Sandertjuh Geplaatst: 17 april Delen Geplaatst: 17 april Hey, wij zitten met een probleem. Wij hebben onverwachtsbezoek gehad van een wild konijn in onze tuin en hij heeft 2 van onze vrouwtjes zwanger gemaakt. Sinds wij daar achter gekomen zijn hebben wij de tuin nu hermetisch afgesloten, hopen wij. Van het ene nestje leven nog 6 konijntjes ongeveer 2-3 weken oud en van het andere nestje nog slechts 1. Hij of zij is ongeveer 10 dagen oud. Nu merken wij dat deze konijntjes, zeker de wat oudere, enorm bang zijn voor ons en mega snel wegrennen. Het gedrag is niet te vergelijken met andere baby konijntjes die wij eerder gehad hebben. Deze 7 konijntjes willen wij niet houden. Doordat ze ander gedrag vertonen zijn wij bang dat de dierenwinkel of iemand anders ze ook niet wil overnemen en dat wij hiermee blijven zitten. Heeft iemand goede ideeën? Doordat het half wilde konijntjes zijn is de natuur nog steeds geen optie denken wij? Bedankt alvast voor jullie ideeën. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 17 april Delen Geplaatst: 17 april Neem contact op met een konijnenopvang, die kunnen je vast doorverwijzen naar een stichting voor halfwilde konijnen. Of zoek zelf naar zo'n stichting via Google. Halfwilde konijnen zijn inderdaad zelden als huisdier te houden, ze hebben een veel sterker instinct waardoor ze niet tam zijn en uitstekend in ontsnappen, tot gevaar van zichzelf. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 17 april Delen Geplaatst: 17 april Er is/was een opvang voor halfwildjes. Maar ik weet niet zeker of zij op dit moment nieuwe konijnen opnemen. Ze heten de Wildebrasjes. Contact met hen zoeken kan vast en zeker geen kwaad. Of ze in het wild kunnen overleven durf ik je niet te zeggen, ik verwacht alleen niet dat het is toegestaan om ze zomaar los te laten ergens in de natuur. Daarvoor zou je een wildopvang kunnen contacteren en je eerlijke verhaal kunnen doen. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of er nog in halfwilde konijnen gehandeld mag worden, er is het een en ander in de wetgeving veranderd. Halfwildjes hebben een andere behoefte dan het normale huiskonijn en zullen in een volledig afgesloten ren gehouden moeten worden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 17 april Delen Geplaatst: 17 april Ik weet dat er een project bij de Wildebrasjes loopt waarbij ze halfwilde konijnen uitzetten maar dat is onder steikte voorwaarden en de konijnen moeten dan zeer wild gedrag vertonen. Ik zou zeker contact met hen opnemen, want halfwilde konijnen kun je niet zoals gewone konijnen houden inderdaad. Dat is echt andere koek. Uitzetten moet je zelf, of het mag of niet, echt niet doen. Je hebt geen idee of ze voldoende instinct hebben om dat te overleven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sandertjuh Geplaatst: 17 april Auteur Delen Geplaatst: 17 april Bedankt voor jullie reacties. Ze hebben een wachtlijst zie ik en kost ook nog een flinke duit. Iemand nog andere suggesties (Mijdrecht) is ook ruim 2 uur rijden voor ons en ook niet ideaal. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 17 april Delen Geplaatst: 17 april Helaas is het echt een hele sneue situatie, 7 halfwilde babies die eigenlijk nergens terecht kunnen. De beste opties voor deze jonkies zijn zo'n stichting of een opvang, ookal zullen ze bij een gewone konijnenopvang ook langzitters worden. Dat is hun enige kans op een veilig thuis waarbij de nieuwe eigenaren verstand hebben van (of alle informatie kunnen krijgen over) deze dieren met bijzondere gebruiksaanwijzing. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HugsBunny Geplaatst: 19 april Delen Geplaatst: 19 april Ik vind het heel vreemd, wanneer iemand op deze forums komt met 1 konijn worden zij meteen de les gelezen over de "gezondheid" van de konijnen maar niemand zegt wat over "ongelukjes" die konijnen meemaken wanneer ze buiten worden gehouden. (Ik heb nu hier al een aantal topics gelezen over buiten konijnen die dingen meemaken die ze niet zouden meemaken als ze binnen waren geweest) Daarnaast wordt er ook niks gezegd over het niet steriliseren van de 2 vrouwtjes konijnen die nu zwanger zijn. Op 17-4-2023 om 17:42, Sandertjuh zei: Iemand nog andere suggesties Als u de konijnen buiten wilt blijven houden zou ik de vrouwtjes laten steriliseren na deze situatie is opgelost. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 19 april Delen Geplaatst: 19 april Als de dekking nog maar net geweest was had castratie dit kunnen voorkomen, dan had je namelijk zowel de baarmoeder, eierstokken als ongeboren jongen kunnen laten weghalen. Op dit punt is castratie niet handig, dat kan pas als de jongen gezoogd zijn. Het zou wel een manier zijn om het in de toekomst te voorkomen, dus het is zeker aan te raden, maar ik zou ook echt adviseren een ren te maken die veilig is tegen roofdieren en bezoekende konijnen. Konijnen kunnen echt prima buiten leven in Nederland, maar je moet natuurlijk wel zorgen voor een ruim, goed en veilig verblijf, zodat dit soort dingen niet kunnen gebeuren. Wat betreft de half wilde konijnen, dat is lastig. Officieel mag je ze inderdaad niet houden in Nederland. Je mag ze ook niet verhandelen. Wettelijk gezien moeten ze naar een wildopvang, die er ook weinig mee kan want ze mogen ook niet uitgezet in de natuur en zo een opvang heeft meestal ook maar heel weinig ruimte om dit soort konijnen een permanent huisje te bieden. Het is in de praktijk dus een beetje grijs gebied. Sommige konijnen kunnen in een veilige ruime ren bij een "gewoon baasje" wel redelijk gelukkig zijn, andere konijnen zijn er echt te wild voor. Ik weet dat er enkele projecten zijn (geweest), bijvoorbeeld waar ze gecastreerd uitgezet zijn op een omheind een landgoed, dus niet kunnen mengen met de wilde konijnenpopulatie maar toch de ruimte en vrijheid hebben voor hun schuwe, wilde gedrag. Maar het is lastig want er is weinig plek voor ze. Volgens mij zijn er al wel goede tips gegeven eerder in dit topic. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sandertjuh Geplaatst: 20 april Auteur Delen Geplaatst: 20 april Bedankt voor de adviezen en tips. Weten ondertussen heel wat meer over deze toch wel lieve wilde konijntjes. We gaan ons best doen voor de beste oplossing. Topic kan wat mij betreft dicht. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Quirijne Geplaatst: 1 mei Delen Geplaatst: 1 mei Ik wil de konijntjes graag hebben. Ik zal ze verzorgen tot ze groot genoeg zijn, daarna kunnen ze naast ons in een parkachtige tuin bij een kerk loslopen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.