Ga naar inhoud

Konijn eet slecht/niet na operatie


Sannxx

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Mijn konijntje is donderdagochtend gesteriliseerd en heb haar smiddags weer opgehaald. Nu sinds de operatie heb ik haar echt bijna niet zien eten. Zodoende dat ik dwangvoer heb gekregen om dit te voeren. Nu zaterdagavond gaat het eten nog steeds moeizaam. Ze wordt steeds actiever en feller tegen het dwangvoeren. Ze bijt en laat alles weer uit der mond lopen. Ze vertoon verder niet enorm veel pijn, ze wond ziet er goed uit en ze blijft er ook vanaf. Uiteraard krijgt ze 2x per dag pijnstiller. Die neemt ze wel goed aan. Hebben jullie nog tips of tricks om het wat makkelijker te maken. Dit geeft namelijk zoveel stress. Ze is groenvoer gewend, dit bied ik ook aan. Hier zie ik echt kleine beetjes vanaf geknabbeld worden en af en toe een sprietje hooi. Verder hoor ik der buikje rommelen sinds vanavond. 
Ze plast en ze poep (plak poep of mini keutels) wel. 
uiteraard is er al meermaals contact met de dierenarts geweest en de spoedpost. Die zeggen allemaal steeds hetzelfde. Blijven dwangvoeren. 
 

Alvast bedankt voor jullie hulp.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat enorm rottig. Het is zo dat konijnen moeten blijven eten, anders gaat het heel snel mis.

Vandaar dat dwangvoeren noodzakelijk kan zijn. Na een operatie verminderd vaak de eetlust en moet je je konijn blijven paaien en/of dwangvoeren.

Probeer het groenvoer af te wegen en doe het hooi bijv. in een toiletrolletje zodat je beter zicht hebt op hoeveel ze eet. Dan kan de spoedpost ook beter advies geven.Daarnaast zou ik proberen of ze wel meer zin heeft in verse kruiden (peterselie, tijm, munt) of zachter groenvoer (wortelloof), want alles wat ze binnen krijgt is beter dan niets. Of misschien favoriete snoepjes. Biks eten ze vaak past als laatste.

 

Bij dwangvoeren is het idee dat je echt de spuit zodanig doet dat ze wel moeten slikken, dus dan hoort het er niet uit te komen. Je kan dwangvoer ook vanaf een lepeltje laten aflikken. Heb je dat al geprobeerd en/of wil ze dat wel? Als je echt de hoeveelheid eten niet vertrouwd zou ik toch naar de spoedpost rijden en haar daar laten dwangvoeren. Felheid en pit is juist wel een goed signaal, mogelijk eet ze dus meer dan je denkt en is ze aan het opknappen.

 

 Mini-keutels komen door het dwangvoer, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Plakpoep is wel vervelend, dus let dan op met de hoeveelheid groenvoer.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat balen! Sommige konijnen knappen sneller op dan andere konijnen. Heb je een idee hoeveel ze nu zelf eet? Om de darmen op gang te houden hoeft ze op zich niet veel te eten, maar wel regelmatig. 

 

Vervelend dat dwangvoeren lastig wordt. Gebruik je een dun spuitje waar 1 ml in past? Die werken voor mij het beste. Het klopt dat je het spuitje best ver in het bekkie mag doen, maar als ze niet wil slikken dan loopt het er alsnog weer uit, ook als je het spuitje ver in de bek doet. 

 

Zelf heb ik het idee dat plakpoep eerder door dwangvoer en stress ontstaat dan door groenvoer als ze dat gewend zijn. Wel even in de gaten houden natuurlijk en het groenvoer niet te lang laten liggen, maar ik verwacht dat het weer normaal wordt als ze zelfstandig eet. 

 

Wat nog weleens helpt is om bv een takje peterselie voor de neus te houden en ermee te plagen. Regelmatig worden ze dan een beetje boos en nemen ze uit nijd een hapje, waarna ze het takje verder opeten.

 

Sterkte ermee! Het kan even een paar dagen duren, als ze morgen nog niet zelfstandig eet zou ik ik nog even met je eigen dierenarts bellen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er ook rekening mee als je redelijke hoeveelheden dwangvoer geeft, het konijntje geen honger meer heeft en niet zelf gaat eten. De maag zit dan vol. Zelf probeer ik, zodra ze zelf wat gaan knabbelen, geen dwangvoer meer te geven. Ik heb natuurlijk wel nog klaarstaan voor het geval dat. Maar daarna hou ik zelf in de gaten hoeveel ze zelf gaan eten en voer dan eventueel nog een beetje bij. Maar meestal gaan ze dan zelf steeds meer zelf eten en is dwangvoeren niet meer nodig. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal, hier heb ik zeker wat aan gehad. 
 

Op het moment begint ze weer een beetje te knabbelen op hooi. Dit is ook het enige wat ze nu eet. Ongeveer een klein handje/plukje. De dierenarts gaf aan dat dat echt nog te weinig is en zodoende voer ik nog wel bij met dwangvoer. Ook om te zorgen dat ze niet nog meer afvalt, ze is wat aan de dunnere kant. 
 

We zijn ook gestopt met de pijnstillers. Telkens als ik die gaf, knabbelde ze helemaal aan niks meer. En ze vertoont geen pijn en de wond is al heel mooi aan het genezen. 

 

het gaat dus de betere kant op, maar we zijn er nog niet. Hoop dat ze zich snel beter voelt en dan zelf wat meer gaat eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou morgen gewoon eens een dag niet dwangvoeren en zien wat ze zelf eet. Best kans dat ze dan gewoon zelf al beter eet 😉

Ik schreef het net ook in een ander topic, na castratie dwangvoer je niet om aan te komen, maar enkel en alleen om de darmen in gang te houden. Als er eens in de 12 uur iets van voedsel in gaat, al is het maar een beetje hooi, zou ik dus niet dwangvoeren. 

 

Je kan het natuurlijk wel aanbieden in een bakje, met een hoop andere lekkere dingen als een soort keuzebuffet. Maar niet dwingend geven. 

 

Pijnstillers kun je soms ook tussen twee blaadjes verstoppen, munt of basilicum werkt bijvoorbeeld vaak goed, dat heeft sterke geur. Dan hoeft dat ook niet met dwang.

 

Sommige konijnen hebben echt veel stress van de dwang, van het vasthouden en de spuit. Als je dat stopt en ze zelf weer laat, kan dat echt in herstel helpen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .