Ga naar inhoud

Huisje niet uit


Knuffeltje

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Sinds een paar weken heb ik nieuwe konijntjes, een heel hecht koppel. De eerste week kregen ze beide een gasbuik en waren heel ziek. Dus de hechting en wennen aan mij was er niet. Met pasen was ik een lang weekend weg. Ze eten weinig biks maar zijn wel veel groente gewend. Goede reminder, dat schoot er vroeger weleens bij in om dat vooradig te hebben...

Maar nu heb ik een 2x3 ren, alle ruimte, plus een ruim binnenhok. Zitten, nee wonen ze haast in het houten Actionhuisje. Zo een voor de kat, waar de kat ook bovenop kan liggen. Hoe kan ik ze stimuleren meer naar mij toe te komen? JoepJoost begint zelfs te trillen als ik naar hem toe kom. Kan ik nog meer doen dan lieve woordjes, lekkere hapjes en er veel bijzitten? Voorlopig alleen laten ruiken, niet aaien?

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet in de buurt komt, komen ze dan wel het huisje uit? Zijn ze dan wel op hun gemak in het hele verblijf?

 

Als ze dit alleen hebben als jij erbij bent, dan kun je denk ik niet veel meer doen dan je beschrijft. Dit vraagt vaak veel geduld en sommige konijnen worden nooit fan van aaien.

 

Als ze nooit uit het huisje komen, dan moet je uitzoeken waar ze zo bang van zijn. Lopen er katten in de tuin? Heeft de buurman een blaffende hond? Etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst ga ik er altijd gewoon simpelweg bij zitten, gewoon een boek of tijdschrift lezen. Dus niet te veel aandacht voor de konijnen, maar wel laten wennen aan je aanwezigheid. Ze worden vanzelf nieuwsgierig, de één sneller dan de ander. Als je dat dagelijks eventjes doet, wordt het vanzelf gewoon. 

 

Verder als ik 's ochtends de brokjes geef, geef ik de eerste paar brokjes uit de hand. Dat maakt dat je ziet of ze goed reageren, trek hebben, of ze ok zijn in gedrag. Dan geef ik de volledige portie, en mijn konijnen leer ik dan ook dat ik ze even aan kan raken voor een korte gezondheidscheck (even onder kontje voelen, conditie voelen enz). Maar daar zou ik pas mee beginnen als de ergste spanning verdwenen is. Aaien zou ik voor nu niet doen, tenzij nodig is voor gezondheidscontrole. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .