Ga naar inhoud

Afvallen zonder aanwijsbare oorzaak


Kolino

Aanbevolen berichten

De titel zegt het al, een van mijn konijnen is zonder dat hij op dieet is gezet of minder is gaan eten best wel wat afgevallen. Ze waren bij de dierenarts voor de vaccinatie en werden daar natuurlijk ook gewogen. Natuurlijk gaan de alarmbellen rinkelen bij mij, maar niet bij de dierenarts. Het konijn had namelijk nog genoeg spek en er mocht nog wel wat af. Ik vind het lastig wat nu te doen. Ik wil hem de komende dagen even in de gaten houden op drink- en plasgedrag. Weet iemand om de hoeveel tijd een konijn gemiddeld hoort te plassen? Hij is niet nat en heeft verder geen uiterlijke kenmerken van E.C. Toch speelt het door m'n hoofd en denk ik, moet hij niet toch een kuurtje van een maand? Om even een volledig beeld te geven, hij is bijna 9 en heeft staar (volgens de dierenarts niet het type staar dat je bij E.C. ziet). Hij eet zogezegd normaal, hij is gek op eten en altijd aan de zware kant geweest daardoor. Nu zit hij ver onder wat hij normaal weegt. Het zit me gewoon niet lekker, wat zouden jullie in mijn geval doen? Wat nog wel opvallend was, is dat de urine van beide konijnen wat donker blijkt te zijn, maar ze hebben de laatste dagen niks gegeten wat hun urine doet verkleuren. De dierenarts die ze heeft bekeken is op zich wel konijnkundig trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel is hij precies afgevallen? Is er al een wintervacht wissel geweest, want dat scheelt natuurlijk ook gewicht? Wij wegen regelmatig en zien toch vaak 200gram verschil, maar hebben zware konijnen natuurlijk, dus dat is 5% voor Scarlett en 6% voor Lodewijk. Begonnen met wegen omdat Scarlett toen zich had verslikt en minder brokjes wilde, daarna vanwege de castratie, toen vanwege de brok wissel en nu vindt vooral Lodewijk de weegschaal gewoon heel leuk (loopt er heen of springt er zelf op), dus waarom dan niet een keer of 2 per week hem gelukkig maken en dan Scarlett ook maar gelijk.

 

Ik weet niet hoe vaak ze horen te plassen, maar ik zou wat natter groenvoer geven om extra water te geven. Soms vind ik dat Scarlett minder drinkt, maar ze drinkt ook van de tegels/het krukje als het heeft geregend ipv uit de bak. De fles lieten ze beiden vaak staan, dus die vullen we niet meer.

 

Als hij minder ziet kan het zijn dat het andere konijn zijn eten pikt? Of dat hij het voer niet goed ziet? Voer je hem uit de hand, los op de grond of in een voerbak?

Hij is volgens mij ook wat ouder toch? Dan gaan mensen vaker meer brokjes voeren, omdat ze wat meer moeite hebben met eetlust/op gewicht blijven.

 

Ik zou zelf denk ik uit de hand voeren, natter groenvoer geven en dan over een dag of 3 weer wegen. Kijken of hij op gewicht komt (dan is het eten wat niet goed gaat). Zo niet, dan zou ik zeker terug gaan naar de dierenarts om te overleggen. Vertrouw op je gevoel als je denkt dat er iets niet klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Joris was ook het enige symptoom afvallen. Later kwamen er wel meer dingen bij, maar de eerste weken alleen dat, en dan was het toch echt EC. Ik denk dat ik met die kennis en ervaring toch zou beginnen met fenbendazol. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is 300, bijna 400 gram kwijt ten opzichte van vorig jaar. Hij is ieder jaar in de rui als hij daar komt, dus dat verklaart het gewichtsverlies niet. Ik weet 100% zeker dat hij niet minder eet, vandaar ook mijn zorg. Hij weet zijn eten en mij, als ik het kom brengen, prima te vinden. Je merkt niet aan hem dat z'n zicht beperkt is. Ik neig inderdaad naar fenbendazol starten, nu de grote vraag, hoe overtuig ik de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zwaar is hij nu? Ik zou gewoon bellen en zeggen: Ik vermoed EC, kunnen we beginnen met fenbendazol? En als de dierenarts zegt dat dit niet kan, dan vragen wat zij nodig hebben als aanwijsbare reden om wel te beginnen. Afspraken maken dat je die dingen dan de komende 2-4 dagen in de gaten houdt en dan daarna beginnen. Maar onze konijnkundige dierenarts is echt konijnengek, dus ik denk dat die sowieso liever zou beginnen als er een vermoeden is. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft altijd geschommeld tussen de 2,5 en de net geen 3 kilo. Nu zit hij op 2,2 kilo. Als ik me goed herinner was het vorig jaar net geen 2,6 kilo, het jaar ervoor 2,5. Qua grote is hij wel wat groter dan een dwergkonijn. De dierenartsen hadden het voorheen altijd over dat hij af moest vallen naar 2,5 kilo. Nu zou hij zelfs 2 kilo mogen wegen, ik vind dat voor zijn grote wel wat aan de magere kant. Ik heb meer konijnen van rond de 2 kilo gehad en hij is toch iets groter.

 

Feit blijft dat ik hem niet minder ben gaan voeren en hij toch is afgevallen, dat moet ergens vandaan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie je verder echt niks aan hem? Toen Tara EC had viel ze ook zo af, maar had ze ook een scheef kopje. Alleen was dat zo minimaal dat je dat alleen kon zien als je vanaf de rug keek.

En drinkt hij nog evenveel als anders?

Misschien helpt het voor het overtuigen van je dierenarts om de lijst met symptomen langs te lopen en alles dat ook maar enigszins anders dan anders is te noteren (en desnoods iets aan te dikken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik zie echt niks aan hem, als ik hem nader wil inspecteren gaat hij naar mij kijken. Van een afstandje valt me niks op. Mijn vorige konijn met E.C. had ook geen scheve kop, dat begon in de ogen en daarna een verzwakte achterhand en afvallen enzo. Nu is alleen het afvallen opvallend, maar niet zichtbaar. Drink- en plasgedrag zou wel afwijkend kunnen zijn, dat ga ik nu even goed monitoren. Die ogen zitten me natuurlijk ook niet lekker, ook al gaf de dierenarts aan dat het er bij E.C. vaak anders uit ziet.

 

Ik zit nog te denken wat nog meer redenen kunnen zijn tot afvallen. Of ik misschien iets over het hoofd zie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker vertrouwen op jezelf en je gevoel dat er iets mis is. Vaak hebben we onbewust toch in te gaten dat er iets niet klopt, al kunnen we onze vinger er niet op leggen. Vaak genoeg meegemaakt zelf dat mijn onderbuikgevoel klopte. Zelf zou ik het ook wel zorgelijk vinden dat hij opeens toch onder zijn normale lagere gewicht (2,5kg) gezakt is.

 

Is er een reden waarom je dat niet met de dierenarts kan overleggen? Niet elke arts staat open voor overleg (helaas), maar met een gesprek kom je soms toch wel dichterbij wat je precies dwars zit of wat je dan de komende tijd kan observeren.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou aan EC denken, maar toch ook aan een tumor of ontsteking ergens. Maar eerder aan EC met ook dat oog. Afwijkend drink- en plasgedrag hoef je niet te zien he, ook niet als de nieren aangetast zijn. Dunya dronk met ernstig nierfalen haast niets en plaste ook niet meer, alleen heel waterig. Maar meestal zie je dat natuurlijk juist wel.

Ik zou ook zeker het drink- en plasgedrag in de gaten houden het weekend en daarna denk ik toch een preventieve kuur starten. Dat is het minst invasief en het meest waarschijnlijk. Regelmatig blijven wegen om te zien in hoeverre en hoe snel het gewicht verder daalt. Bij mensen is afvallen zonder duidelijke oorzaak ook een alarmbel, dus ik vind het gek dat de dierenarts daar totaal niet moeilijk over doet. 

aangepast door Jamesthebunnybutler
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet inderdaad dat ik het spul via internet kan krijgen. Dat plan had ik ook al achter de hand.

 

Ik heb gisteren wel even z'n lijfje langs gevoeld, maar daar voel ik niks opvallends. Dat zegt natuurlijk niks, maar ik wil ook niet zo stom zijn dat ik iets opvallends over het hoofd zie. Toch best moeilijk om te zien of een konijn nou aan het plassen of poepen is 😅 Ik denk ongeveer 1 keer per 2 uur en misschien vaker als hij net heeft gedronken na het eten van z'n brokjes. Drinken doet hij ruimschoots, maar ik ben er nog niet achter of het meer is dan normaal.

 

Hij heeft wel door dat ik ergens mee zit, maar hij is verder gewoon z'n blije zelf en komt veel knuffelen. Je merkt echt niks aan hem. Hij houdt zichzelf goed schoon, eet de blindedarmkeutels op, heeft geen urinebrand. Wat nog wel zou kunnen is dat hij een blaasontsteking heeft, maar ik zie daar, behalve dat de urine wat donkerder was volgens de dierenarts, geen aanleiding toe. Het is niet dat hij raar zit te plassen, dat was me wel opgevallen. Er kan natuurlijk ook nog iets met de nieren zijn. Ik houd hem als een havik in de gaten de komende dagen. Gelukkig kan dat vanaf de bank 😉

 

Ik ga hoe dan ook een kuur op starten! Ik hoop daar uiterlijk maandag, maar het liefste eerder mee te kunnen beginnen. Even afhankelijk van hoe het logistiek allemaal loopt. Het geeft mij toch meer rust om dan maar eventueel preventief te behandelen. Het kan geen kwaad en anders is hij goed ontwormd.

 

Ik houd alle andere opties in mijn achterhoofd en laat hem verder onderzoeken als dat nodig is. Voor nu ga ik even uit van E.C. omdat dat inderdaad het meest voor de hand ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Kolino zei:

Ik heb gisteren wel even z'n lijfje langs gevoeld, maar daar voel ik niks opvallends. Dat zegt natuurlijk niks, maar ik wil ook niet zo stom zijn dat ik iets opvallends over het hoofd zie. Toch best moeilijk om te zien of een konijn nou aan het plassen of poepen is 😅 Ik denk ongeveer 1 keer per 2 uur en misschien vaker als hij net heeft gedronken na het eten van z'n brokjes. Drinken doet hij ruimschoots, maar ik ben er nog niet achter of het meer is dan normaal.

 

Bij ons zie je dat het staartje meer omhoog komen bij plas dan bij poep. Dat weet ik alleen omdat ik Lodewijk op het kussentje heb zien plassen en dan zie ik precies hetzelfde als hij in de bak zit. Aan onze toiletbakvulling kan ik ook gelijk zien of er geplast is in principe.

 

Wel fijn dat hij verder gewoon lekker blij is en komt knuffelen. Ik hoop dat je er uit komt met je dierenarts en anders dan gewoon zonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er inmiddels achter dat hij rond de 150 ml per dag drinkt. Als ik het uit m'n hoofd zeg is 50-100ml per kilo normaal, afhankelijk van wat je voert. Dus wel veel, maar niet teveel.

 

Ik heb de medicijnen, voor een maand 🙂

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .