Ga naar inhoud

Plakpoep door (vermoedelijk) hooi


marcel98

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Mijn 2-jarige konijntje (vrouwtje) heeft sinds een paar maand last van plakpoep, dit is vaak maar 1 of 2 keer per dag (ochtend, begin middag), de rest van de dag is de ontlasting prima. We zijn met de konijn naar de dierenarts geweest en die heeft de konijn en (plak)ontlasting onderzocht, maar niks bijzonders gevonden.

 

Ik vermoed dat het komt door een reactie op hooi en stro.  De bodembedekking dat eerst stro was is inmiddels vervangen voor vezelhennep, dit heeft het probleem terug gebracht na zo'n 3x per week. De overige 4 dagen, krijgt de konijn vers hooi (diverse soorten geprobeerd), een uur na het eten van de nieuwe lading hooi heeft het konijn weer last van plakpoep. 

 

Kan een konijn 'allergische' reageren op hooi en stro.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plakpoep door hooi is echt heel onwaarschijnlijk. In principe is hooi het hoofdvoer van konijnen. Een overgevoeligheid voor stof kan wel, maar een allergie voor hooi of stro bij konijnen heb ik nog nooit gehoord. Er kan natuurlijk wel iets aan het hooi zijn toegevoegd waardoor het konijn plakpoep krijgt. Bijvoorbeeld bepaalde kruiden, wortelstukjes of zoiets. Het kan ook zijn dat je hooi geeft dat niet lang genoeg gedroogd is waardoor het niet geschikt is voor konijnen, maar ook dat lijkt me sterk als je het in een winkel koopt. Wat voor hooi geef je nu? En wat krijgt het konijn verder aan voedsel? Welke brokken en hoeveel? En groenvoer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou raar zijn, gezien het feit dat hooi het hoofdvoedsel is van konijnen. De spijsvertering van konijnen duurt zo'n 24 uur, dus ik zou de oorzaak eerder zoeken in iets dat ze de dag daarvoor gegeten heeft. Wat eet ze nog meer, naast hooi?

Is haar gebit nagekeken? Gebitsproblemen kunnen ook diarree veroorzaken. Eigenlijk kan de dierenarts alleen onder narcose het hele gebit bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ze voor mij al zeggen, is plakpoep van hooi niet waarschijnlijk. Wat voor hooi geef je? En wat geef je verder voor voeding?

 

Als het een hele eiwitrijke soort is (1e snede paardenhooi of een mix met veel luzerne) dan zou het wel kunnen dat ze er wat diarree van krijgen. Sommige konijnen zijn daar heel gevoelig voor. Dan zou je dus wel van hooisoort kunnen wisselen naar één met minder eiwitten, dus van een latere snede, onbemeste weide, andere grassoorten enz.

Als het kruidenhooi is met fruit of groenten kan dat ook diarree geven.

 

Maar bijvoorbeeld een wormbesmetting is ook iets waar ik aan zou denken in dit geval, bij konijnen een lastig iets om te ontdekken omdat het niet vaak in de keutels terug te zien is. Of gebitsproblemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties tot zover.

Op het moment krijgt de konijn kruidenhooi met wortel en echinacea van de Welkoop, maar hij eet meer van de korrel (merk niet bekend omdat de verpakking is overgegooid in een doos.) +- 80 gram per dag. Daarnaast krijgt die enkele plakjes winterwortel verdeelt over de hele dag als snoepje.

aangepast door marcel98
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou stoppen met de winterpeen, daar zit erg veel suiker in. Als het weer goed gaat zou je ook kunnen overwegen om bijvoorbeeld een stukje witlof te geven. Kruiden zoals peterselie en basilicum vinden ze vaak ook lekker, maar wel voorzichtig opbouwen. 

80 gram biks klinkt als veel, maar hoe zwaar zijn je konijnen samen? En is het een goed merk biks of een goedkope variant zoals het huismerk van Welkoop? Dat scheelt ook nogal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe zwaar is je konijn?

Ik heb het vermoeden dat je teveel biks geeft. Als je konijn er twee dagen over doet dan krijgt ze dus heel veel biks. Een konijn heeft biks nodig omdat het voedingsstoffen bevat die ze nodig hebben omdat ze eenzijdiger eten dan in het wild, maar hooi is het hoofdvoer. De biks zou in ongeveer een kwartier op moeten zijn, en zeker niet in twee dagen. Als er altijd een vol bakje staat kunnen daar ook muizen op af komen.

Als ik jou was zou ik een goed merk biks kopen, ter inspiratie kun je hier in de webwinkel kijken, en daar gefaseerd op overstappen. 10 tot 15 gram per dag per kilo konijn zou voldoende moeten zijn.

  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .