Ga naar inhoud

Wat kan ik doen met het gruis van timothy hooi?


ZorroZoef

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn koop voor mijn konijntjes verschillende soorten hooi

Een baal van bij de boer, verschillende kruidenhooi en timothy hooi van selective. Bij het timothy hooi zit er echter veel gruis onderaan de zak. Heeft iemand een idee wat ik hier eventueel kan mee doen?  Heeft iemand misschien een receptje om er iets lekkers mee te maken ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou hooithee kunnen maken. Hooigruis en evt. konijnveilige kruiden laten trekken in kokend water, eruit zeven (of gebruik een thee-ei), de thee heel goed laten afkoelen. Wel belangrijk dat de konijnen ook altijd toegang hebben tot "gewoon" water. Dit wordt voornamelijk na operaties gegeven, als de konijnen goed water moeten drinken.

 

Ik kwam ook een recept tegen voor konijnenkoekjes:

 

Blend (of plet tussen 2 lepels als je konijnenvoer in je blender niet zo hygiënisch vindt) ¼ kopje biks en roer daar een geprakte banaan en een half kopje hooigruis doorheen. Kneed en steek vormpjes uit (kan ook gewoon met een glas) van ongeveer een centimeter dik en bak 20 minuten op 170 graden. Daarna zou je de oven uit moeten zetten en ze er nog een half uur in moeten laten zitten (?). Dan goed af laten koelen en smikkelen maar.

 

Van dit recept heb ik een keer een caviavariant gemaakt met dank aan @Annasbeestenbende:

 

Een kommetje biks op laten lossen tot puree met een glas kokend water, daar een schep hooigruis en een grote geraspte wortel doorheen kneden. Je kunt er koekjes van maken door balletjes te rollen en te pletten. Eventueel kun je er ook nog konijnveilige gedroogde kruiden overheen strooien. Dan 40 minuten op 170 graden de oven in. Mijn ervaring met de cavia's was dat ze het heerlijk vonden, maar de keuken er wel naar ging ruiken.

 

Natuurlijk niet alles in 1 keer geven 😉. Ik ben benieuwd wat je nijntjes ervan vinden!

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .