Ga naar inhoud

Vlinder en Jip


DaniëlleV

Aanbevolen berichten

Vlinder is een week of 2 geleden na het verlies van haar maatje Bennie, gekoppeld aan Jip. 
 

Het was van het begin af aan koek en ei tussen die twee, dus ze zijn meteen bij elkaar gebleven. 
Nu is het zo dat ze de hele dag close zijn samen, behalve wanneer ik met eten in de ren kom. Dan jaagt Vlinder Jip grommend weg en hapt ook af en toe naar hem, waardoor hij weleens een plukje haar verliest. Geen wonden gelukkig. 

Het lijkt erop dat Vlinder op dat moment iets te verdedigen heeft, het eten of mij of misschien wel allebei. 
Zodra het eten er ligt is het over en eten ze gezellig samen. 
Als ik aan het schoonmaken ben in de ren en ik loop ook in en uit dan speelt het probleem niet. 

Een enkele keer deed ze dit voorheen ook wel tegen Bennie, maar het is nu vrijwel elke keer als er gegeten gaat worden. Ik ben me ervan bewust dat het voorjaar kan meespelen, wat de hormonen betreft. Ze is elk voorjaar wel wat pittiger dan dat ze de rest van het jaar is. 

 

Maar ik vraag me af of ik niet iets op een andere manier kan doen, zodat dit minder wordt? Herkennen jullie dit gedrag en zijn er tips? 
ik moet nu namelijk wel erg snel zijn met het eten geven.. 🙄 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons is er een draaitol aan enthousiaste konijnen als we met voer komen 2x per dag, maar er is geen voernijd zoals je beschrijft.

Je kan het zo laten, als het binnen de perken blijft, maar als je er iets mee wil doen vind je hier artikelen er over, maar ik kon het vanochtend ff niet vinden op de site hier. Er zijn ook eerder forumposts over geweest.

 

Ik hoorde van mensen dat het helpt om het dominante konijn, in dit geval dus Vlinder, eerst uit de hand te voeren, en dan de rest van het voer te geven. Als je dat blijft herhalen, leert ze dat ze echt zelf snel lekkers krijgt. Alleen is het verdedigen van voedsel ook een natuurlijk instinct, dus je zult het wel langer vol moeten houden voordat je weet of het werkt. Ook kan het helpen om niet met een bakje te werken, maar te strooien, zodat ze geen bakje te verdedigen heeft.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, DaniëlleV zei:

Oke, dus jij zegt; gewoon laten doen? 

Ja, ik maak me er niet druk over. Ik let vooral op mijn eigen handen. Milly mept zo alles uit mijn handen als ik niet oplet 🤣. Mijn konijnen etteren sowieso wat af met elkaar. Ik was dat niet gewend met mijn vorige koppels, nu wel. Ze doen maar lekker 🤭

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm 🤔 ik heb het met eerdere koppels niet gehad dus daarom dacht ik met een enorm gedragsprobleem te maken te hebben 🙈

niet dus. 
 

De vorigen draaiden wel om elkaar heen of gingen enthousiast rennen maar ik vind Vlinder op zo’n moment echt vals. 
De ene minuut zit ze Jip heel liefdevol te wassen en de andere minuut moet hij maken dat hij wegkomt 😐 onbegrijpelijk 🙄🙈

Hij springt overigens meestal op tijd weg inmiddels dus hij begint er denk ik aan te wennen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bunnyempress zei:

Bij ons is er een draaitol aan enthousiaste konijnen als we met voer komen 2x per dag, maar er is geen voernijd zoals je beschrijft.

Je kan het zo laten, als het binnen de perken blijft, maar als je er iets mee wil doen vind je hier artikelen er over, maar ik kon het vanochtend ff niet vinden op de site hier. Er zijn ook eerder forumposts over geweest.

 

Ik hoorde van mensen dat het helpt om het dominante konijn, in dit geval dus Vlinder, eerst uit de hand te voeren, en dan de rest van het voer te geven. Als je dat blijft herhalen, leert ze dat ze echt zelf snel lekkers krijgt. Alleen is het verdedigen van voedsel ook een natuurlijk instinct, dus je zult het wel langer vol moeten houden voordat je weet of het werkt. Ook kan het helpen om niet met een bakje te werken, maar te strooien, zodat ze geen bakje te verdedigen heeft.

Ik strooi het voer al uit over de grond dus ik gebruik geen bakjes. Maar dat heeft dus geen effect. 
Dat uit de hand geven zal ik eens proberen. Dank voor je tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Zoals ik al zei hier exact hetzelfde en maak me er ook geen zorgen over. Ik strooi het ook door het hok. Bobby is tijdens de eet momenten echt een terror terwijl Meike de dominante is vd 2. Moet ik wel zeggen dat ze nu 8m² hebben en Bobby niet zoveel haast meer heeft om naar het eten te grijpen.

Dit is herkenbaar in de zin van dat Vlinder pittig is zoals de meeste voedsters maar zij moet Jip wassen en niet andersom. Jip is dus blijkbaar wel de baas maar met eten dus niet, dan wordt Vlinder opeens fel. 
Alsof ze op die momenten wil laten zien dat zij toch ook de baas is 😅

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik zag de leuke foto van Jip in het fotowedstrijdtopic. Heel fijn dat Vlinder weer een maatje heeft en dat het meteen zo goed ging! 
 

Als ze alleen zo doen als er eten in aantocht is zou ik me ook geen zorgen maken hoor! Van heel veel BunnyBunchers heb ik exact hetzelfde verhaal gelezen: 1 die heel fel wordt en lelijk doet naar de ander maar dat het meteen weer koek en ei is zodra het eten er is. Als het alleen maar is als er eten aankomt dan is het heel normaal. Het is niet leuk, maar ik denk dat je er niet veel meer aan kan doen dan wat je al doet. Gelukkig heeft Jip het inmiddels al in de gaten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lienappelsien zei:

Ik zag de leuke foto van Jip in het fotowedstrijdtopic. Heel fijn dat Vlinder weer een maatje heeft en dat het meteen zo goed ging! 
 

Als ze alleen zo doen als er eten in aantocht is zou ik me ook geen zorgen maken hoor! Van heel veel BunnyBunchers heb ik exact hetzelfde verhaal gelezen: 1 die heel fel wordt en lelijk doet naar de ander maar dat het meteen weer koek en ei is zodra het eten er is. Als het alleen maar is als er eten aankomt dan is het heel normaal. Het is niet leuk, maar ik denk dat je er niet veel meer aan kan doen dan wat je al doet. Gelukkig heeft Jip het inmiddels al in de gaten. 

Dankje, ja, Jip is een schat maar heel beweeglijk en hij is zo blij als er eten komt dat hij gaat rennen en binkies maken. (Ik vind dat zelf wel heel leuk om te zien 😍)  En juist dan reageert Vlinder fel, gaan de oren naar achter en hapt ze naar hem. 

Maar wat je zegt; zodra het eten er is dan is het over. En de rest van de dag liggen ze bij elkaar. 

Op zich vind ik het niet heel erg maar wel dat er mogelijk wondjes van komen. Want ik ging met Jip vorige week naar de dierenarts om de vaccinatie en toen zat er een klein bultje (iets groter dan een erwt) met wat pus op zn wang, onder zijn kin. Ik vond het natuurlijk geen leuk nieuws want ik had het na de bult bij Bennie natuurlijk wel even gehad met bulten 🙈🙄
We dachten natuurlijk meteen aan het gebit maar dat bleek in orde te zijn. Het bultje zat volgens de dierenarts los in de huid en had niets met de kaak te maken. Vermoedelijk toch een bijtwondje van Vlinder geweest. 🙄 
De dierenarts heeft het met verdovende zalf ingesmeerd en daarna met een naaldje aangeprikt en zo is de pus er grotendeels uit gekomen. Hij heeft ook een kuurtje doxycycline gekregen en inmiddels is het bultje zo goed als genezen. 
Gelukkig maar 😃

 

Maar nu zeg ik dus steeds tegen Vlinder; hou op met bijten, 1 bult is genoeg! 😝

Ze luistert alleen niet… 😐 jammer

 

Overigens is het meestal (op die ene keer na dus) alleen een hap met haar die ze heeft en Jip gaat daarna achter haar aan en dan is ze zo dapper niet meer want dan gaat ze in het huisje achter het raampje heel zielig naar mij zitten kijken, zodat ik vooral medelijden met haar moet hebben. 🤣

 

Maar als dit bij jullie ook zo gaat dan zal het wel bij een goed konijnen-huwelijk horen. 😉

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .