Ga naar inhoud

Koppelen voedster 6 jaar

MichellePol

Aanbevolen berichten

Hoihoi! 

Morgen gaan wij naar het knaagspoor om Dirkje aan een nieuw vriendje te helpen. Dirkje is 6 jaar en in mijn ogen nog vrij jong van geest. Daarbij heeft ze wel een karakter want een eerdere koppeling in het verleden(weliswaar met een voedster en beide ongesterliseerd) is mislukt.
Wat heeft het meeste slagingskans? Een jonge ram of een ram met gelijkwaardige leeftijd? 
Het nadeel van een gelijkwaardige leeftijd vind ik het risico dat het rammetje misschien eerder overlijd dan Dirkje en ze dan weer op zoek moet naar een vriendje. Alhoewel een jonger rammetje uiteraard ook kan overlijden, maar de kans is wel minder groot.

Ik hoor jullie verhalen graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het karakter is het belangrijkste, dan maakt de leeftijd niet zoveel uit.

En dat de koppeling met een andere voedster niet werkte, zegt niets over Dirkje, dat is nou eenmaal meestal geen goede match. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken als ik jou was. Succes morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Marjoleink zei:

Het karakter is het belangrijkste, dan maakt de leeftijd niet zoveel uit.

En dat de koppeling met een andere voedster niet werkte, zegt niets over Dirkje, dat is nou eenmaal meestal geen goede match. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken als ik jou was. Succes morgen!

Dankjewel! 
Tegen haar vriendje was ze wel altijd super lief dus ik hoooop dat ze morgen weer zo verliefd word 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Karakter is inderdaad een belangrijkere factor dan leeftijd, zoals @Marjoleink ook al aangeeft.

Nog wat extra dingen die je mee kunt nemen in de overweging:

- vind je het een probleem dat het nieuwe maatje nog zou moeten puberen? Denk aan kans op wat meer hormonaal gedrag, territoriaal gedrag, etc. Wil je dat liever niet, dan kun je beter kijken naar rammen ouder dan 1,5 jaar.

- als je nu een schatting zou maken, hoe lang wil je nog doorgaan met konijnen houden? Krijgt deze ram weer een nieuw maatje als Dirkje komt te overlijden, of wil je daarna stoppen? Natuurlijk kun je het nooit helemaal voorspellen, maar als je nu al de mindset hebt om na het overlijden van Dirkje te stoppen, dan kun je ook het beste gaan voor een wat jongere ram ipv een van dezelfde leeftijd. Die zou dan waarschijnlijk erg senior zijn als hij terug naar de opvang zou gaan. 

Veel plezier vandaag met het rondneuzen tussen alle schattige pluizenbollen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@happy211 

Dat laatste is inderdaad wel iets waar we overna gedacht hebben. Zeker omdat het afscheid van Karel, ondanks dat we wisten dat hij oud was, toch best zwaar viel. 
Ik zou niet graag weer de beslissing over leven of dood willen maken tov m’n dier. Helaas heb je dat niet voor het zeggen en moet je doen wat in het belang van je dier is :(.

Dus ik denk dat we proberen een ‘jonger’ dier te kiezen voor haar en de puberteit voor lief nemen.

Ik hoop dat het zo soepel gaat als bij Karel destijds, die koos ons meer uit dan wij hem haha. 
Toen we daar langs liepen deed hij echt alles om onze aandacht te krijgen, hij werd niet voorgesteld maar omdat hij zooo zijn best deed hebben wij gevraagd of hij ook te adopteren was.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, MichellePol zei:

Dat laatste is inderdaad wel iets waar we overna gedacht hebben. Zeker omdat het afscheid van Karel, ondanks dat we wisten dat hij oud was, toch best zwaar viel. 

Ik hoop dat het zo soepel gaat als bij Karel destijds, die koos ons meer uit dan wij hem haha. 
Toen we daar langs liepen deed hij echt alles om onze aandacht te krijgen, hij werd niet voorgesteld maar omdat hij zooo zijn best deed hebben wij gevraagd of hij ook te adopteren was.

Wat een lief verhaal. Afscheid nemen went nooit, terwijl je het toch telkens opnieuw moet doen. Ik duim dat Dirkje straks weer helemaal verliefd is op een leuk maatje!

Lodewijk kwam bij ons met geschat 6 maanden, maar we hebben nog geen puber gedrag gemerkt. Hij knaagt iets meer dan Scarlett, maar hij is verder echt een droppie en heel zoetjes tegen haar. Zij is ook nog niet zo oud (augustus 2 waarschijnlijk), maar haar leeftijd is ook geschat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte nog met Karel. ☹️

Fijn voor Dirkje dat ze vandaag weer een vriendje mag kiezen! Het voelt voor jezelf vaak dubbel, omdat je geen ‘nieuw’ konijn wil maar gewoon het konijn dat er niet meer is. Maar het is ook weer fijn om het overgebleven konijn weer gelukkig te zien en stiekem de nieuwe aanwinst een plekje in je hart te laten veroveren. 

Zoals al is gezegd maakt leeftijd eigenlijk niet uit bij konijnen. Ik ben benieuwd met wie ze thuis komt. Wordt het een koppelvakantie of neem je ze na een korte kennismaking direct mee naar huis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dirkje heeft vanochtend kennis gemaakt met Bob. Bob was een gevonden ram (inmiddels gecastreerd). Zijn leeftijd is onbekend maar hij wordt wel volwassen geschat. Hij is wel een kleintje van 1,5kg. Bob was al een tijdje in het knaagspoor en heeft nog geen enkele date gehad. Dus qua gedrag weten we niet hoe hij is in een koppeltje. Maar de eerste kennismaking was hoopvol. 
Dirkje was zoals altijd erg duidelijk in haar grenzen… echt een krengetje af en toe haha. Ik hoop dat Bob er net zo relaxt mee omgaat als Karel dan komt dit zeker goed. Zo niet waren er nog andere kandidaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Dirkje en Bob maar samen gelukkig zijn/worden, jij went vanzelf wel aan zo'n kleiner moppie. We zouden wat dat betreft een voorbeeld moeten nemen aan de konijnen -> kiezen op karakter en uiterlijk laten voor wat het is. Spannend, hè, of het wat wordt.....🤞🤞🤞🤞🤞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk! Waarom zijn er eigenlijk geen datingshows voor konijnen te volgen op youtube of tv ofzo. Ik zou dat kijken 😄  Camera in het hok, leuke en spannende momentjes uitzenden 😄 Ik zou het kijken! 😂

• Haha 3
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Wat leuk! Waarom zijn er eigenlijk geen datingshows voor konijnen te volgen op youtube of tv ofzo. Ik zou dat kijken 😄  Camera in het hok, leuke en spannende momentjes uitzenden 😄 Ik zou het kijken! 😂

Ik zou het echt niet kijken. Echt sneu voor de 'verliezers' die niet matchen of heel naar om te zien dat een konijn gaat grommen ofzo. Maar goed, de koppeling van onze lieverds had ik misschien wel willen zien. Ze zijn snoepig samen. Ik heb wel om de dag gebeld om te vragen hoe het er mee stond. Maar Scarlett heeft natuurlijk best wel veel koppelingen gehad, dus dat verkleurd het beeld bij mij waarschijnlijk ook wel. Mijn man vond het echt sneu voor de Vlaamse reus die ze niet wilde!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

En in zo een serie zou je dan natuurlijk ook mee kunnen leven met de vlaamse reus die het niet werd, die daarna dan natuurlijk wel ook zijn liefde weet te vinden, ondanks dat het wat pogingen kostte!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik op de website ben blijven kijken tot hij op gereserveerd stond en daarna op geplaatst ❤️

Af en toe spiek ik nog in de hoop dat het langzitter-koppel wat ons is aangeboden, na meer dan een jaar, een echte gouden plek heeft gekregen.

Ik blijf duimen voor ze.

Ben benieuwd hoe het tussen Dirkje en Bob klikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Evee zei:

Dit zou echt een top uitvinding zijn! Mijn vriend wordt helemaal gek van me omdat ik de hele dag vraag: hoe zou het met Dirkje gaan? Zou ze het nog leuk hebben? Zal ik langsrijden of is dat raar. 
Met die camera is dat probleem gelijk verholpen haha

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag hebben ze de dag wederom samen doorgebracht maar vanwege de jaagmomenten toch besloten nog niet samen te laten slapen. Het waren al wel minder jaag momenten dan gisteren dus fingerscrossed dat het morgen wel lukt. 

Ondertussen heb ik de gelegenheid om de hele tuin de neutraliseren van geuren. Maak ik me toch nog nuttig tov Dirkje haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, MichellePol zei:

Vandaag hebben ze de dag wederom samen doorgebracht maar vanwege de jaagmomenten toch besloten nog niet samen te laten slapen. Het waren al wel minder jaag momenten dan gisteren dus fingerscrossed dat het morgen wel lukt. 

Ondertussen heb ik de gelegenheid om de hele tuin de neutraliseren van geuren. Maak ik me toch nog nuttig tov Dirkje haha

Oh,  dat blijft nog even spannend. Echt een dating show dan - de eerste date was hoopvol, maar weet Bob het waar te maken voor blijvende liefde?

Het lijkt erop dat Dirkje nog niet overtuigd is... tune morgen weer in voor het volgende contact moment!

Ik belde echt om de dag omdat ik wilde weten hoe het ging met de koppeling! Dat vond ik al veel, maar ze vertelde me dat er ook mensen dagelijks belden. Dus ik zou zeggen: gewoon bellen als je wil!

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Logisch dat je je de hele dag afvraagt hoe het met ze gaat! Zeker de eerste dagen is het spannend. Zou ze echt met Bob thuiskomen, of wordt het toch een andere kerel? Hoe langer ze samen blijven hoe meer kans dat het wat wordt en je meer zekerheid krijgt. 

Haha iedere dag bellen is wel erg 🤭 Ik heb bij 1 stel een koppelvakantie gedaan, de andere koppelingen heb ik na een korte kennismaking bij de opvang zelf gedaan. Het was volgens mij van de vrijwilliger niet direct de bedoeling dat ik na het uitkiezen van kandidaat 1, 2 en 3 (pfff dat viel niet mee trouwens) nog even bleef om het begin van de koppeling mee te maken. Maar ik wilde dat graag, zoals ik al zei vind ik koppelingen sowieso interessant, en dat kon. Ik heb rustig op een afstand gekeken hoe het ging, en na een kwartier of zo ben ik met een goed gevoel naar huis gegaan. Ik had er vertrouwen in. Daarna heb ik constant mijn mail in de gaten gehouden en was ik er ook heel de tijd mee bezig hoe ze het zouden hebben. Ik heb geloof ik 1 keer gemaild om te vragen hoe het ging, de vrijwilligers hebben het daar al druk genoeg. En ik kreeg een keer een foto doorgestuurd 🥰

Je hoort morgen vast weer wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja tot nu toe hoor ik elke dag iets, echt top service. Ik mocht ook bij het eerste contact tussen beide zijn (zijn daar al met al ruim een uur geweest) dus dat was al heel leuk!

De vorige koppeling heb ik inderdaad ook alleen de kennismaking daar gedaan en de rest zelf thuis, maar toen woonde ik bij mijn ouders met een mega grote tuin. Inmiddels woon ik op mezelf en onze tuin is klein maar fijn :).

Geen/nauwelijks ruimte om goede neutrale zones te maken. Nu wel een beetje spijt want dan kon ik er de hele dag bij zitten haha. Geduld is een schone zaaak helaaaaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geduld hebben is vaak het lastigste van een koppeling 😉 

Leuk dat je er in het begin bij mocht zijn!

Ik heb het ook graag in eigen hand en ik vond het erg leuk om zelf de koppelingen te doen, maar ik vond de koppelvakantie toch een hoop voordelen hebben. Tot nu toe waren al mijn konijnen heel gelukkig met het konijn dat ik had uitgekozen, maar dat geeft natuurijk geen garantie dat dat de volgende keer weer zo is, ook al ziet het er bij de eerste kennismaking in de opvang goed uit. Mocht het na een aantal dagen niet zo lekker lopen met de koppeling dan kunnen ze bij een koppelvakantie in de opvang er makkelijker voor kiezen om te kijken of het met een ander konijn beter gaat. Als je de koppeling, na korte kennismaking in de opvang, zelf doet dan is die drempel veel hoger. Ten eerste ben je dan al aardig aan de nieuwkomer gehecht, en ten tweede moet je dan weer terug naar de opvang die niet altijd dichtbij is. Dus ik denk dat je bij een thuiskoppeling eerder te lang door gaat met een koppeling die niet goed gaat. Of als het wel zo zo gaat, maar niet top, dat je bij een thuiskoppeling dan een koppel houdt die wel samen kan maar niet klef is, terwijl ze bij een koppelvakantie het dan misschien met een ander konijn hadden geprobeerd wat mogelijk gelukkiger zou zijn geworden. 

aangepast door Lienappelsien
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lienappelsien zei:

Geduld hebben is vaak het lastigste van een koppeling 😉 

Leuk dat je er in het begin bij mocht zijn!

Ik heb het ook graag in eigen hand en ik vond het erg leuk om zelf de koppelingen te doen, maar ik vond de koppelvakantie toch een hoop voordelen hebben. Tot nu toe waren al mijn konijnen heel gelukkig met het konijn dat ik had uitgekozen, maar dat geeft natuurijk geen garantie dat dat de volgende keer weer zo is, ook al ziet het er bij de eerste kennismaking in de opvang goed uit. Mocht het na een aantal dagen niet zo lekker lopen met de koppeling dan kunnen ze bij een koppelvakantie in de opvang er makkelijker voor kiezen om te kijken of het met een ander konijn beter gaat. Als je de koppeling, na korte kennismaking in de opvang, zelf doet dan is die drempel veel hoger. Ten eerste ben je dan al aardig aan de nieuwkomer gehecht, en ten tweede moet je dan weer terug naar de opvang die niet altijd dichtbij is. Dus ik denk dat je bij een thuiskoppeling eerder te lang door gaat met een koppeling die niet goed gaat. Of als het wel zo zo gaat, maar niet top, dat je bij een thuiskoppeling dan een koppel houdt die wel samen kan maar niet klef is, terwijl ze bij een koppelvakantie het dan misschien met een ander konijn hadden geprobeerd wat mogelijk gelukkiger zou zijn geworden. 

Ja ik denk dat je daar gelijk in hebt! Bij de opvang zijn ze ook minder gehecht aan de konijntjes en kunnen het gedrag objectiever bekijken denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .