Ga naar inhoud

Het algemene vaccinatietopic 2023


Evee

Aanbevolen berichten

Ik zocht dit topic, maar kon het niet vinden. Ik denk dat ik het nog niet had aangemaakt! 

 

Maar hierbij weer een vaccinatietopic. Heb je vragen over iets wat met de vaccinaties te maken heeft, of delen met de rest hoe het bij jouw konijnen is verlopen allemaal, dan is dit de plek! 

 

 

 

Meer lezen over dit onderwerp? Deze artikelen zijn dan handig!

 

Informatie over myxomatose en VHS / RHD 1 en 2
https://www.bunnybunch.nl/informatie/myxomatose-en-vhs-rhd-1-en-2-bij-konijnen

 

Myxomatose en VHS meldingen van alle afgelopen jaren
https://www.bunnybunch.nl/informatie/myxomatose-vhs-meldingen

 

 

Hoe vind je een goede dierenarts voor je konijnen?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/goede-dierenarts-konijn

 

Lijst met konijnkundige dierenartsen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee prikte dit topic vast

De konijnen zijn weer gecontroleerd en gevaccineerd. Het tarief is wel omhoog zeg 😅 66 euro per konijn dit keer. 💰

Sofie had een klein beetje beginnende haakjes, dus iets om op te letten. Zij was ook iets aangekomen, weegt 1.9 kg. Harold was iets afgevallen, van hem heb ik het gewicht niet onthouden, de assistente was zo onder de indruk van zijn zachte vachtje dat dat afleidde haha. En ook Brenda was iets afgevallen, weegt 1.6 kg nu. maar prima qua conditie.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Schattig van de assistente. Ze zijn bij ons ook gek op onze schatjes, omdat ze zo tam en snoezig zijn. Kennelijk hebben ook niet veel mensen grote konijnen (al vind ik de onze niet zo groot, vergeleken met volledig Vlaamse reuzen), dus wij zijn 'dat stel van die grote konijnen'.

 

Klein vaccinatie vraagje: Wij gaan dit jaar de vaccinatie van het ene konijn naar voren halen (die is van september) en die van de andere aanhouden (die is van juli). Wij gaan meestal toch niet in de zomervakantie op vakantie, dus ik vind het wel prettig om een zomertijd aan te houden. Geen rui, minder kwakkelings-kansen en beter in de gaten kunnen houden. Ik zie alleen veel mensen in de lente vaccineren, omdat dan helaas de ziektes opkomen. Is dat aan te raden en zal ik het volgend jaar naar mei trekken of is daar geen aanleiding voor?

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger waren de vaccinaties korter werkzaam, en was in het voorjaar vaccineren voor de beste bescherming wel echt belangrijk. Tegenwoordig is het een alles in één prik en bied het alles in één vaccin (nobivac myxo-rhd plus) wel echt langere bescherming, en is dus die bescherming van 1 jaar wel echt waar je op kan vertrouwen. Daardoor maakt het vaccinatiemoment niet uit. Als jij dus beide konijnen in juli wil laten vaccineren, is dat prima hoor!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook geen probleem, eerder kan geen kwaad. Je kan het gerust met een half jaar naar voren halen als dat beter uit komt. Als je hem maar niet laat verlopen. Dus altijd eerder doen, als je het moment wil verschuiven, niet later. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Evee zei:

Vroeger waren de vaccinaties korter werkzaam, en was in het voorjaar vaccineren voor de beste bescherming wel echt belangrijk. Tegenwoordig is het een alles in één prik en bied het alles in één vaccin (nobivac myxo-rhd plus) wel echt langere bescherming, en is dus die bescherming van 1 jaar wel echt waar je op kan vertrouwen. Daardoor maakt het vaccinatiemoment niet uit. Als jij dus beide konijnen in juli wil laten vaccineren, is dat prima hoor!

 

Dat verklaart waarom ik vooral oudere informatie vond waarin staat dat het belangrijk is om in het voorjaar te vaccineren. Ik had al geïnformeerd over naar voren halen, waarop onze dierenarts zei dat zelfs gelijk de dag erna geen kwaad zou kunnen. Ze vertelde me dat elk konijn dat het asiel binnenkomt in principe gelijk wordt gevaccineerd, omdat ze niet kunnen achterhalen of een konijn al gevaccineerd was of wanneer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Ah fijne informatie. Ik zat er een beetje mee. Bobby is op 13-07-2022 gevaccineerd en Meike op 1-12-2022.

Dus als ik het goed begrijp mag Meike gerust ook in Juli.

Ja hoor 🙂

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, mammafelina zei:

Fluffy en Pip hebben hun vaccinatie weer gehad.

Ik ben gelijk met de cavia’s en Ollie geweest.

Caafjes ingeënt tegen bordetella en Ollie heeft gelijk zijn rabiës vaccinatie gehad.

In totaal 224 euro kwijt.

Goedkope dierenarts. Ik was ook zoiets kwijt voor 3 konijnen..

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
1 uur terug, Cheeta26 zei:

Straks mijn twee bengeltjes vangen, het is vandaag APK en vaccinatie tijd voor ze.  Heel fijn ik kreeg een maand geleden al een reminder mail dat de vaccinatie zou verlopen.

 

Succes vandaag met ze! Wij gaan over ongeveer 2 weken, dus ik ben begonnen met clicker training en de vervoersbox. Scarlett heeft duidelijk door dat ze snoep krijgt als ze erin gaat zitten, maar Lodewijk vindt mij leuker en blijft dan voor de deur dralen bij mij. Maar ik heb nog 2 weken om te oefenen 😅. Voorheen lieten we ze er gewoon inlopen, omdat ze nieuwsgierig zijn, maar ik wilde graag wat meer controle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes! 

 

Hier wisselt het per konijn wat ze doen met de reismand, sommige hoppen er zelf in als ik hem neerzet, dus dan is het simpelweg een deurtje dicht doen. Maar anderen (lees Sofie) willen er niets van weten 😄 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had Kushi snel te pakken. Bij Micha uiteindelijk de uitgangen van de catcube geblokkeerd. Hart en gebit zijn gecontroleerd,  nagels heeft ze naar gekeken maar die hoefden amper. Gebit van beiden was goed. Vooral bij Kushi blij mee want die had in oktober haken. Maar bij haar vorige eigenaar hadden ze zowat onbeperkt brok en hier is het een hooimonster.  Heb ze bij thuiskomst meteen ingesprayd met anti-myasis. Bij Kushi duurt het altijd een uurtje voordat ze ontdooid. Die gaat ergens zitten en verstijfd. Maar uiteindelijk pakte ze een hele science selective snoepje aan. Toen was het uitgebreid wassen. Micha gaat gewoon bijna metern zijn ding doen

 

Kushi weegt 1840 gram nu, Micha 2048.

 

Heb ook meteen een nieuw flesje Ciseral en Meloxydil meegevraagd voor het geval dat. Mijn spul was al een halfjaar open en de Ciseral had ik al weggegooid

aangepast door Cheeta26
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Evee zei:

Succes! 

 

Hier wisselt het per konijn wat ze doen met de reismand, sommige hoppen er zelf in als ik hem neerzet, dus dan is het simpelweg een deurtje dicht doen. Maar anderen (lees Sofie) willen er niets van weten 😄 

 

Dank je wel. Tja, ze hoppen er zelf in, dus eigenlijk mag ik niet klagen, maar niet altijd zo snel als ik zou willen. Toen bij de vakantieopvang vonden ze ons leuker om te zien dus die mensen wilde alles gaan schoonmaken en dat ging niet. Want de een ging erin en dan ging de ander er weer uit en bij ons staan. Ik schaamde me wel dat het 10+ minuten duurde.

 

Naar de dierenarts toe heb ik zelf wel de tijd natuurlijk, maar ach, nu snackies, volg & op goed gaat, is het tijd voor in en uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-3-2023 om 13:21, mammafelina zei:

Ik vond het inderdaad ook heel erg meevallen.

Ik kreeg een kaart van de dierenarts als herinnering. Ik moet een afspraak maken voor 22 juni. Ik zal laten weten wat het kost. Wat heel netjes was dat toen ik de konijnen bij Kaatje Keutel haalde, ze de dag ervoor had laten vaccineren. Dan hoef je niet gelijk met ze op stap. Dus heb ik dit echtpaar nu bijna een jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Wij waren €150 kwijt voor de vaccinatie van 2 konijnen en een algehele gezondheidscheck: gebit, nageltjes, oren etc. Ze zegt dat ze altijd gebit checkt, ook al vinden konijnen het niet leuk, omdat ze dan ook veel problemen voorkomt als ze ziet dat er iets niet klopt.

 

Ik had gelijk tijd om al mijn vragen te stellen en ik kreeg echt een enorme rant van onze konijnkundige dierenarts over hoe het soms gaat met konijnen met darmproblemen. Dat ze dan maandag komt werken en de weekendarts röntgenfoto heeft gemaakt vanwege gas, maar dat er verder weinig is gebeurd en dat je dan alweer achter staat en de baasjes €350-€500 verder zijn. Ze blijft maar mailen naar alle artsen: infuus erin voor vocht (darmen komen weer op gang) en het hele protocol voor gas en/of verstopping, zodat konijnen gewoon geholpen kunnen worden.

 

@Kolino Onze bevlogen dierenarts geeft aan dat ze konijnen na 17.00 mee naar huis neemt als ze het niet vertrouwt, maar dat ze in bijna alle gevallen konijnen vaak voor 17.00 weer etend de deur uit heeft en dan krijgen de baasjes een protocol mee om dat zo te houden. Ze is van snel en goed ingrijpen, zodat alles snel weer op de rit is. Ze ziet vooral hangoordwergjes soms wel 4x per jaar met verstoppingen, omdat alles daar gewoon compacter is en dat helpt niet mee.

 

Verder heb ik gevraagd voor de anti-myasis spray (nee - onze konijnen zijn gezond en gewoon kontjes blijven checken/vliegen blijven meppen als je ze ziet), gewicht (ziet er goed uit, wegen op zich prima, maar niet zo focusen op getallen, maar meer kijken naar lijf, want ze verwacht dat Lodewijk nog breder gaat worden en dus ook zwaarder), metalen hooibal (prima - onze konijnen zijn idd te groot voor de meeste risico's want kopjes/pootjes kunnen er idd niet in), koelmat (prima,  maar schaduwdoek raad ze vaker aan omdat niet elk konijn op koelmatten/icepods wil liggen. Wel idd goed blijven checken of ze er niet aan knagen, dan gelijk weggooien).

 

Dus we waren even bezig, maar ze is gek op onze schatjes, dus dat helpt en ook super bevlogen.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, bobbyonthefloor zei:

Ah oké thanks!

 

Langere verhaal: gezonde jonge konijnen lopen het minste risico zeker met een goed geventileerd hok, baasjes die er boven op zitten en vliegen doodmeppen en het hok echt goed schoonmaken. Vooral de plas is belangrijk - droge normale keutels vormen geen gevaar. In principe gaan de vliegen eerst in de vochte plas plekken zitten (maar wij hebben korrels, dus die zijn er minimaal), daarna in de plakpoep (maar als het goed is hebben je konijnen die niet) en daarna pas bij de konijnenkonten bij de poep. Ze zei dat ze die vliegen haat (wij ook), maar dat ze het dus vaak alleen aanraad voor baasjes met oudere konijnen die gevoelig zijn voor diarree/plakpoep. Onze konijnen zijn ook al bijna door de rui heen, dus vervilte staarten die niet meer schoon te krijgen zijn en evt. vochtig kunnen blijven, zullen ook niet voorkomen. 

 

Zij is van het oppakken en konten controleren, maar wij zijn van het voelen van de konten en eronder (ze zegt dat de meeste konijnen dat dus juist helemaal niet toleren, maar de onze dus wel) en evt. op de boomstronk laten springen, zodat ik het goed kan beoordelen of als ze geflopt liggen. Ze zei dat je plakpoep ook heel goed kan ruiken.

 

Ze vindt ze echt super tam en lief en dat we echt een goede band met ze hebben, dus ze zei, je hoeft je echt geen zorgen te maken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Zojuist, Pablo&Lola zei:

Vanochtend met Luz naar de dierenarts geweest voor vaccinatie & nageltjes knippen. Ik was 38 euro kwijt. Had veel meer verwacht met jullie prijzen. 🫢


Dat is idd een fijne prijs. Maar bij ons werden de tandjes ook gecheckt, de oren e.d. als volledige gezondheidscheck. Dus we waren wel 30-40 mins binnen. Dan vind ik €75 per konijn schappelijk. Plus dat huurprijzen in het westen hoger liggen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-6-2023 om 11:19, bunnyempress zei:


Dat is idd een fijne prijs. Maar bij ons werden de tandjes ook gecheckt, de oren e.d. als volledige gezondheidscheck. Dus we waren wel 30-40 mins binnen. Dan vind ik €75 per konijn schappelijk. Plus dat huurprijzen in het westen hoger liggen 


Ik zat eerder bij een andere, duurdere praktijk, maar ik was de overvolle wachtruimte en de gigantische uitloop bij elke afspraak zó zat. Bij deze praktijk ben ik altijd de enige in de wachtruimte en precies op het tijdstip van de afspraak aan de beurt. En nog goedkoper ook. Plus, er zitten drie locaties bij mij in de buurt, dus ik kan altijd ergens snel terecht. De ‘konijnkundigheid’ vind ik, voor zover ik tot nu toe heb kunnen beoordelen, ook prima. En over een flesje pijnstiller om thuis op voorraad te hebben, doen ze ook totaal niet moeilijk. Had ik al gezegd dat ik fan ben? 
 

Edit: het enige ‘probleem’ is dat ze Luz maar ‘Lus’ blijven noemen. 😂

aangepast door Pablo&Lola
  • Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .