Ga naar inhoud

Behoeften van mijn twee konijnen verschillen


KaatjeKnakker

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn konijn Harco is afgelopen weekend in de opvang gekoppeld aan Floor, waarbij ze al lekker knuffelig zijn nu. Echter loop ik tegen een probleem aan. Floor heeft een andere eetbehoefte dan Harco. Ze heeft afgelopen dagen bijna niets gegeten daardoor. Volgens de opvang at ze daar ook al slecht hooi. Maar qua biks en groente at ze dat rustig aan door de dag. Nu als ik voer neemt ze ook maar een paar hapjes en dan wil ze niet meer. Harco daarentegen eet alles wat hij tegenkomt direct op. Ik heb niet de mogelijkheid om 20 keer per dag naar ze toe te gaan om haar te voeren. Hebben jullie hier ervaring mee en ideeën over hoe ik dit aan kan pakken?

 

Groetjes van Kirsten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een informatief artikel over het apart voeren van konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-apart-voeren

 

Wat eet ze wel? Is haar gebit goed nagekeken in de opvang? Hoe is haar conditie?

 

Hooi ligt er als het goed is de hele dag door, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ze moet er echter wel van eten. Maar dat kan nog komen, probeer eventueel wat andere soorten hooi uit.

 

Brokjes geef je met mate, dus op zich zou je natuurlijk wel gewoon brok uit de hand kunnen geven, dat hoeft niet in 20x hoor! Gewoon een normale portie voor je ram aanbieden waar ze ook van mee eet, en later op de dag nog wat uit de hand geven aan je voedster.

 

Verder zou ik haar ook even de tijd geven om te wennen. Niet alle konijnen zijn gewend aan de luxe van meerdere soorten voedsel, en helaas hebben ook niet alle konijnen hooi leren eten van klein af aan. Ik zou wel uitsluiten dat er geen gezondheidsproblemen zijn. Maar als je haar nog maar een week hebt, niet al te druk maken voor nu, rustig aan kijken wat werkt voor dit koppel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf niet te zeggen of haar gebit goed gecheckt is. Ze is twee maanden terug met de dierenambulance bij de opvang gekomen, maar heeft in ieder geval vaccinaties gehad. Dus een check zal er geweest zijn. Ik zal haar nog een keertje meenemen naar de dierenarts aankomende weken! Soms eet ze ook gewoon niets als ik probeer te voeren, soms 1 of 2 brokjes. Haar conditie kan ik nog niet goed inschatten, ze heeft de afgelopen maanden in een konijnenhok gezeten waar niet echt bewogen zal zijn 😄 heb haar bij mij nog niet zien rennen, gaat steeds snel liggen en wil geaaid worden. Ik zal het hooi eens afwisselen, gebruik nu Timothy, maar wie weet dat kruidenhooi ofzo meer trekt inderdaad! Dankjewel voor de link en de ideeën!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn ook best veel veranderingen in één keer, een nieuw huis, een nieuwe partner, ander voedsel. Ik zou de keutels, het eetgedrag en verdere gedrag wel even heel goed in de gaten houden. Bij twijfel naar de dierenarts.

 

Maar hopelijk went ze snel wat meer aan de nieuwe omgeving en het nieuwe eten, best kans dat als ze wat actiever wordt ze vanzelf beter gaat (hooi)eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-4-2023 om 22:42, Marjoleink zei:

komt ze hopelijk zelf tot het besef dat ze door moet eten omdat Harco anders alles opeet.

Doet me denken aan mijn jeugd. Ik logeerde in een gezin met veel kinderen. Ik wachtte tot mijn eten opgeschept werd. Dat was ik thuis denk ik gewend. Zegt mijn neef: gauw opscheppen want straks is er niets meer voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .