Ga naar inhoud

Konijn blijft in hol


evilbunny

Aanbevolen berichten

Ik kom hier even uit ongerustheid wat raad vragen. Sinds een jaar heb ik 2 mannelijke konijnen, die heel erg aan elkaar hangen. Vorige zomer hadden ze een hol gegraven waar ze met de enorm warme dagen in zaten, maar ze kwamen wel om de zoveel uur naar boven. Na de zomer was het hol in principe buiten gebruik, maar sinds kort gebruiken ze het weer. De ene blijft er slechts een uur of 2-3 in en vertroeft dan de hele dag in de tuin. De andere doet dit normaal ook, maar de laatste dagen blijft hij steeds langer onder de grond. Zo ook vandaag, het is nu half 12 ‘s avonds en sinds een uur of 10 ‘s ochtends is hij niet meer gezien. Naar andere tuinen graven is vrijwel onmogelijk door de diepe muren in de grond. Ik maak mij erg zorgen omwille van een pasteurella verleden (nu 1,5 jaar symptoomvrij) en ook qua voeding. Ik heb stukjes appel voor de ingang gelegd, maar deze waren net nog intact. Ook vers groen is talrijk aanwezig rond de ingang, maar tevergeefs. Ik weet dat een konijn normaal continu hooi nodig heeft, dit is uiteraard ook ter beschikking, maar hier is hij ook niet voor bovengekomen. 
De voorbije dagen was er ook niet direct iets vreemd te zien aan hem, hij sprong vrolijk rond in de tuin en terroriseerde onze katten nog altijd (het is een beetje een terrorkonijn haha), dus qua ziekte maak ik me niet direct zorgen, eerder in het algemeen qua overleving.

aangepast door evilbunny
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eerlijk zijn, ik had het konijn allang daar proberen uit te halen en op zijn minst onder observatie genomen op een plek waar ik hem continu kan zien.

Ik vind dat dit persoonlijk iets is om erg zorgen over te maken. Mijn ervaring is, meestal wanneer een konijn niet binnen 3 of 4 uur iets eet of drinkt dan is er iets serieus aan de hand.

 

Dit is een erg controversiele mening maar ik ben zoiezo niet mee eens dat men konijnen in de tuin moet houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is lastig te zeggen natuurlijk, omdat je het konijn niet ziet nu. Maar er is wel iets mis. Als het konijn ziek is gaat die het op deze manier niet redden en die kans is vrij groot. 

Ik ben niet tegen konijnen op deze manier in de tuin houden. Ze hebben een geweldig leven, maar deze risico's horen daar wel bij. Ze kunnen gepakt worden door roofdieren die ook in de stad voorkomen, of ziek worden en dat je ze dan niet kunt vinden, waardoor je grotere kans hebt dat je er te laat bij bent. Ik zou wel even op onderzoek uitgaan. Mocht hij ziek zijn kun je hem helpen, als hij overleden is moet hij ook uit het hol gehaald worden en het andere konijn herkoppeld aan een nieuw maatje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Sorry voor de heel late update. Hij is ‘s nachts uit het hol gekropen en ik heb hem direct nagekeken. Kort daarna zijn we naar de dierenarts geweest, en buiten dat hij toen huidmijt had was hij eigenlijk volledig in orde!

helaas woon ik nog bij mijn ouders en zagen zij het niet zitten om hem toen te gaan zoeken met te beginnen graven, omdat onze konijnen van vroeger soms 3 dagen onder de grond zaten en er gezond uitkwamen. Ondertussen kruipt hij nauwelijks nog in het hol, enkel om af en toe te graven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 2 maanden heeft zijn vriendje nu ook besloten om zich onder de grond te verschuilen.. Hij heeft dit vorig jaar tijdens de hittegolven ook regelmatig gedaan, en nu met 33 graden dus terug. Hij heeft nochtans veel schaduw, een terras dat nooit in de zon komt en het gemiddeld 20 graden is de laatste dagen, koelmatten en voldoende water. Ik denk wel dat hij het zal overleven, want qua gezondheid was er niets aan te miszien. Hij moest wel vandaag zijn laatste behandeling voor huidmijt krijgen, dus die heeft die een dag ontlopen 🙄. (toen onze andere huidmijt had, hebben we bij hem niets gevonden maar blijkbaar heeft hij het een tijd geleden toch opgelopen)
Helaas schieten de doemscenario’s weer naar de voorgrond, ik weet dat hij het blijkbaar kan overleven, waarschijnlijk door blindedarmkeutels, maar ik zie hem toch liever in de tuin huppelen. Hopelijk is hij morgen terug, dat zou toch wel een mooi verjaardagscadeau zijn als ik eerlijk ben 🙂

aangepast door evilbunny
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Hopelijk is jouw cadeau wens uitgekomen.

Gefeliciteerd met je verjaardag 🥳

Hij is net boven de grond gekomen! Hij heeft dus zeker meer dan 24 uur ondergronds doorgebracht (tenzij hij tussen middernacht en 6u ‘s ochtends nog boven de grond is geweest), maar ziet er nog steeds gezond uit 🙂

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Kolino zei:

O nee, zonder eten en drinken opgesloten in een schuurtje, arm beestje.

 

Gefeliciteerd met je verjaardag in ieder geval en fijn dat hij terecht is.

Inderdaad.. ik hoop dat hij toch ergens een zak hooi of reserve eten heeft opengekregen, want anders weet ik niet hoe hij het heeft overleefd. Extra toezicht krijgt hij de komende dagen zeker

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 27-6-2023 om 09:30, evilbunny zei:

Inderdaad.. ik hoop dat hij toch ergens een zak hooi of reserve eten heeft opengekregen, want anders weet ik niet hoe hij het heeft overleefd. Extra toezicht krijgt hij de komende dagen zeker

Och jeetje, maar zo blij dat je konijntjes oké zijn! Misschien is het een idee om iets van een camera met zicht op de tuin te plaatsen zodat je er beter zicht op hebt wanneer ze eruit komen en of het oké met ze gaat? Zo zie je maar voor de konijntjes is het geweldig maar lijkt me toch best lastig als je je steeds zo'n zorgen moet maken 😅

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-7-2023 om 23:22, Jonna zei:

Och jeetje, maar zo blij dat je konijntjes oké zijn! Misschien is het een idee om iets van een camera met zicht op de tuin te plaatsen zodat je er beter zicht op hebt wanneer ze eruit komen en of het oké met ze gaat? Zo zie je maar voor de konijntjes is het geweldig maar lijkt me toch best lastig als je je steeds zo'n zorgen moet maken 😅

Ja daar heb ik zelf ook al aan gedacht! Ik moet er eens actief naar zoeken :p

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .