeneemt in het voorjaar, maar ook de rust en het relaxen op de warmere zomerdagen. Ze regelen dat van nature echt allemaal wel prima, als je de basis maar goed op orde hebt.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op internet zie je inderdaad heel veel binnenkonijnen, en dat is op veel plekken ter wereld echt de beste en veiligste optie, vanwege weersextremen, roofdieren, gebrek aan goede vaccins voor besmettelijke ziekten. Gelukkig is dat in Nederland veel minder aan de orde, waardoor het veel makkelijker haalbaard is om een goed, veilig en groot verblijf te maken buiten.

Er zijn nog wel roofdieren waar je voor moet oppassen, zoals katten die de TS ook noemt, maar ook marters en roofvogels, maar een overdekte ren met goed gaas is daarvoor voldoende.

We hebben hier geen coyotes of beren inderdaad. Soms is er in Nederland ook sprake van extreme hitte of zware vrieskou, maar dat zijn echt uitzonderingen. 90%van de tijd kunnen ze zich buiten prima redden in een verblijf met goede schuilplaatsen. En voor de andere 10% kunnen er maatregelen genomen worden. Binnen zul je bij extreme warmte ook maatregelen moeten treffen, want in tegenstelling tot Amerika, hebben in Nederland niet standaard alle huizen goede airconditioning. 

Waar in Amerika de focus veel ligt op konijnen binnen houden, zijn we in Nederland vooral bezig met het aansporen op het houden van konijnen in koppels, dus zeker niet alleen. Konijnen zijn groepsdieren, en hebben altijd een maatje nodig. Dat is net zo belangrijk voor hun gezondheid als een goed verblijf. In Amerika is daar veel minder aandacht voor, omdat, wat @Evee ook zegt, je van huisbazen daar vaak maar 1 huisdier mag houden. Daarnaast is het veel makkelijker om ruimte te maken binnen voor een  verblijf voor 1 konijn dan voor een koppel waar je dubbel zoveel ruimte voor nodig hebt. Dat is ook een reden dat veel mensen in Nederland de konijnen buiten hebben, we hebben vaak niet de ruimte om ze binnen een goed verblijf te geven. 

@bunnyloverTofee

Binnen of buiten, in Nederland kan het allebei, maar voor beiden is het belangrijk dat het een ruim en veilig verblijf is. Voor buiten betekent dat kort samengevat overdekt en gemaakt met veilig gaas, ontworpen op zo'n manier dat ze niet kunnen ontsnappen en er geen andere dieren in kunnen, en met goede schuilplaatsen. Voor binnen betekent dat weg van gevaarlijke dingen zoals kabels, giftige planten, etc. 

Leeftijd maakt niet uit in het verplaatsen van buiten naar binnen of andersom, maar zorg dat het tussen half mei en begin september is (dan hebben ze geen wintervacht) en dat het op het moment van wisselen niet meer dan 5 graden scheelt tussen binnen en buiten. 

En zorg verder, binnen of buiten, ook voor de andere eerste levensbehoeften: 1. Een maatje, konijnen moet je nooit alleen houden. 2. Goede voeding (veel hooi, afgemeten portie van een goede brok, vers water), 3. Medische zorg, zoals jaarlijkse vaccinaties etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat konijnen wat aandacht betreft, afhankelijk (moeten) zijn van ons. Als het goed is, krijgen ze die van hun maatje en is dat voldoende. Neemt niet weg dat sommige konijnen nooit genoeg aandacht kunnen krijgen 😄 Hubble kan je na een kwartier aaien nog aankijken van: ‘Houd je er nu al mee op??’ 
Wat het eten betreft weten ze hier ook heel goed wanneer het tijd is. Hubble zit demonstratief voor zijn etensbakje of ik word vanuit de ren aangestaard…Ik vind het gezellig als ze binnen rondhuppelen maar vind buiten praktischer qua knagen, graven en hooirestanten

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Bunny566 zei:

Ik denk niet dat konijnen wat aandacht betreft, afhankelijk (moeten) zijn van ons. Als het goed is, krijgen ze die van hun maatje en is dat voldoende. Neemt niet weg dat sommige konijnen nooit genoeg aandacht kunnen krijgen 😄 Hubble kan je na een kwartier aaien nog aankijken van: ‘Houd je er nu al mee op??’ 
Wat het eten betreft weten ze hier ook heel goed wanneer het tijd is. Hubble zit demonstratief voor zijn etensbakje of ik word vanuit de ren aangestaard…Ik vind het gezellig als ze binnen rondhuppelen maar vind buiten praktischer qua knagen, graven en hooirestanten

Ik denk ook dat je naar je konijn moet kijken, hoe die is. Silke is een vrij angstig typje die binnen waarschijnlijk altijd op haar hoede zou zijn. Buiten kan ze wel ontspannen. Voor Hubble zou zowel binnen als buiten kunnen.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .