Ga naar inhoud

Ram mag niet naar beneden/ren


Vleugelmoer

Aanbevolen berichten

Dag allen,

 

sinds 5 weken zijn wij eigenaar van een voedster en een (gecastreerde) ram. Momenteel zijn ze 13 weken oud. Beide konijntjes zijn Nederlandse hangoordwergjes afkomstig van een bekende fokker in Nederland. 
 

Beide konijnen eten en drinken goed. 
 

Toch maken wij ons een beetje zorgen om het volgende: 

Het lijkt erop dat het rammetje niet onderin het hok mag met daaraan de ren bevestigd. Eerst hadden we het vermoeden dat het trappetje te stijl was, maar na 2 keer deze verhoogd te hebben, komt hij nog niet beneden en dus ook niet in de ren. Wel kan hij er aan op, het trappetje lijkt echt niet het probleem te zijn.

 

Daarom nogmaals het rammetje vandaag eens in de ren gezet waarna hij verjaagd leek te worden door de voedster (nog niet gecastreerd/gesteriliseerd). 
 

Ook is het rammetje beduidend rustiger én angstiger. 
 

Hebben jullie een idee hoe hier het beste mee om te gaan? 
 

Alvast bedankt allen voor het meedenken;)
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt alsof de voedster de ren als haar territorium heeft geclaimd en het rammetje er niet meer mag komen. Ik heb hier zelf verder geen ervaring mee, maar ik gok dat je ze het beste op neutraal terrein opnieuw zal moeten koppelen. In het artikel hieronder kan je lezen hou je dit het beste kan aanpakken: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

Wees je er wel van bewust dat het nog kan gebeuren dat jouw konijnen gewoon geen goede match zijn. Konijnen zoeken hun eigen partner uit op basis van karakter. Jonge konijnen kunnen altijd samen, maar als ze een eigen karakter krijgen in de puberteit, kunnen ze niet meer altijd goed met elkaar omgaan.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een beetje getriggerd door de tijdslijn. En door de "bekende fokker in Nederland". Als het hier over een fokker gaat is het meestal omdat die slecht advies heeft gegeven. 

Vandaar dat ik me afvraag hoe lang je ram al gecastreerd is, en of je op de hoogte bent van het feit dat hij daarna nog 14 dagen vruchtbaar is.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Miekmoek, bedankt voor de informatie. Daar lijkt het inderdaad op. Momenteel ben ik een nieuw (groter) hok met ren aan het bouwen. Ik zal ze daarna proberen opnieuw te koppelen. 
 

@Marjoleink, ik heb geen idee of ik de naam mag noemen van deze fokker. Maar het is een fokker die goed aangeschreven staat met veelal positieve ervaringen en goede (na)zorg voor de konijnen. Ik heb 2 NHD-konijntjes, zoek maar eens op Google. Dan heb je hem direct te pakken;) 

 

De ram is in Duitsland gecastreerd na volgens mij 9 weken. Het kan dus zijn dat ik er een weekje naast zat betreft de tijdlijn;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum!

 

Vervelend dat je ram nu niet beneden durft te komen. Ik zou ze inderdaad een tijdje op neutraal terrein zetten, dat doet vaak een hoop. 
Als de nieuwe ren over een paar dagen of zo klaar is dan kan je die als neutraal terrein gebruiken, dat zou ideaal zijn. Je kan ze dan samen in de ren zetten en het hok dan even dict laten. Anders gaat de ram zich misschien weer meteen in het hok verstoppen en gaat de voedster de ren weer claimen. Als je ze dan even ziet jagen, plukjes haar uittrekken of rijden moet je niet schrikken. Zo bepalen ze de rangorde. Er moeten natuurlijk geen gewonden vallen.
 

Gecastreerd met 9 weken? Dat kan bijna niet. Maar dan zou hij dus nét gecastreerd zijn toen jullie het stel mee naar huis namen. Als ze nu 13 weken zijn en jullie ze al 5 weken hebben. Na castratie kunnen ze nog 2 weken vruchtbaar zijn, dus moeten ze na de castratie nog 14 dagen gescheiden worden. Maar we horen wel vaker dat fokkers dat er niet bij vermelden. Zit de fokker vlak bij Duitsland, omdat je er zo bij vermeld dat hij gecastreerd is in Duitsland?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie doen ze in Duitsland blijkbaar vanaf 8 weken, voordat ze geslachtsrijp zijn (dus voor ze 12 weken oud zijn). Dan hoef je die 2 weken ook niet in acht te houden, omdat ze nooit vruchtbaar zijn geweest.

 

Ik zit ook een beetje naar de tijdlijn te kijken, of de leeftijd wel helemaal klopt. Heb je bewijs dat de castratie ook daadwerkelijk is uitgevoerd? Niet dat je straks ineens met een nestje zit.

 

Maar zo vroeg castreren kan dus wel.

 

Ik wil toch even een disclaimer plaatsen dat de 2 weken wel gelden voor konijnen die vanaf 12 weken gecastreerd worden! Niet dat door deze post mensen denken dat ze de konijnen na castratie altijd meteen weer samen kunnen zetten. Dat geldt alleen voor konijnen die gecastreerd zijn voor ze vruchtbaar werden. In Nederland wacht men over het algemeen tot het moment dat ze al vruchtbaar zijn met de castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Castratie doen ze in Duitsland blijkbaar vanaf 8 weken, voordat ze geslachtsrijp zijn (dus voor ze 12 weken oud zijn). Dan hoef je die 2 weken ook niet in acht te houden, omdat ze nooit vruchtbaar zijn geweest.

 

Ik zit ook een beetje naar de tijdlijn te kijken, of de leeftijd wel helemaal klopt. Heb je bewijs dat de castratie ook daadwerkelijk is uitgevoerd? Niet dat je straks ineens met een nestje zit.

 

Maar zo vroeg castreren kan dus wel.

 

Ik wil toch even een disclaimer plaatsen dat de 2 weken wel gelden voor konijnen die vanaf 12 weken gecastreerd worden! Niet dat door deze post mensen denken dat ze de konijnen na castratie altijd meteen weer samen kunnen zetten. Dat geldt alleen voor konijnen die gecastreerd zijn voor ze vruchtbaar werden. In Nederland wacht men over het algemeen tot het moment dat ze al vruchtbaar zijn met de castratie.

Maar hoe kan dat dan? Ze kunnen toch pas castreren als de ballen zijn ingedaald? Is het dan geen grotere ingreep om al met 8 weken te castreren? 
 

Zo nee, waarom wachten ze in Nederland dan? Er zal toch wel reden voor zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat dus ook, want als ze nog niet ingedaald zijn moet je ze zoeken, dus dat klinkt inderdaad als een heftigere operatie. De balletjes zijn ook eerst nog een stuk kleiner en dus moeilijker te vinden. De informatie die ik er echter over vond is dat ze prefereren om het voor de 12 weken te doen, waarom stond er niet echt bij. Anders dan dat het dier dus niet alleen hoefde te zitten. Het schijnt, maar ik weet niet of dat klopt, dat vroeg castreren er voor zorgt dat ze socialer blijven en sneller volwassen zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel vragen over de castratie, begrijpelijk. De fokker waar ik ze heb gekocht is Bram. Bramsrabbits op google te vinden. Op zijn site kan je zien dat het niet zomaar een hobbyfokker is. Hij besteed veel tijd en energie in de diertjes en heeft goede nazorg. 
 

@Lienappelsien, bedankt voor de goede tips! Op het moment dat ze het nieuwe hok in gaan, zal ik eerst het ‘nachtjok’ dicht laten. 

Momenteel is duidelijk de voedster de baas, ze is minder bang en is de eerste die voer claimt en drukt daarbij het rammetje geregeld weg. Het rammetje geeft dan wel wat weerstand maar legt het altijd af tegen de voedster. Dit gaat echter niet erg hard/agressief. 
 

Ik ben momenteel met een hok bezig met een totale grondoppervlakte van 3 m2, hierboven bouw ik nog extra ruimte (zo’n 2 m2). Na veel inlezen lijkt dit nét voldoende. Hoe kijken jullie hier tegenaan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja sorry, we bemoeien ons hier ook graag met dingen waar je niet naar vraagt. Laten we het erop houden dat we hier al de nodige ellende hebben gezien doordat veel fokkers puur gericht zijn op zoveel mogelijk konijnen verkopen, en niet op het verschaffen van correcte informatie, zoals dat je een ram het beste met 10 weken kan scheiden van de voedster, om ongewenste zwangerschappen te voorkomen.

Deze fokker lijkt er inderdaad anders in te staan.

 

Ik vind 3m2 op een verdieping iets aan de krappe kant. Kunnen ze dan wel lekker rondrennen? Mijn koppels hebben allebei 5m2, en ook dat vind ik in de praktijk niet zoveel. Dus als het kan is meer altijd beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Vleugelmoer zei:

Ik ben momenteel met een hok bezig met een totale grondoppervlakte van 3 m2, hierboven bouw ik nog extra ruimte (zo’n 2 m2). Na veel inlezen lijkt dit nét voldoende. Hoe kijken jullie hier tegenaan? 

Ik heb een vast verblijf van 4m² en vind het voor mijn zeer beweeglijke Bobby & Meike te weinig. Ik heb er voor nu nog 4m² bij aangezet en zie ze nu pas binkies maken en veel relaxter zijn. Ze kunnen nu echt een sprintje trekken. Ik ben er achter gekomen dat niet alleen grootte vd konijnen maar ook zeker karakter uitmaakt hoeveel ruimte ze nodig hebben. Voordat ik een groot verblijf kocht had ik me hier een beetje ingelezen en zag dat voor (semi) dwergkonijnen minimaal 4m² oppervlakte nodig is en ik dacht dat is vast genoeg. Nu ben ik van mening dat een ruimte nooit groot genoeg is. Maar ja het zijn geen wilde konijnen dus ik kan ze ook niet los laten. We gaan wel een veel groter verblijf voor ze maken.

Nogmaals dit is mijn persoonlijke mening😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Voordat ik een groot verblijf kocht had ik me hier een beetje ingelezen en zag dat voor (semi) dwergkonijnen minimaal 4m² oppervlakte nodig is en ik dacht dat is vast genoeg. Nu ben ik van mening dat een ruimte nooit groot genoeg is. 

 

Eens dat het niet snel genoeg is, ik heb 16 vierkante meter voor een drietal en zou het ze nog wel groter gunnen 😉

De vier vierkante meter voor een koppel is het minimal advies hier op de website, er staat ook bij dat groter altijd beter is 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na te hebben gegoogled over vroege castratie in Duitsland dacht ik inderdaad al dat het deze Bramsrabbits moest zijn. Ik had nog nooit van deze fokker gehoord, maar ik ken ook weinig fokkers, ben meer thuis in de konijnenopvangen. Wel interessant om te lezen dat castratie in Duitsland blijkbaar anders gaat.

 

Een verblijf van 3 m2 is voor gemiddelde konijnen geschikt en prima om mee te beginnen. Met meer ruimte zal je zien dat ze meer kunnen en beter hun energie kwijt kunnen. Als je de mogelijkheid hebt om het iets groter te maken dan heeft dat voordelen, maar 3 m2 is inderdaad net voldoende.

 

Succes met het klussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vroege castreren doen ze niet alleen in Duitsland, ook in Engeland. Ik heb er al meer van gelezen en gehoord. 

 

Ja ze zijn jong en het is echt niet makkelijker of beter om ze zo jong te castreren, maar vooral praktisch voor konijnenbaasjes en verkopers. Je kan ze gecastreerd verkopen en ze hoeven niet gescheiden te worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .