Ga naar inhoud

Ontstoken oogje


Deeskuh88

Aanbevolen berichten

Zoals sommigen al hebben gelezen, heeft Marlo een ontstoken oogje. Hij heeft altijd al wel wat problemen met zijn ogen gehad, als in dat ze vrij vies zijn. Heel af en toe nog net iets viezer, maar reinigen met kamillethee of gewoon afgekookt water was eigenlijk altijd wel voldoende. Dit keer was zijn oogje er wat erger aan toe. De oogleden waren zwaar geïrriteerd. Dik en rood. Oogje half dicht of zelfs helemaal dicht. Naar de dierenarts natuurlijk. Daar hebben ze het oogje nagekeken op beschadigingen, maar niets te zien. Ik heb caf-druppels meegekregen en moet dat 3-4 keer per dag druppelen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ondertussen mag ik het oogje ook schoon blijven maken met het afgekookt water of kamillethee en dat laat hij verder prima toe. Van de week leek het rustiger te worden, tot ik dus met die druppels begon. Het was gisteren zo erg dat zijn oogleden zo dik zijn dat het lijkt dat ze naar buiten krullen. Ik ga morgen maar weer bellen, maar dat lijkt me toch niet geheel normaal. Ik las wel, ook in oudere topics hier op bb, dat het met de caf-druppels normaal is dat het eerst erger wordt, maar daarna moet het toch wel minder worden. We hebben ook een bepaald vriendje (Galaxy) die nogal ruw is met wassen en dat ook heel graag doet. Dat werkt ook niet mee. Maar door Marlo's gehele situatie momenteel, wil ik hem eigenlijk ook niet apart zetten. Het ventje is al zo sneu. Hij begint ook steeds natter te worden van achteren. Hij is nog te goed verder hoor, maar het maakt het wel lastiger, want met zijn EC: Waar doe je goed aan? Hij krijgt overigens al panacur en daar blijft hij ook op voor de rest van zijn leven, maar bij hoeveel klachten zeg je: Het is genoeg geweest? We willen hem niet kwijt, want hij is echt een fantastisch konijn. Maar vind het enorm moeilijk. Door de panacur is hij gelukkig wel minder wankel, al zijn de blaasproblemen er nog steeds en nu de natte pootjes en het oogje ook nog. En hij is mager, komt ook slecht aan. Volgens de dierenarts niet verontrustend overigens. Zijn gewicht blijft wel stabiel en zijn buikje is steeds mooi vol. Ze noemen hem altijd heel liefdevol 'opaatje'. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de oogdruppels gegeven bij een pleegkonijn, die gebeten was in haar ooglid wat gehecht moest worden. Dat was dus vooral preventief,  om ontsteking te voorkomen. 

Ik heb wel een cavasan oogzalf gehad bij een ander pleegkonijn, die had wel een oogontsteking. Daarbij is het belangrijk dat de zalf alleen op het oog komt, dus niet te veel op de oogleden, anders gaat dat irriteren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Pluis heb ik toen hij EC had opthosan oogzalf gehad. Cavasan ken ik helemaal nog niet. En deze caf-oogdruppels van Marlo nu, kende ik ook nog niet. Ik mag bij deze druppels de huid wel meebehandelen als die geïrriteerd is, dus deze is voor de huid niet vervelend of iets. Gelukkig. Hij is echt enorm gevoelig rondom zijn ogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen ervaring met Isathal oogzalf en Alfamydex oogdruppels. In allebei de gevallen werd het daarmee al met een dag of twee veel beter.

 

Als ik het zo lees, heel eerlijk: dat je hem omschrijft als "sneu", daardoor vraag ik me inderdaad ook af waar je goed aan doet. Misschien niet leuk om te horen, sorry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het met Nol er vaker over gehad dat ik heel erg bij hem twijfel. De klachten op zich zijn niet erg, maar de opeenstapeling maakt dat ik hem een heel sneu ventje vind momenteel. Het is het allemaal net niet en twijfel soms of het beter wordt. Met Pluis ben ik met zijn EC veel te lang doorgegaan. Britt was het eerste konijn wat we zelf in lieten slapen. Ook oud met een opeenstapeling van meerdere klachten. Marlo hikt daar nu ook tegenaan. Je wil niet te vroeg zijn, maar ook zeker niet te laat en dat maakt dat ik het met hem nu heel moeilijk vind. De urine die hij gewoon laat lopen is voor hem niet perse vervelend, (voor ons ietsje meer), maar zou dat nog jaren duren terwijl hij verder in goede gezondheid is, hebben we dat er met alle liefde voor over. Maar het magere, het oogje, het toch wel iets slepen met zijn achterpootjes, het steeds natter worden daar.. Het zijn geen erge klachten, maar is het met een opeenstapeling inderdaad niet een keer genoeg? We weten niet precies hoe oud hij is. We hebben hem dit jaar 7 jaar, maar hoe oud hij toen was is onbekend. Hij kan dus 9 jaar oud zijn, of 10, maar ook 11. Hij mag van mij 15 jaar worden. Graag zelfs. Hij heeft een heerlijk makkelijk karakter, naar mensen en andere konijnen. Volgens mij kun je hem werkelijk aan alles en iedereen koppelen. 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè wat lastig en sneu.

 

Ik heb ook caf-druppels of zalf (zalf volgens mij) voorgeschreven gekregen voor meerdere konijnen en ook cavasan. Maar ik weet niet meer zo goed hoe het zich dan ontwikkelde. 
 

Bij Bonno was het heel erg. Zijn oogleden waren heel rood, dik en krulden ook. Ook waren zijn ogen ontstoken. Nou kreeg hij ook langdurig dexamethason-oogdruppels wegens EC, dus dat hielp vast ook niet mee en was zijn algehele gezondheid erg zwak waardoor hij allerlei kwalen erbij kreeg. 
 

Bij het wel of niet doorgaan met behandelen vind ik hoe handelbaar een konijn is ook een belangrijke factor. Bij een konijn die de verzorgende handelingen rustig ondergaat, zoals Bonno, ga ik langer door dan bij een konijn die erg schuw is. Ik weet niet hoe dat bij Marlo is?

 

Sterkte, het is zo naar om in die twijfel te zitten waar je goed aan doet. Is hij nog wel redelijk happy en eet hij nog lekker?

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

In hoeverre heb je al ontstekingsremmers/cortisonen ingezet bij hem? Ik bedoel dus niet specifiek voor de ogen, maar de rest van het lichaam. Ik snap je twijfel, het is moeilijk te bepalen wanneer het genoeg is. Natuurlijk geef je alle zorg met liefde, maar het klinkt niet alsof hij nog beter gaat worden. Alleen jullie kunnen bepalen wanneer het genoeg is, maar je schrijven geeft mij wel het gevoel dat nog 1 keer alles er tegenaan gooien je wel meer rust kan geven. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien Marlo laat het gelukkig allemaal heel goed toe. Met zijn haakjes, die helaas ook regelmatig terugkomen, pakt hij de spuitjes met medicijnen zo vanaf de grond aan. Nu laat ik hem ook op zijn pootjes staan. Ik ga zelf op de grond bij hem zitten, hou hem een beetje tegen en dan kan ik het zo in zijn oogje druppelen. Op dat gebied is hij écht heel erg makkelijk. Hij blijft ook superlief naar je toe. En omdat hij weet dat hij daarna wat lekkers krijgt, blijft hij ook echt bij je als je klaar bent met druppelen. Hij heeft echt een voorbeeldig karakter. Hij eet ook nog heel goed en staat het eerste bij je zodra de kamerdeur opengaat. Hij komt van de opvang van Aniek 🙂

 

@Kolino Niet, maar het is meer dat we hem al te zware behandelplannen ook niet meer aan willen doen. Als de panacur alleen onvoldoende gaat zijn of hij krijgt echt duidelijk last van zijn kwaaltjes, hebben we zelf al gezegd dat het klaar is. Daar zitten we nog niet echt en dat maakt het nu lastig. We zitten er nu echt tussenin en hoelang ga je dan door? 

 

Overigens was bellen niet meer nodig, gelukkig. Gisteravond kon ik ineens een giga klodder 'oogsnot'/pus bij zijn oogjes weghalen en sindsdien is het rustig. Niet meer zo dik en rood. Het is nog niet voorbij maar het lijkt nu de goede kant op te gaan 🙂 Hopelijk zet dat ook zo door! We willen hem allebei eigenlijk nog niet kwijt.. Als hij hier goed doorheen komt en het is weer zoals hiervoor, gaat het nog te goed met hem om hem te laten gaan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben besloten om Marlo aankomende week in te laten slapen. Zijn oog verbetert niet, de andere kant begint ook meer pussig te worden. Hij sleept ineens heel erg met zijn achterpootjes. Valt ook om (niet qua tollen door de EC, maar hij is enorm instabiel waardoor hij snel zijn evenwicht verliest en omvalt) en kan niet altijd op eigen kracht overeind komen. Sinds een paar dagen echt enorm mager. Ik denk dat hij in zijn EC een flinke terugval heeft door zijn ogen (en of dat laatste nu door de EC veroorzaakt wordt of niet, vind ik persoonlijk giswerk). Het is hoe dan ook goed geweest. We hebben in overleg de dosis Panacur opgehoogd, om te kijken of dat iets zou gaan doen, maar tot nu toe geen resultaat. En een meer rigoureuze aanpak van EC willen we hem niet aandoen. Voor de dex continu op en neer naar de dierenarts... Het is een schat en hij laat alles enorm goed toe, maar stress ervaart hij wel en dan is de vraag of je hem daar echt mee zou helpen. We gaan hem enorm missen met zijn lieve, zachtaardige en makkelijke karakter, maar het is goed geweest. 

  • Verdrietig 12
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .