Ga naar inhoud

Wanhopig na gasbuik


Knuffeltje

Aanbevolen berichten

Vorige week twee konijntjes overgenomen.

De reis duurde een uur.

Blijkbaar toch teveel stress.

Voor ik het door had beide een gasbuik, dat was donderdag. Ze gingen het waarschijnlijk niet redden. Twee injecties gehad, siseral mee. Dwangvoeding. Twee adviezen daarover van mensen gehad. Wel geven, niet geven. Ik had zondag de hoop opgegeven. Pas voor dinsdag stond de afspraak om ze in te laten slapen...

En ineens, aten ze gister een beetje gras. Ze hebben gisteren geleefd op een paar blaadjes witlof, gras en andijvie.

Vannacht bijna niets gegeten, misschien gedronken, maar uit het waterbakje buiten kan ook de kat zijn geweest.

Die dagen. Leven op lucht?

Wat kan ik nu verder doen naast wat handjes gras? Is er nog hoop of zijn de organen al dusdanig aangetast dat dit zinlloos rekken is?

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de afgelopen dagen wel of geen dwangvoeding gegeven? Ik zou nu nog niet opgeven hoor. Ciceral blijven geven, en een aantal keren per dag dwangvoeding als ze echt amper eten. Heb je ook pijnstilling meegekregen voor ze? Een gasbuik doet flink pijn en bij pijn eten ze ook niet.

 

Gras is momenteel aan het groeien en dat kan trouwens ook weer tot gasbuikjes leiden. Dan kun je het qua groenten beter even bij andijvie en witlof houden, dat is veiliger.

 

Succes en sterkte, hopelijk komen ze er doorheen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoer kun je ook aanbieden zonder dwang, misschien dat ze dat ook wel eten en dat scheelt weer stress. Verder lekker vers hooi aanbieden. Ik zou met gras voorzichtig zijn, dat is erg eiwitrijk deze tijd van het jaar, ik weet niet of ze het gewend waren, maar anders kan dat inderdaad juist gasbuiken geven. Let ook op dat ze voldoende vocht binnen krijgen en zorg voor een veilig, prettig verblijf met schuilplekjes zodat ze rust hebben en daar geen stress van hebben. 

 

Verder zou ik inderdaad de ciceral blijven geven tot ze weer zelf wat beter eten.

 

En als ze niet zelf eten, wel dwangvoeren. De darmen vallen stil als een konijn 24 uur niet eet, ik zou dus zeker 3x per dag dwangvoeren als ze zelf niet eten, maar ook niet te vaak, zodat ze wel nog de tijd, rust en ruimte in hun buikje hebben om zelfstandig aan het eten te gaan.

 

Weet je welk voedsel ze kregen bij de vorige eigenaar? Geef je hetzelfde merk brok, de soorten vers groenvoer waar ze bekend mee zijn?

 

Sterkte!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had bix meegekregen.

Ja die 24 uur dacht ik dus ook, maar blijkbaar aten ze wel iets, want ze zijn blij en actief? Ze hebben lekker veel plekjes om terug te trekken inderdaad.

Dwangvoeding kreeg ik er amper in, liep er meteen uit. Maar blijkbaar ging er toch iets in gezien ze wat zijn opgeknapt?

Hoelang zal ik ze vooral lichtverteerbare groente geven? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook stom, bedenk me nu pas dat je ook online overal kruidenhooi kunt bestellen...

Vinden ze vast lekkerder als wat ze nu hebben. Welkoop had toen niet wat ik normaal koop dus de standaard en ik kan me voorstellen dat ze die niet heel super vinden om aan te beginnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel met de biks wachten tot er echt duidelijk verbetering is. Droge voeding kan de spijsvertering vertragen, iets dat je niet wil bij een gasbuik. Zolang het moeizaam gaat zou ik ze vooral geven wat ze wel willen eten. Ook als dat fruit of zo is. Komen er al keutels uit? Anders zou je met de DA kunnen kijken voor een laxeermiddel zoals laxatract. Maar dan is vocht nog veel belangrijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gasbuiken bij konijnen zijn zo heftig om te zien. Wat fijn dat het nu beter gaat! Hooi is het aller belangrijkste, dus dat je experimenteert met verschillende soorten hooi is goed. Sinds ik paardenhooi heb eten ze bij mij veel meer hooi. Als je geld wilt besparen kan je dat misschien nog proberen. Ik heb daarnaast ook kruidenhooi, maar dat verspreid ik in plukjes over het paardenhooi zodat ik er langer mee doe. Hoeveel gram brokken geef je aan ze per dag? Als ze daar veel van krijgen eten ze minder hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik heb het idee dat daarom onze Rosie pas ook niet helemaal OK was. Dat was de enige verandering die ik gegeven had: gras erbij.

Gelukkig is alles weer goed maar gras geef ik maar even niet. 

Dat kan goed. Onze dierenarts vroeg er ook nog naar toen we met Zoetje daar kwamen. Ze ziet in deze periode van het jaar veel konijnen met gasbuikjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Okki zei:

Ze ziet in deze periode van het jaar veel konijnen met gasbuikjes.

Oh dat is goed om te weten. Hoewel ze inmiddels alweer 2 weken op het gras lopen. Er is nu niks aan de hand met ze maar zou dat nu nog kunnen? Of kan het misschien altijd gebeuren? Ik heb hier geen weet van eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Oh dat is goed om te weten. Hoewel ze inmiddels alweer 2 weken op het gras lopen. Er is nu niks aan de hand met ze maar zou dat nu nog kunnen? Of kan het misschien altijd gebeuren? Ik heb hier geen weet van eigenlijk.

Volgens mij gaat het vooral om konijnen die niet of heel weinig gras eten en nu ineens meer krijgen omdat het weer gaat groeien (dan is het rijker aan eiwit en daar kunnen konijnen een gasbuik van krijgen). Maar ook konijnen die altijd gras krijgen kunnen dan toch ineens een gasbuik krijgen. 

 

Als ze na twee weken er nog geen last van hebben dan zal een gasbuik nu niet meer door gras komen, denk ik. Gasbuikjes kunnen ze altijd ineens krijgen (ook bijvoorbeeld door pijn en daardoor niet eten) alleen in het voorjaar ziet onze dierenarts ineens een flinke toename.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .