Ga naar inhoud

Dode haas


Mitty

Aanbevolen berichten

Ik was zojuist aan het wandelen met mijn hond en we stuitte op een dode haas. Hij was al een tijdje dood en aangevreten. Mijn hond heeft er naast gestaan, maar hem volgens mij niet aangeraakt. Ik woon naast de polder en twee jaar geleden heb ik  een soortgelijke situatie meegemaakt, maar toen pakte mijn hond de (levende) haas. Ik heb toen de dierenambulance ingeschakeld en zij gaven aan dat de haas waarschijnlijk aan myxomatose leed en daar al een tijdje in de bosjes lag. Hierna heb ik mijn konijnen eerder laten vaccineren.

 

Nu ben ik bang dat dit konijn een zelfde soort geval is. Alleen heeft mijn hond hem niet aangeraakt en weet ik niet de doodsoorzaak. Mijn konijnen moeten nog gevaccineerd worden, ze zijn begin april aan de beurt. We treffen hier zelden tot nooit dode hazen aan, omdat de honden hier nauwelijks los mogen en er genoeg ontsnappingsroutes (sloten) zijn.

 

Nu vraag ik mij af:

Hoe verspreiden de konijnenziektes zich? 

Is mijn reden tot zorg terecht?

Kan ik tot begin april wachten met het laten vaccineren van mijn konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaccinaties beschermen een jaar, dus wat dat betreft zou je safe moeten zitten. Er zit ook nog wel een veiligheidsmarge op. Als je je er beter bij voelt ze nu eerder te vaccineren kan dat geen kwaad, maar het is ook niet nodig, ervan uitgaand dat je de meestgebruikte vaccinaties hebt. Als de haas al zo ver vergaan was is het waarschijnlijk lastig te zien, maar als ze nog redelijk intact zijn is myxomatose doorgaans erg herkenbaar aan de bultjes en blaasjes, met name bij de ogen, neus en geslachtsdelen volgens mij ook. Voor zover ik weet kun je het onder je schoenen mee naar binnen lopen, daarom vaccineer ik mijn binnenkonijnen ook. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, overbrengen gebeurt door uitwerpselen en die kunnen aan je schoenen plakken natuurlijk. Verder door stekende insecten, muggen, vlooien, dat soort beesten.

 

Ik denk dat, als je hierdoor twee weken in de stress gaat zitten, je het wel kan vervroegen. Ik weet van het huidige vaccin niet wanneer de werking minder wordt. Er was een vaccin dat na 9 maanden minder werd, maar volgens mij was dat filavac. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal dan vaker in de polder lopen en zo zelf en met de hond ‘dingen’ mee naar huis nemen. Als het al myxomatose was loop je vast vaker op besmette stukken. Als je konijnen netjes op tijd worden ingeënt dan zou ik me geen zorgen maken. 
 

Ik loop om die reden zelf het liefst met speciale tuinschoenen in de ren van de konijnen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb zojuist de uitnodiging voor de vaccinatie op de mat gevonden🙃

De haas was wel even een extra bevestiging dat binnenkonijnen ook zeker gevaccineerd moeten worden! Nu twijfelde ik daar niet over hoor, maar de schrik zat er goed in. De haas is nu weg, geen idee hoe dat is gebeurd. We hebben hier wel genoeg roofvogels die een duif als voorgerecht zien, dus ik heb wel een vermoeden. Ik vrees met grote vrezen weer een dode haas te hebben gezien.. De boeren hebben kortgeleden om hun weilanden heen allemaal gaas gespannen, dus bij maaien/honden/gevaar raken ze nu helemaal in paniek. Ik trek dat zo slecht! Zeker tijdens het maaien gaat het wel eens mis. Vorig jaar verdedigde een moederhaas haar gewonde kleintje tegen de kauwtjes die hem probeerden op te eten. Ik heb jankend op de dijk gestaan😥

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .