Ga naar inhoud

Tips voor eenzaam konijn (tijdelijke overbrugging)


Mirjam123

Aanbevolen berichten

Afgelopen vrijdag is een van mijn konijnen, best wel onverwacht, overleden. Vermoedelijk aan een hartstilstand. Haar vriendje, Benji, zit nu alleen. Hoewel het mijn hart breekt om afscheid te nemen, heb ik toch besloten om hem af te staan ter adoptie. Ik wil uiteindelijk geen huisdieren meer (ik heb nog een ander koppel over), telkens het afscheid trek ik echt niet meer. Nu heb ik eigenlijk twee vragen: enerzijds ben ik op zoek naar tips om Benji te helpen, anderzijds ben ik op zoek naar mensen met ervaring met het afstaan van een konijn.

 

Benji heeft ontzettend veel last van het verlies van zijn grote vriendin. Hij eet kleine beetjes, maar laat veel staan. De hele dag/avond (misschien ook nacht?) zit hij rondom Rosa's favoriete plekje. Af en toe zit hij even ergens anders, dan weer naast haar plekje (ze had de gewoonte om de zandbak als wc te gebruiken en de wc-bak als chillplek). Steeds maar zit hij tegenover of naast de wc-bak. Hoe kan ik Benji helpen? Ik geef hem regelmatig even iets lekkers tussendoor, dat eet hij vaak wel, maar verder laat hij veel eten staan. Aaien heeft hij nooit gewild, al mocht ik hem zaterdag wel ineens uitgebreid aaien. Iets wat voorheen nooit mocht. Nu probeer ik zo af en toe of hij kriebels wil, maar meestal loopt hij dan weg, om dan even later weer terug te keren naar het plekje naast de wc-bak. Deze zaterdag kan ik Benji naar de opvang brengen en dan is de hoop dat hij zo snel mogelijk een lief vriendinnetje krijgt, met een lief baasje natuurlijk. Maar hoe kan ik Benji helpen zich minder eenzaam te voelen tot die tijd? De opvang zei evt een knuffeltje in het hok zetten, maar wat is geschikt, stel dat hij er aan gaat knagen? De DA assistent zei nog iets wat naar Rosa ruikt, maar dat lijkt mij juist tegennatuurlijk en verwarrend?

 

En zijn er mensen die ervaring hebben met een konijn afstaan bij de opvang? Misschien toevallig specifiek ervaring met Knaagdierencentrum IJmuiden? Ik weet dat dit voor Benji het beste is, omdat ik echt geen nieuwe dieren meer wil en hem alleen laten zou veel erger zijn. Maar ik vind het heel moeilijk om los te laten, het idee dat ik niet weet waar, of bij wie, hij uiteindelijk terecht zal komen. Dat vreet wel een beetje aan me 😞 Ze doen wel echt serieuze checks, konijnen gaan sowieso nooit alleen weg en mensen moeten foto's laten zien van het verblijf. Ze krijgen een hele waslijst aan vragen, etc. Dus dat stelt me wel wat gerust. Maar toch. 

Achtergrondinfo voor context:
Een halfjaartje terug schreef ik over mijn Vlaamse Reus, Rosa, die bleef maar afvallen. Uiteindelijk werd artrose en nierproblemen geconstateerd. Hoewel de Novacam goed hielp tegen de artrose (ze zat weer lekker in de zandbak etc), kwam ze qua gewicht niet aan. Waar er eerst brokken bleven liggen, kwam haar eetlust op de Novacam (en na het verhelpen van een ontsteking) weer terug, dat gaf hoop. Maar het gewicht bleef weg. Op advies van BB-leden heb ik met de dierenarts behandeling tegen EC besproken en dat vonden ze een goede suggestie. Helaas vond Rosa die medicatie echt ontzettend smerig en kreeg ze er heel veel stress van. Toen heb ik gekozen voor kwaliteit van leven en ben ik gestopt met de Panacur, mede omdat niet zeker was of ze EC had en we dus niet wisten of het wel zin had. De Novacam likte ze zo uit het spuitje, zonder stress. Helaas werd twee weken terug een tumor gevonden, vermoedelijk bij de darmen, maar door vocht in de buik was lastig te zien waar het precies zat. Omdat ze nog steeds fit was besloot ik nog heel even van haar te genieten, al was ik er op voorbereid dat we op korte termijn afscheid van haar zouden moeten nemen. Afgelopen vrijdag is Rosa, voor mijn gevoel, heel onverwacht overleden. Ik was er op voorbereid dat ik die moeilijke beslissing zou moeten nemen en haar zou moeten laten inslapen, voordat ze zou gaan lijden. Of dat ik te laat zou zijn en ze ineens stilletjes in een hoekje zou zitten, of niet zou komen eten. Maar woensdag hadden we nog uitgebreid geknuffeld, donderdagavond nam ze haar Novacam nog probleemloos en ging ze daarna nog lekker zitten eten. Vrijdagochtend zat ze nog op haar favoriete plekje te soezen in de ochtendzon. Daarna was ze even het nachthok in gegaan. Rond 11.50u kwam ze samen met Benji het huisje uitgerend, naar het deurtje van de ren toe. Daar viel ze om. Eerst dacht ik nog dat ze even ging rollen en weer op zou staan. Maar ze bleef liggen. Ik was heel snel bij haar, ik zag het gebeuren. Maar ze was er niet meer. De dierenarts denkt dat ze een hartstilstand heeft gehad. Ergens ben ik 'blij' dat ze niet geleden heeft, geen lijdensweg of stress van met spoed naar de dierenarts. De moeilijke beslissing heb ik niet hoeven nemen. Maar ondanks dat ze ziek was, was dit wel veel onverwachter dan ik had gedacht. En ik mis haar ontzettend, mijn lieve grote vriendelijke reus 😞 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte! Hoewel het ontzettend onverwacht en pijnlijk is, lijkt het me ook een hele mooie manier om te sterven, in eigen omgeving met haar maatje erbij, zeker omdat ze tot kort daarvoor nog zo tevreden was.

 

Ik ben vrijwilliger bij een opvang, niet degene die je noemt, maar kan je zeggen dat de konijnen echt goed verzorgd worden. Niet helemaal zoals thuis, maar echt prima voor een hopelijk korte tussenstop naar een nieuw thuis. Soms merk ik wel dat een konijn niet happy is in de opvang en dan wordt er altijd een oplossing gezocht (bijvoorbeeld naar een rustigere hoek van de opvang of een iets groter verblijf als dat kan). En de meeste konijnen doen het echt verrassend goed in de opvang. Bij de opvang waar ik vrijwilliger ben is de doorstroom ook echt goed, de meeste konijnen blijven maar kort voor ze alweer een nieuw maatje en baasje hebben.

 

Nog een kleine opmerking om jouw verwachtingen misschien bij te stellen: Verwacht geen update over hoe het gaat, of hij al is uitgeplaatst, hoe de nieuwe baasjes zijn. De meeste opvangen hebben het zo druk met het verzorgen van de konijnen en het bijhouden van nieuwe afstand en koppelingen, dat hier geen tijd voor is. Ik merk dat dit mensen vaak teleursteld als ik dit moet vertellen bij afstand, vandaar dat ik je er alvast op wil voorbereiden. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies van Rosa. Het is altijd pittig om een konijn te verliezen, maar als je je instelt op nog langzaam afscheid nemen is het wel heel hard als ze opeens weg zijn. Al is het voor hen beter. Mijn eerste konijn is ook aan hartfalen overleden en dat ging inderdaad ook zo snel, terwijl er 0,0 tekenen waren dat er wat aan de hand was.

 

Ik heb geen ervaring met konijnen afstaan, maar ik snap je beslissing voor Benji wel. Ik hoop dat hij gauw een nieuw fijn maatje krijgt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-3-2023 om 10:41, happy211 zei:

Heel veel sterkte! Hoewel het ontzettend onverwacht en pijnlijk is, lijkt het me ook een hele mooie manier om te sterven, in eigen omgeving met haar maatje erbij, zeker omdat ze tot kort daarvoor nog zo tevreden was.

 

Ik ben vrijwilliger bij een opvang, niet degene die je noemt, maar kan je zeggen dat de konijnen echt goed verzorgd worden. Niet helemaal zoals thuis, maar echt prima voor een hopelijk korte tussenstop naar een nieuw thuis. Soms merk ik wel dat een konijn niet happy is in de opvang en dan wordt er altijd een oplossing gezocht (bijvoorbeeld naar een rustigere hoek van de opvang of een iets groter verblijf als dat kan). En de meeste konijnen doen het echt verrassend goed in de opvang. Bij de opvang waar ik vrijwilliger ben is de doorstroom ook echt goed, de meeste konijnen blijven maar kort voor ze alweer een nieuw maatje en baasje hebben.

 

Nog een kleine opmerking om jouw verwachtingen misschien bij te stellen: Verwacht geen update over hoe het gaat, of hij al is uitgeplaatst, hoe de nieuwe baasjes zijn. De meeste opvangen hebben het zo druk met het verzorgen van de konijnen en het bijhouden van nieuwe afstand en koppelingen, dat hier geen tijd voor is. Ik merk dat dit mensen vaak teleursteld als ik dit moet vertellen bij afstand, vandaar dat ik je er alvast op wil voorbereiden. 


 

Bedankt voor de tip, ik was er inderdaad al een beetje bang voor dat dat geen realistische verwachting zou zijn. Ik had bedacht dat ik zelf gewoon regelmatig op de site kan kijken of hij er nog op staat, dan weet ik ook of hij er nog zit..

 

Moet zeggen dat ik het echt ontzettend lastig vind, hoe dichterbij het komt, hoe moeilijker. Enerzijds wil ik echt geen nieuwe dieren meer omdat ik telkens het verdriet niet trek. Anderzijds is Benji al 5 jaar bij me en breekt mijn hart van het idee dat hij misschien nog wel weken of zelfs maanden alleen blijft zitten in de opvang.


Het is echt zo zielig nu, hij zit alleen maar, in elk geval 95% van de tijd dat ik wakker ben, bij Rosa’s favoriete plekje. Eten doet hij echt amper. Hij eet gelukkig wel iets, maar echt veel te weinig. Hij is overduidelijk in de rouw en enorm van slag. Ik heb nu een kruik in het hok gelegd met een doek er omheen, zodat hij iets warms heeft om tegenaan te kruipen. Maar daar maakt hij geen gebruik van zover ik zie. Een wilgen-speelbal gevuld met hooi en kruiden geeft ook geen afleiding.. 😞 

 

Ik ga morgen de opvang bellen om nog eens te overleggen. Misschien is er een mogelijkheid dat Benji alvast gekoppeld wordt aan een voedster uit de opvang, dat ze als stel ter adoptie gaan. Want nog veel langer alleen zijn gaat hem echt geen goed doen. Of anders kom ik zaterdag met meer konijnen thuis dan ik er heen ging…sluit ik ook nog niet helemaal uit. En ergens zou ik niks liever doen hoor, ik heb al een paar keer gekeken.. Maar ik wil echt geen nieuwe dieren meer 😞 

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat de opvang je gerust heeft kunnen stellen. Niet elke opvang is even snel met het updaten van de website, dus ik zou ook zeker even informeren of ze je een belletje/mailtje willen doen als Benji gereserveerd of geplaatst is. Het is echt een heel moeilijke beslissing. Heel veel sterkte morgen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx. Ze waren heel lief met Benji en ik vond ze erg kundig overkomen. Ik heb wel een heel goed gevoel bij die opvang. Maar ik moet zeggen dat ik Benji wel echt mis en ik overweeg nog steeds om hem terug te halen...eigenlijk heb ik gewoon heel veel spijt.. Dan maar wel weer vier konijnen.. Maar binnen 24uur was Benji al gereserveerd..als hij uitgeplaatst wordt dan hoop ik gewoon heel erg dat hij een super lief vriendinnetje krijgt met een super lief baasje ❤️ Maar mocht hij niet uitgeplaatst worden en weer beschikbaar komen..dan ga ik hem zelf ophalen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .