Ga naar inhoud

Graafbak

Marjoled

Aanbevolen berichten

Hoi, wij willen graag een vaste graafbak voor onze konijnen. 

We willen hem graag onder een stukje van de ren maar nu is onze vraag hoe diep moet deze zijn? 

Ik kan daar geen duidelijk antwoord op vinden.

Graag jullie ervaringen/ expertise

Mvg 

Een beginnende bunny houder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is niet echt een vaste richtlijn voor.

Wil je dat ze echt gangen kunnen graven? Dan toch wel goed diep, ik zou zeggen minstens 30+ cm diep.

Wil je gewoon een  graafbak voor de graafbehoefte dan kan 5-10 cm zand al genoeg zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

De meeste mensen gooien de gangen regelmatig weer dicht, zodat de konijnen kunnen blijven graven zonder problemen.

Zeker omdat je graag zicht wil blijven houden op je konijnen en als ze echt lang en diep graven en ze gaan daar lekker in een eigengemaakte tunnel chillen, dan is dat lastig controleren of een konijn ziek is of niet. Konijnen zelf vinden het niet erg om lekker op hetzelfde stukje te blijven graven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-4-2023 om 06:36, Marjoled zei:

Ik wil graag dat ze lekker kunnen graven maar ook zat ze daar een natuurlijk schuilplekje hebben.

Maar ik ben bang dat het instort en ze vast komen te zitten als het te diep wordt.

Ik denk dat konijnen zich er ook makkelijk weer uit zullen graven hoor mocht ie instorten. Wat ik begrepen heb dat voor tunnels graven zwarte aarde beter is omdat deze de vorm beter behoud (geen tuinaarde daar zitten meestal weer meststoffen in maar gewoon echt zwarte aarde uit de grond). Voor een gewone graafbak kan je ook speelzand gebruiken.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vroeger een mix van speelzand en gewone tuingrond (kleigrond is dat hier) en dat werkte prima. Jaarlijks een aantal zakken speelzand er bij moeten doen / wat moeten verversen, maar dat is jaren mee gegaan. Ik vond het uiteindelijk alleen zelf niet praktisch met verzorgen, verschonen en omdat je zelf zo 30-40 cm naar beneden valt als je door de ren loopt en dan dus tunnels sloopt. Daarom nu dus losse zandbakken. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-4-2023 om 07:31, Evee zei:

Ik had vroeger een mix van speelzand en gewone tuingrond (kleigrond is dat hier) en dat werkte prima. Jaarlijks een aantal zakken speelzand er bij moeten doen / wat moeten verversen, maar dat is jaren mee gegaan. Ik vond het uiteindelijk alleen zelf niet praktisch met verzorgen, verschonen en omdat je zelf zo 30-40 cm naar beneden valt als je door de ren loopt en dan dus tunnels sloopt. Daarom nu dus losse zandbakken. 

Ja ik heb ergens gelezen dat de combi van (klei) aarde en speelzand het beste is. Maar behalve dat het voor jou niet praktisch was, was het wel fijn voor de konijntjes? Verder geen problemen gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaas dat er onder lag ging eigenlijk maar een jaar of 8 mee, daarna ging het toch roesten en kapot (ook al was het dik en gecoat gaas). Dan heb je dus de optie om alles uit te graven en het gaas te vervangen en alles weer terug te stoppen, of je konijnen gaan ontsnappen. Ik heb op dat punt gekozen voor verplaatsen, omdat we achter onze tuin een stuk grond hadden bijgekocht.

Dat in combinatie met veel werk, struikelen en vallen in de ren, helemaal als je ze in de winter in het donker moet verzorgen, ze niet makkelijk kunnen pakken als je bijv. naar de dierenarts moet, was voor mij reden genoeg om nu met kleinere graafbakken te werken. Maar de konijnen vonden het wel leuk, het graven. Hoewel de één er duidelijk meer mee had dan de ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in de ren deels tegels en deels aarde. Om het graafgedeelte heen heb ik nog een rand tegels gelegd zodat ik zelf eigenlijk nooit op het graafgedeelte hoef te lopen, want ik kan er omheen. Ik heb een soort Kuip van gaas ingegraven op zo’n 40-50 cm diep. Het is inmiddels wat ingeklonken, er zouden weer een aantal zakken zand op kunnen. Ze graven met periodes, maar ze vinden het ook gewoon fijn om regelmatig op de grond te zitten ipv op de tegels.

Met een laag van 10 cm diep zouden ze ook blij zijn hoor! En ze verplaatsen het ook, waardoor je ook bergjes krijgt. Dieper dan 50 cm wilde ik zelf niet gaan, omdat ik wel goed bij ze wil blijven kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .