Roosss Geplaatst: 21 maart Delen Geplaatst: 21 maart Hallo, Ik wil straks 2 buitenkonijnen nemen. Hebben jullie nog tips of waar ik rekening moet houden? Of spullen die super handig zijn of die ze prettig vinden? Groetjes, Roos Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 21 maart Delen Geplaatst: 21 maart Er zijn heel veel tips, maar de grootste tips zijn: Haal je twee konijnen uit het asiel - dan zijn ze goed gekoppeld, goedkoper (want al gecasteerd) en heb je veel minder problemen De gangbare konijnenhokken uit de dierenwinkel zijn te klein, je buitenkonijnen koppel heeft een leefruimte van 2-4m2 nodig, afhankelijk van de maat van de konijnen, en het liefst groter. Een hok is alleen goed genoeg als de konijnen er samen in kunnen liggen en bewegen. Afhankelijk van waar je woont heb je een overdekte ren nodig. Een hogere ren is voor mensen makkelijker (schoonmaken), maar een lagere ren is soms passender qua maatvoering Let goed op de voeding - veel konijnen voeding is niet goed voor konijnen, al staat er een konijn op de verpakking. 1 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roosss Geplaatst: 22 maart Auteur Delen Geplaatst: 22 maart Dankjewel voor de tips, daar heb ik allemaal mee rekening gehouden, Wij hadden vroeger 2 konijnen en daar gaven we Supreme Science Selective Rabbit. En daar deden onze konijnen het goed. Misschien dat ik ze dat weer geeft. Hebben jullie ervaring met voedseldispenser?? Ik zit s'ochtends beetje krap met de tijd, als dat niet werkt ga ik gewoon eerder opstaan maar als iets anders of beter werkt dan hoor ik dat graag! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 22 maart Delen Geplaatst: 22 maart Welkom op Bunnybunch 🐰 🙂 Wist je dat er een hele bibliotheek aan konijneninformatie op onze website staat? Het artikel met tips voor nieuwe konijnenbaasjes kan je vast goed op weg helpen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen Een overzicht van alle konijneninformatie is hier te vinden: https://www.bunnybunch.nl/informatie/overzicht-van-alle-konijneninformatie Neus vooral lekker rond op het forum en probeer ook even de zoekfunctie, dan zul je al veel antwoorden op jouw vragen vinden. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 22 maart Delen Geplaatst: 22 maart Welkkm hier. Succes en veel plezier😃 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 22 maart Delen Geplaatst: 22 maart Welkom op bunnybunch! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 22 maart Delen Geplaatst: 22 maart (aangepast) 2 uren geleden, Roosss zei: Dankjewel voor de tips, daar heb ik allemaal mee rekening gehouden, Wij hadden vroeger 2 konijnen en daar gaven we Supreme Science Selective Rabbit. En daar deden onze konijnen het goed. Misschien dat ik ze dat weer geeft. Hebben jullie ervaring met voedseldispenser?? Ik zit s'ochtends beetje krap met de tijd, als dat niet werkt ga ik gewoon eerder opstaan maar als iets anders of beter werkt dan hoor ik dat graag! Super dat je daar rekening mee hebt gehouden! Mijn man is ook niet echt een ochtendmens. Je zou in principe gewoon 1x per dag kunnen voeren en dat dan 's avonds doen. Wel is het zo dat ik je ten sterkste aan wil raden om 's ochtends een gezondheids-check te doen bij je buitenkonijnen. Ff checken hoeveel water er nog over is, wat ze 's nachts aan hooi hebben gegeten (en of die dingen bij gevuld moeten worden), hoe de keutels/plasplekken eruit zien en hoe ze reageren. Konijnen zijn vaak gek op brokjes, dus als ze lekker wakker naar je toe komen rennen dan is dat gelijk fijn, maar mochten ze dus in het hok blijven zitten/zich afzonderen/niet komen, dan weet je gelijk dat er iets niet klopt. Je kan 's ochtends ook gewoon 4-5 brokjes voeren als check en de rest 's avonds. Als je konijn 's nachts ziek is geworden en gestopt is met eten en je pas rond 5-6 uit je werk terugkomt, dan ben je vaak te laat om nog in te grijpen en dat is heel verdrietig. Afhankelijk van hoe je het water aanbied, kan het ook bevroren zijn (gelukkig gaan we nu de lente in) en dat wil je dan ook wel 's ochtends weten. Onze check duurt 10-15 minuten. Gezellig knuffelen doen we op andere tijdstippen. Als mijn man haast heeft, vult hij de bakjes 's avonds alvast (scheelt weer tijd) en zet hij de fles gevuld neer, zodat hij het water makkelijk kan aanvullen. 22 maart aangepast door bunnyempress spelfouten Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 22 maart Delen Geplaatst: 22 maart 3 uren geleden, Roosss zei: Dankjewel voor de tips, daar heb ik allemaal mee rekening gehouden, Wij hadden vroeger 2 konijnen en daar gaven we Supreme Science Selective Rabbit. En daar deden onze konijnen het goed. Misschien dat ik ze dat weer geeft. Hebben jullie ervaring met voedseldispenser?? Ik zit s'ochtends beetje krap met de tijd, als dat niet werkt ga ik gewoon eerder opstaan maar als iets anders of beter werkt dan hoor ik dat graag! Voedseldispensers zijn bij konijnen niet aan te raden, alleen al omdat ze zo een kwetsbare gezondheid hebben dat 2x per dag controleren of het goed gaat en vooral ook dat ze met enthousiasme op het eten afkomen echt noodzakelijk is. Je kan natuurlijk wel zorgen dat je vlot klaar bent in de ochtend met de verzorging, door het meeste 's avonds te doen. Brokjes zou je ook in de avond kunnen geven. Maar je kan niet voorkomen dat je toch echt even bij de konijnen moet gaan kijken en in ieder geval de gezondheid en het hooi en water controleert. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 22 maart Delen Geplaatst: 22 maart (aangepast) Welkom! Leuk dat je ook konijnen wilt en alvast informatie opzoekt. Je hebt al veel goede tips gekregen. Ga inderdaad naar een goede konijnenopvang. Het heeft zóveel voordelen om je konijnen daar te halen! En er zitten superleuke konijnen. Jong, oud, groot, klein, tam, schuw, enz, enz. De konijnen zijn gecontroleerd door een dierenarts, gevaccineerd, in ieder geval de rammen zijn gecastreerd steeds vaker de voedsters ook. De vrijwilligers kennen de konijnen en kunnen je iets vertellen over hun karakter. Bijvoorbeeld lang niet elk konijn wil geaaid worden, dus als je wel graag een konijn wil die dat wel wil dan kan je dat aangeven. En je kan een ‘kant en klaar’ koppel mee naar huis nemen, dus geen gedoe met koppelen enz. Ideaal. Hier vind je een lijst met goede konijnenopvangen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst Zoals ook al is gezegd is de ren het belangrijkste. Een hok is maar een schuilplek. Dat is in het begin misschien even ‘omdenken’. Maak of koop een grote ren van minimaal 3 m2. Op het forum bij ‘huisvesting ‘ is een fototopic waar je ideeën op kan doen. Ik raad aan de bovenkant van de ren ook dicht te maken met gaas (of een echt dicht dak) zodat er geen roofdieren (katten, marters, roofvogels) in kunnen. Een ren kan prima op tegels staan. Bijvoorbeeld op stoeptegels die je vaak gratis af kan halen. In of tegen de ren aan zet je een hok waar ze altijd in of uit kunnen. Je sluit ze er nooit in op, ze kunnen altijd in de ren. Het hok kan een konijnenhok zijn, maar let er dan op dat er overal deurtjes zitten zodat je overal makkelijk bij kunt. De meeste konijnenhokken zijn erg onhandig! En vaak ook duur, terwijl dat nergens voor nodig is. Je kan beter in een goede ren investeren. Een simpel hondenhokje bijvoorbeeld kan prima als hok dienen. Science selective is prima voer. Een dispenser raad ik ook af, maar je kan ze ook gewoon op een ander moment van de dag voeren. 22 maart aangepast door Lienappelsien 1 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roosss Geplaatst: 22 maart Auteur Delen Geplaatst: 22 maart Dankjewel voor jullie reacties! Ik ga dat zeker meenemen en daar op letten en jullie linkjes lezen! Ik heb het hok uitgekozen en ik ga zeker 2 konijnen adopteren! 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 22 maart Delen Geplaatst: 22 maart Dat ziet er prachtig uit. Die deur naar het hok is ook praktisch. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roosss Geplaatst: 23 maart Auteur Delen Geplaatst: 23 maart Ik ga volgende week zaterdag naar deze twee konijntjes kijken ❤️ 7 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 23 maart Delen Geplaatst: 23 maart Welkom, die konijnen die je op het oog hebt zien er leuk uit! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 23 maart Delen Geplaatst: 23 maart Schatjes inderdaad. Veel plezier met de voorbereidingen! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 23 maart Delen Geplaatst: 23 maart Wat een schatjes zeg en wat een mooi hok heb je uitgekozen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roosss Geplaatst: 23 maart Auteur Delen Geplaatst: 23 maart Dankjewel allemaal😊 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 24 maart Delen Geplaatst: 24 maart Welkom! Wat een mooi hok heb je uitgekozen! En de konijntjes zien er ook prachtig uit❤️ 1 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roosss Geplaatst: 1 april Auteur Delen Geplaatst: 1 april Ik ben vandaag bij ze geweest en wat zijn ze leuk! Over een paar weken kan ik ze al ophalen! Kleine introductie Dit is Knabbel ( zwart wit) en Babbel ( bruin-wit) Knabbel is de voedster en Babbel is een gecastreerde ram. Ze zijn samen met elkaar opgegroeid. Ze zijn geboren op 10 augustus 2020. Ze zijn erg vrolijk en zoals je kan zien zorgen ze goed voor elkaar 😍 9 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mitty Geplaatst: 1 april Delen Geplaatst: 1 april Welkom op Bunnybunch! Wat een schatjes!! Te lezen aan je voorbereiding ga je 100% voor ze, hebben die even mazzel met je:) 1 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 2 april Delen Geplaatst: 2 april Welkom. Wat goed dat jij je hebt voorbereid. Ik heb een soortgelijk hok met uitzondering vd deur naar het dichte hok en dat gedeelte ziet er wat anders uit. Ik ben er heel blij mee. Wat een leuke konijnen! Ik wens jou veel plezier met alles. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roosss Geplaatst: 3 april Auteur Delen Geplaatst: 3 april Ik heb alleen nog een vraagje. Ik twijfel of ik de konijntjes als ze bij mij voor het eerst komen. Eerst even in de nachthok te laten wennen of gelijk in de ren te laten en hun gang te laten gaan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 3 april Delen Geplaatst: 3 april Ze kunnen al meteen in hun hele verblijf, dat vinden ze juist fijn. Je zult zien dat ze alles gaan ontdekken en waarschijnlijk ook overal hun geur achterlaten door overal met hun kin over te wrijven. Waar je beter nog wel even mee kunt wachten, is om ze bijvoorbeeld los in de tuin te laten lopen. Laat ze daarvoor eerst een paar weken even aan hun nieuwe verblijf, alle nieuwe geuren en geluiden, en aan jullie wennen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 3 april Delen Geplaatst: 3 april Geef ze heerlijk de ruimte. Let er wel op dat ze de eerste dagen waarschijnlijk overal gaan keutelen (dit is nu van ons!). Wij hebben het toen een dagje laten liggen en zijn pas daarna de keutels de bak in gaan gooien, maar onze konijnen waren al zindelijk vanaf het asiel. Nu is alle ruimte voor 95% schoon, en die 5% is mijn fout, want ik geef ze buiten hooi en dan liggen daar natuurlijk wat keutels. Sommige mensen halen gelijk keutels weg en gooien ze in de toiletbak, zodat ze gauw leren wat ze moeten doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 4 april Delen Geplaatst: 4 april Ze zijn al een stabiel koppel dus kan het absoluut. Bobby en Floor zijn destijds ook meteen in het hele verblijf gegaan. Het is echt heel leuk als ze het gaan verkennen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roosss Geplaatst: 4 april Auteur Delen Geplaatst: 4 april Dank jullie wel! Dat lijkt mij ook zeker leuk als ze het gaan verkennen! Ik ben echt blij met zo'n forum 😅😁 hebben jullie enig idee welk waterbak het beste is? Ik wil graag mijn waterbak laten hangen aan de muur of gaas. Maar weet niet welke het stabielste is? En welke het makkelijkste schoon kan maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.